رهاسازی پساب فوکوشیما؛ نخستین گفت‌وگوی کارشناسان چین و ژاپن برگزار شد

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه ژاپن از برگزاری نخستین دور مذاکرات کارشناسان چین و ژاپن در مورد رهاسازی پساب نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما در آب‌های آزاد خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رادیو فرانسه، وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌وگوی کارشناسان ژاپنی و چینی در مورد رهاسازی پساب (نیروگاه فوکوشیما) در اقیانوس دیروز (شنبه ۱۱ فروردین/ ۳۰ مارس) در شهر دالیان چین برگزار شد.
این بیانیه، هدف نشست مذکور را «تبادل نقطه نظرات در مورد مسائل فنی» عنوان کرد.
پیشتر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/ آذر ۱۴۰۲) در پی دیدار با شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین، در حاشیه نشست آسیا- اقیانوسیه در سان فرانسیسکوی آمریکا، از برگزاری این نشست خبر داده بود.
چین یکی از مخالفان برنامه رهاسازی پساب نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما در جریان زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ است. به گزارش رادیو فرانسه از ۲۴ اوت ۲۰۲۳ (۲ شهریور ۱۴۰۲) و آغاز رهاسازی پساب در اقیانوس آرام، این نخستین باری است که کارشناسان دو کشور به طور مستقیم در مورد این مساله بحث برانگیز، گفت‌وگو می‌کنند.
چین که روابط تاریخی پرتنشی با ژاپن دارد، توکیو را متهم کرده است که با دریا همانند «فاضلاب» برخورد می‌کند. پکن با تعلیق تمام واردات غذاهای دریایی از ژاپن خود در تابستان ۲۰۲۳ به این اقدام پاسخ داد و چند ماه بعد روسیه نیز همین سیاست را در پیش گرفت.
توکیو با اشاره به موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد نظارتی سازمان ملل، اقدام رهاسازی پساب را در آب‌های آزاد، بی‌خطر می‌داند.
کیشیدا در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/آذر ۱۴۰۲) از چین خواست تا در مورد سلامت غذاهای دریایی ژاپن که یک صنعت بزرگ در این کشورمحسوب می‌شود «ارزیابی عینی» داشته باشد. ژاپن قصد دارد تا به شیوه تدریجی و تا اوایل دهه ۲۰۵۰ در مجموع بیش از ۱.۳ میلیون مترمکعب پساب فوکوشیما را در اقیانوس آرام رها کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha