بحران اعتراض کارآموزان پزشکی کره‌جنوبی به دانشگاه‌ رسید/دانشجویان خواهان مرخصی تحصیلی

تهران– ایرنا- در ادامه اعتراضات کارآموزان پزشکی، انجمن دانشجویان پزشکی معترض امروز چهارشنبه اعلام کرد که دانشجویان این رشته در سراسر کشور تصمیم گرفته‌اند دانشکده‌های خود را به پذیرش درخواست مرخصی تحصیلی جمعی در اعتراض به طرح دولت برای افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته، وادارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، انجمن دانشجویان پزشکی کره جنوبی گفت که این تصمیم در یک جلسه عمومی آخر هفته نهایی شد. بر اساس این تصمیم، اعضای هر ۴۰ دانشکده پزشکی کره جنوبی از دانشکده‌های مربوطه خود می‌خواهند درخواست‌های مرخصی را بپذیرند.

این انجمن گفت که این درخواست‌های جمعی در روزی ثبت می‌شوند که همه دانشکده‌های پزشکی برای اولین بار درخواست مرخصی دانشجویان معترض را قبول می‌کنند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها میان دولت کره جنوبی و اساتید رشته پزشکی افزایش یافته است. دولت با وجود اعتراض شدید پزشکان کارآموز و دانشجویان پزشکی، مصمم است که طرح افزایش ظرفیت پذیرش را پیش ببرد تا کمبود شدید پزشکان در مناطق روستایی و حوزه‌های پزشکی مانند اطفال و جراحی مغز و اعصاب که ضروری اما از محبوبیت کمتری برخوردارند، مرتفع شود.

بیش از ۹۰ درصد از ۱۳ هزار پزشک اینترن و رزیدنت کشور در اعتراض به طرح دولت برای افزایش دو هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی از سال آینده میلادی محل کار خود را ترک کرده اند.

با پیوستن به این اعتراض، هزاران دانشجوی پزشکی سراسر کره جنوبی در اقدامی جمعی درخواست مرخصی تحصیلی کردند.

با این درخواست‌ها موافقت نشده است، زیرا وزارت آموزش عالی کره جنوبی همچنان معتقد است که اقدام گروهی دلیل موجهی برای مرخصی تحصیلی نیست.

به گفته این وزارتخانه، ۳۱.۷ درصد یا ۵ هزار و ۹۵۴ نفر از ۱۸ هزار و ۷۹۳ دانشجوی پزشکی کره جنوبی از روز سه‌شنبه برای ثبت درخواست مرخصی تحصیلی اقدام کرده اند.

اگر درخواست‌های «فاقد اعتبار» که اطلاعات مهم مورد نیاز مانند امضای والدین و اساتید را ندارند نیز محاسبه شود، تعداد آن‌ها به بیش از ۱۳ هزار مورد می‌رسد.

دانشجویان کلاس‌های حدود شش دانشکده پزشکی را لغو کرده اند و در آن‌ها شرکت نمی‌کنند.

روز دوشنبه، وزارت آموزش عالی در هشداری آشکار به ۴۰ دانشگاه دارای دانشکده پزشکی اطلاع داد که ممکن است وزارتخانه با دانشکده‌هایی که با درخواست‌های مرخصی جمعی موافقت کنند، برخورد کند.

با ادامه یافتن اعتصاب و اعتراضات برای بیش از سه هفته و ایجاد اختلال در ارائه خدمات بهداشتی، وزارت بهداشت کره جنوبی امروز چهارشنبه از اساتید پزشکی خواست که در حمایت از اعتصاب جمعی پزشکان کارآموز استعفا ندهند.

اوایل این هفته، اساتید دانشکده‌های پزشکی تصمیم گرفتند در صورتی که دولت کره جنوبی «پیشرفت معقولی» در پی اعتصابات طولانی مدت حاصل نکند، هفته آینده به شکل دست جمعی استعفا دهند.

پارک مین سو معاون دوم وزیر بهداشت کره جنوبی به خبرنگاران گفت: اگر اساتید نیز استعفا دهند، هیچ راهی برای بازگشت پزشکان کارآموزی محل کار خود را ترک کرده اند، باقی نمی‌ماند.

وی افزود: اساتید رشته پزشکی در صورت استعفا «مردم را از دست خواهند داد» و افزود که دولت نیز مایل است با این اساتید مذاکره کند.

پارک مین سو بیان کرد: دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استعفای اساتید می‌کند. وی افزود اگر اساتید رشته پزشکی به اقدامات جمعی پزشکان کارآموز بپیوندند، دولت نمی تواند «شرایط اضطراری» فعلی را کنترل کند.

با این حال، مشخص نیست که چند استاد پزشکی استعفا می‌دهند و دولت گفته است که در این صورت، صدور دستور بازگشت به کار اساتید را در نظر می‌گیرد.

در همین حال، دولت کره جنوبی تصمیم گرفته است که در سال جاری میلادی ۹۴.۸ میلیارد وون (۷۲.۲ میلیون دلار) را به بیمارستان‌های دولتی برای رسیدگی به این خلا طولانی مدت پزشکی اختصاص دهد.

جراحی‌ها و رسیدگی‌های اورژانسی بیمارستان‌های محلی با لغو یا تاخیر مواجه هستند، زیرا پزشکان اینترن و رزیدنت در مقابل ضرب الاجل دولت برای بازگشت به محل کار تا ماه گذشته میلادی سکوت کردند.

پزشکان می‌گویند افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی، کیفیت آموزش در این رشته را کاهش می‌دهد و همین امر به افزایش هزینه‌های بیماران منجر می‌شود. آن‌ها رسیدگی به متخصصان کم درآمد و بهبود حمایت قانونی در برابر پرونده‌های قصور پزشکی بیش از حد و غیرمعمول را خواستار شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha