۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۵۰
کد خبر: 85438070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر کره جنوبی: موضع دولت در طرح افزایش سهمیه رشته پزشکی انعطاف پذیر است

تهران – ایرنا - نخست وزیر کره جنوبی امروز (یکشنبه) در بحبوحه تداوم اعتصاب کارآموزان رشته پزشکی گفت که دولت نسبت به طرح خود برای افزایش سهمیه پذیرش دانشکده‌های پزشکی در سال آینده میلادی، انعطاف پذیر است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی هفته گذشته با پارک دان، رئیس کمیته اضطراری «انجمن اینترن رزیدنت‌ کره جنوبی» دیدار کرد تا درباره اعتصابات در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سهمیه پذیرش دانشکده‌های پزشکی مذاکره کند.

یون سوک یئول در این دیدار قول داد که به موضع پزشکان نسبت به طرح دولت برای اصلاحات پزشکی، از جمله طرح افزایش سهمیه پذیرش رشته پزشکی از ۲ هزار به ۳ هزار و ۵۸ نفر، «احترام» بگذارد.

هان دوک سو نخست وزیر کره جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری یونهاپ در محل اقامت خود در سئول گفت: دولت کره جنوبی موضع روشنی را حفظ می‌کند و تمرکز خود را محدود به اعداد و ارقام نمی‌کند. این دولت نسبت به همه مسائل، از جمله سهمیه پذیرش دانشکده‌های پزشکی، موضعی انعطاف پذیر دارد.

این در حالی است که تنش‌ها میان دولت کره جنوبی و اساتید رشته پزشکی افزایش یافته است و دولت کره جنوبی با وجود اعتراض شدید کارآموزان و دانشجویان پزشکی، مصمم است که طرح افزایش ظرفیت پذیرش را پیش ببرد تا به کمبود شدید پزشکان در مناطق روستایی و حوزه‌های پزشکی مانند اطفال و جراحی مغز و اعصاب که ضروری اما از محبوبیت کمتری برخوردارند، رسیدگی کند. اما پزشکان می‌گویند افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی، کیفیت آموزش پزشکی را تضعیف می‌کند و باعث افزایش هزینه‌های بیماران می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد از ۱۳ هزار پزشک اینترن و رزیدنت کشور در اعتراض به طرح دولت برای افزایش ۲ هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی از سال آینده میلادی محل کار خود را ترک کرده و اختلالات زیادی در بیمارستان‌ها بوجود آورده اند.

هان دوک سو درباره ملاقات پارک دان با یون سوک یئول گفت: این‌که یکی از نمایندگان کارآموزان پزشکی گفت‌وگو با رئیس جمهور را آغاز کرده است، «بسیار معنادار» است.

وی افزود: دولت برای گفت‌وگو با ذهنی باز تلاش می‌کند.

نخست وزیر کره جنوبی تصریح کرد که این دولت در تلاش است تا به سرعت یک نهاد مشورتی اجتماعی برای گفت‌وگو درباره اصلاحات پزشکی از جمله افزایش پذیرش دانشکده‌های پزشکی تشکیل دهد.

یک انجمن بزرگ پزشکان نیز امروز دیدار اخیر یون سوک یئول و پارک دان را مثبت ارزیابی کرد و درخواست خود را از دولت برای لغو طرح افزایش سهمیه پذیرش رشته پزشکی تکرار کرد.

کیم سونگ گون یکی از مسوولان کمیته اضطراری انجمن پزشکی کره جنوبی (KMA)، در نشستی مطبوعاتی گفت: این جلسه به نوبه خود اهمیت داشت، زیرا پارک دان توانست جزئیات درخواست کارآموزان پزشکی از یون سوک یئول را توضیح دهد.

وی گفت: ما بار دیگری حمایت خود را از کارآموزان و دانشجویان پزشکی نشان می‌دهیم. ما متحد و یک صدا هستیم. این انجمن پس از انتخابات عمومی ۱۰ آوریل نشست مطبوعاتی مشترکی با کارآموزان و دانشجویان رشته پزشکی و سایر سازمان‌های زمینه پزشکی برگزار می‌کند.

پس از این جلسه، پارک دان در صفحه شبکه مجازی فیسبوک خود نوشت: هیچ آینده‌ای برای خدمات پزشکی جمهوری کره وجود ندارد و جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

با وجود گفت‌وگوها هنوز هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

انجمن پزشکی کره جنوبی افزود که جامعه پزشکی از دولت می‌خواهد طرح افزایش سهمیه پذیرش را بار دیگر از ابتدا بررسی کند.

دولت کره جنوبی گفته است که بر عدد ۲هزار پافشاری نمی‌کند، اما همچنان روند اداری این طرح را به حالت تعلیق درنیاورده است. کیم سونگ گون گفته است دولت باید برای نشان دادن صداقت خود این روند را متوقف کند و این اقدام منجر به بازگشت پزشکان کارآموز و دانشجویان پزشکی خواهد شد.

با این حال، دولت کره جنوبی پیش از این سهمیه پذیرش را به دانشگاه‌ها اختصاص داده است.

اساتیدی که پزشکان ارشد بیمارستان‌های بزرگ هستند، ساعت کاری هفتگی خود را به ۵۲ ساعت کاهش داده و خدمت رسانی پزشکی به بیماران خارج از بیمارستان خود را به حداقل رسانده اند.

تاکنون بیش از ۱۰ هزار دانشجوی رشته پزشکی کره جنوبی برای نشان دادن اعتراض خود به تصمیم دولت درخواست مرخصی تحصیلی داده اند.

با توجه به روند سریع پیری جمعیت کره جنوبی و سایر مسائل، انتظار می‌رود این کشور تا سال ۲۰۳۵ میلادی با کمبود ۱۵ هزار پزشک مواجه شود.

اما پزشکان می‌گویند که این دولت باید راه‌هایی برای محافظت بیشتر از آن‌ها در برابر پرونده‌های قصور پزشکی بیابد و با افزایش حقوق باعث شود پزشکان بیشتری در چنین مناطق «نامحبوبی» خدمت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha