صدور مرخصی تشویقی به شرط یادگیری قرآن در زندان مراغه

مراغه- ایرنا- رییس زندان مراغه گفت: آن دسته از زندانیانی که امکان اخذ مرخصی تشویقی دارند، به شرط یادگیری قرآن کریم از این مشوق معنوی برخوردار می‌شوند.

«غلامرضا سلطانی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش قرآن به زندانیان در ندامتگاه مراغه از سال گذشته و با تاکید دادستان آغاز شد، و امسال نیز با دستور رییس سازمان زندان‌های کشور به یک اولویت تبدیل شد.

صدور مرخصی تشویقی به شرط یادگیری قرآن در زندان مراغه
رییس زندان مراغه: فعالیت‌های قرآنی زندان مراغه از سال گذشته و با تاکید دادستان آغاز شد

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۴۵ درصد از زندانیان مراغه برای حفظ و روان‌خوانی قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: در مرحله بعدی هم آموزش قرآن به خانواده‌های زندانیان در دستور کار قرار می‌گیرد.

«سلطانی» با بیان اینکه خانواده‌های زندانیان هم در صورت یادگیری قرآن مشوق‌هایی دریافت خواهند کرد، افزود: نظر دادستان مراغه صدور مرخصی تشویقی برای زندانیان در صورت یادگیری قرآن از سوی اعضای خانواده‌هایشان است.

به گفته وی گرایش زندانیان به قرآن کریم بسیار موثر و مبارک است زیرا از تکرار بزه جلوگیری می‌کند و بر همین اساس گام مهمی در راستای اصلاح و تربیت محسوب می‌شود.

وی افزود: شب گذشته نیز محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز منطقه و مددجویان حافظ قرآن در سنگر اصلاح و تربیت زندان مراغه برگزار و اجرای طرح قرآنی ضحی آغاز شد.

صدور مرخصی تشویقی به شرط یادگیری قرآن در زندان مراغه
اجرای طرح قرآنی ضحی در زندان مراغه آغاز شد

آغاز اجرای طرح قرآنی ضحی در زندان مراغه

دادستان عمومی و انقلاب مراغه هم از اجرای طرح قرآنی ضحی در زندان مراغه خبر داد و گفت: طرح قرآنی ضحی پس از طرح شفا در زندان تبریز با هدف آموزش، تلاوت و حفظ قرآن به زندانیان اجرا می‌شود.

«محمود نعمتی» اضافه کرد: امسال سال ترویج برنامه‌های قرآنی در زندان نامگذاری شده و زندانیان فعال قرآنی از برنامه‌های تشویقی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب مراغه، قرآن مایه آرامش و سعادت دنیوی و اخروی انسان می شود.

۴۹۰ نفر از زندانیان مراغه شاغل هستند

رییس زندان مراغه با بیان اینکه اکنون ۴۹۰ نفر از زندانیان مراغه در داخل و خارج از ندامتگاه شاغل هستند، گفت: ۳۴۰ نفر از این زندانیان در کارگاه‌های بخش خصوصی و کارگاه‌های متعلق به زندان در خارج از ندامتگاه کار می‌کنند و ۱۵۰ نفر نیز در داخل زندان اشتغال دارند.

صدور مرخصی تشویقی به شرط یادگیری قرآن در زندان مراغه
احتمال بازگشت مجدد زندانیان به ندامتگاه در مورد زندانیان شاغل تنها چهار درصد است

«سلطانی» ادامه داد: احتمال بازگشت زندانیان به زندان ۶۴ تا ۷۰ درصد برآورد می‌شود اما این آمار در مورد زندانیان شاغل تنها چهار درصد است و بر همین اساس اشتغالزایی جزو اولویت‌های این ندامتگاه به شمار می‌رود.

وی افزود: مسئولان محلی و تولیدکنندگان نیز در فراهم کردن بستر اشتغال برای زندانیان اثرگذار هستند و برای نمونه برخی از واحدهای تولیدی منطقه اکنون نیروی کار را از ندامتگاه مراغه تامین کرده‌اند.

رییس زندان مراغه در مورد مشوق‌هایی که در این زمینه به تولیدکنندگان اعطا می‌شود، افزود: این شیوه در مورد هر زندانی قابل اعمال نیست اما برخی از آنان در این طرح، هم صاحب شغل می‌شوند و هم بعد از اتمام ساعت کاری به کانون گرم خانواده‌هایشان باز می‌گردند.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد زندانیان جرایم غیرعمد از این طرح با عنوان «رای کار» بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: این زندانیان موظف هستند تا پنج‌شنبه هر هفته در زندان حاضر شوند.

به گفته رییس زندان مراغه با اجرای این طرح، زندانیان به اشتغال عادت می‌کنند و به نیروی کار تبدیل می‌شوند؛ همچنین سرمایه‌گذاران نیز در ازای هر زندانی یک میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند و از بیمه زندانیان هم معاف هستند.

وی این را هم بیان کرد: زندانیانی که شرایط رای کار ندارند نیز می‌توانند در داخل زندان صاحب شغل شوند که در این زمینه هم اکنون حدود ۱۵۰ نفر به قالی‌بافی در داخل زندان مشغول هستند.

«سلطانی» با بیان اینکه این افراد حقوق ماهانه دریافت می‌کنند، افزود: برخی از کارگاه‌های قالی‌بافی، تولید چسب و غیره نیز از سوی زندان مراغه در خارج از محیط ندامتگاه راه‌اندازی شده و فعال است.

به گزارش ایرنا خداوند در آیات مختلف، قرآن را به عنوان شفا و درمان معرفی می‌کند و سابقه قرآن درمانی به زمان نزول وحی بر می‌گردد.

این بدان معنا نیست که قرآن تنها شفای جان‌ها و دل‌ها را موجب می‌شود بلکه باید گفت که قرآن شفای جسم و جان آدمی است و با قرآن دردهای جسمی و روحی را می‌توان درمان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha