رتبه آخر راهبردی‌ترین جاده‌های کشور در زیرساخت‌های راه و پلیس

کرمان - ایرنا - پهناور و راهبردی‌ترین استان کشور با وجود جاده های ۲طرفه، تعداد اندک ایستگاه‌های راهداری، پلیس‌راه و دوربین‌ها در رتبه‌های آخر کشور قرار گرفته در حالی که شمار بالای تلفات رانندگی در استان کرمان، ضرورت جذب اعتبارات و توجه به این حوزه را دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، مسئولان می گویند سالانه بیش از یکهزار شهروند در جاده‌های استان کرمان جان خود را از دست می دهند این آمار در حالیست که این استان به علت قرار گرفتن در کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و وجود طولانی ترین راه ها، سالانه حجم بار و مسافر زیادی را ترانزیت و جابجا می کند.

بنا به آمار اعلام شده، استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور همچنان در موضوعاتی همچون تعداد راهدارخانه ها، پلیس راه و جاده های ۲ طرفه وضعیت مناسبی ندارد و این موضوع با وجود آمار بالای تلفات جاده ای به گونه ای است که کرمان را به شدت نیازمند توجه ویژه در حوزه جذب اعتبارات می کند.

آیین تکریم احسان عراقی زاده مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان و معارفه علی عبدالهی به عنوان سرپرست جدید این اداره کل فرصتی بود تا مسئولان استانی در همفکری با مسئولان ملی با بیان مشکلات اساسی استان در جاده ها به دنبال راه حل اساسی برای رفع معضل راه های این استان باشند.

کرمان نیازمند تزریق اعتبارات ملی است

معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این آیین با اشاره به ۳۵۰ هزار میلیارد ریال مصوبات سفر رییس جمهور گفت: از این میزان بیش از ۲۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار و ۱۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات بوده است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: استان کرمان ۹۰ درصد سهم اعتبارات استانی از مصوبات سفر رییس جمهور را تامین و به وظایف خود برای تامین منابع مالی پروژه ها عمل کرده اما ۳۰ درصد اعتبارات کشوری تامین شده و پیگیر جذب مابقی آن هستیم تا پروژه های مصوبه سفر رییس جمهور با جذب بودجه بیشتری تکمیل شود.

وی ادامه داد: ۱۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در استان کرمان داریم و اکنون تکمیل این راه ها به هفت برابر اعتبارات سال ۱۴۰۰ نیاز دارند، مشکلاتی در حوزه راه های روستایی استان داریم که با برآورد سال ۱۴۰۰ قابل احداث نیست و در سال پایانی سفر رییس جمهور امیدوارم با تزریق اعتبارات، بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

طولانی ترین جاده های کشور بدون پاسگاه و راهدارخانه

معاون امور عمرانی استاندار کرمان که چندین سال در این پست مسئولیت و تجربه دارد گفت: این استان با وجود داشتن بیشترین طول راه‌های کشور در تعداد پاسگاه های پلیس راه در رتبه آخر کشور اما در تعداد راهدارخانه های بین راهی در رتبه ۳۰ کشور قرار دارد که این آمار برازنده پهناورترین استان کشور نیست.

وی بیان کرد: آمادگی داریم براساس توافق نامه ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پروژه هایی تعریف و سهم ۵۰ درصدی برای استان بگذاریم اما در این حوزه نیاز به همکاری و حمایت کشور داریم.

رانندگان پرخطر، کرمان را حیات خلوت می دانند

آیت اللهی موسوی با بیان اینکه هم استانی های کرمانی، فرهنگ ترافیک را رعایت می کنند یادآور شد: در حالی که بیشترین آمار تصادف و تخلفات جاده ای را رانندگانی از استان های مجاور در کرمان دارند، این افراد کرمان را حیات خلوت می دانند و علت آن هم ضعف دوربین ها است که ما نتوانستیم این مسأله را حل کنیم زیرا به موضوعات ملی برمی گردد.

وی افزود: دوربین های ترافیکی موجود در جاده های استان کرمان کنترل لحظه ای را ثبت می کنند اما فاصله مسیرها را محاسبه نمی کنند و اعتبارات آنگونه که باید و شاید به استان کرمان تزریق نشده است.

افزایش شمار تصادفات کرمان با جاده های ۲ طرفه و اعتبارات کم

معاون امور عمرانی استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر گفت: راهداری، حوزه حمل و نقل بار و مسافر را شامل می شود و اکثر مردم در حوادث جوی و ایام خاص با این حوزه درگیر می شوند.

وی ادامه داد: کرمان باوجود بودجه محدود حوزه راهداری، نیاز به حمایت بیشتری دارد، پهناورترین استان کشور با بیشترین طول راه ها از نظر اعتبارات وضعیت مناسبی ندارد البته در این حوزه محدودیت ها نیز درک می کنیم.

آیت اللهی موسوی ابراز داشت: کرمان جزو استان های بالای تصادفات و تلفات جاده ای کشور است و پهناورترین استان کشور با مسیرهای بیابانی، نقاط ایستگاهی زیادی ندارد و ما همچنان جاده های ۲ طرفه داریم که آمار تصادفات و تلفات را افزایش داده است.

وی افزود: از فعالیت های مدیرکل پیشین و مجموعه این اداره کل قدردانی می کنیم. راهداری و سایر دستگاه های متولی در سیل اخیر و نوروز که آمار تصادفات افزایش می یابد و همچنین اربعین گذشته تلاش زیادی کردند.

حال راه‌های کرمان خوب نیست/ ۶۶۴ فوتی فقط طی یک سال

فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان نیز در این آیین گفت: متاسفانه ۴۲۰ فقره تصادف فوتی و بیش از سه هزار تصادف جرحی در سال گذشته داشتیم که در این زمینه ۶۴۴ نفر در جاده های شمال استان جان خود را از دست دادند و بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر مجروح شدند.

سرهنگ علی رضایی افزود: متاسفانه در طرح نوروز امسال نیز بیش از ۳۰۰ تصادف فوتی و جرحی در راه های شمال استان کرمان داشتیم و ۴۰ نفر در راه های شمال استان فوت و بیش از ۳۷۰ نفر مجروح شدند که این موضوع مشکلات اجتماعی، روحی و روانی برای جامعه به همراه داشت.

وی تصریح کرد: حال راه های استان کرمان خوب نیست و بیش از یکهزار کشته طی یک سال در جاده های استان زیبنده کرمان نیست؛ از مدیران کشوری درخواست می کنیم به راههای این استان بیایند و وضعیت را ببینند، نگاه آنان فقط به آزادراه‌ها و اتوبان های سایر استان ها نباشد.

فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان عنوان کرد: جاده های کرمان - راور، راور - دیهوک و سایر جاده های این استان از ایمنی بالایی برخوردار نیستند، ضمن آنکه ما بحث ایمنی خودروها را هم داریم.

سرهنگ رضایی با اشاره به آمار سالانه کشته، مجروح و معلول در جاده های استان کرمان گفت: امیدوارم انقلابی در این حوزه اتفاق بیفتد و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار خودرو متخلف از ۲ میلیون خودرو را توقیف فیزیکی کردیم و امیدوارم این مهم اثرگذاری خود را در جاده های استان کرمان داشته باشد.

بخشی از اقدامات راهداری در راه‌های کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این آیین از استاندار کرمان و رییس سازمان راهداری و سایر همکاران و همکاری دستگاه های متولی در جاده ها گفت: به عنوان کارشناس کار خود را در راهداری کرمان ادامه خواهم داد.

احسان عراقی زاده افزود: می خواستیم پروژه های مدیرکل پیشین راهداری کرمان را کامل کنیم، برخی پروژه های بیست و چند ساله و پیر را اجرا کردیم و برخی از کارها باقی ماند؛ فعالیت های خوبی در حوزه راهداری، حمل بار و مسافر و ایمنی جاده های این استان انجام شده و در این خصوص کمیسیون ایمنی و مجموعه استان همکاری کردند. کارگروه های جدیدی تعریف و تحلیل تصادفات به صورت تخصصی در آن بررسی شد.

وی ادامه داد: نوروز امسال ۳۰ درصد افزایش تردد در جاده های استان کرمان را شاهد بودیم و ما در بدترین شرایط چهار تا پنج درصد افزایش تلفات را داشتیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اینکه راهداری کرمان سال گذشته اعتبارات خوبی داشت تصریح کرد: ۱۲۲ دستگاه ITS به جاده های استان اضافه شد که با نصب این سامانه ها، زنجیره هوشمندسازی در جاده های استان کامل می شود.

وی افزود: هرچه جاده ها را هوشمند کنیم به نفع ایمنی راه ها است لذا تعداد ۳۰ دوربین کنترل سرعت و ۲۲ دوربین پایش تصویری ثابت جاده ای طی یک سال گذشته در استان کرمان نصب کردیم.

عراقی زاده یادآور شد: سالانه بیش از ۲۷۰ کیلومتر روکش آسفالت، بیش از ۶۰۰ کیلومتر روکش حفاظتی را داشتیم و در رتبه برتر نصب تابلوها و علایم کشور قرار گرفتیم، در میزان نصب روشنایی و ایمنی جاده ها در بخش راهداری جزو استان های برتر ایران قرار داریم.

وی ادامه داد: حوزه حمل و نقل مسافر ما از رتبه ۱۷ کشور به پنجم رسیده و از هفتم به سوم رسیدیم و رتبه نخست کسب درآمدهای حمل و نقلی را داشتیم که این اعتبار مستقیم به بخش تعمیر و تجیهز جاده های استان کرمان وارد می شود که اتفاق خوبی است.

قول سرپرست راهداری کرمان برای تحقق اهداف سازمانی و استانی

سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این آیین با قدردانی از انتخاب استاندار کرمان و رییس این سازمان و همچنین اقدامات و فعالیت های مدیرکل پیشین راهداری کرمان گفت: امیدوارم بتوانم تمام سعی و تلاش خود را در راستای اهداف استانی و سازمان به کار گیرم، قول می دهم در تحقق تمامی اهداف ترسیم شده سازمانی و استانی با همکاری حوزه راهداری و حمل و نقل بکوشیم.

علی عبدالهی از خدمات راهداران که در سرما و گرما مشغول خدمت رسانی در جاده ها هستند و انجمن های صنفی کالا و خدمات قدردانی کرد و افزود: حمل و نقل حوزه بسیار بزرگ و پر ظرفیتی است که باید به این حوزه کمک کنیم تا ظرفیت های آن فعال و حمل و نقل تقویت شود.

وی ادامه داد: پروژه های بزرگی بایستی در حوزه راهداری و راه روستایی استان کرمان تعریف شود و در این زمینه بزرگترین پروژه های راهداری کشور در استان تعریف شده و اولویت ما نیز تکمیل این پروژه ها خواهد بود.

سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تاکید کرد: این استان یکی از بزرگترین شبکه های حمل و نقل راه کشور را دارد و اقداماتی برای بهبود این بخش و ارتقای ایمنی جاده ها انجام می شود و ضمن تعامل با پلیس، سایر ارگان ها و اعضای شورای حمل و نقل و ترافیک استان کرمان نهایت تلاش خود را برای ارتقای ایمنی جاده ها انجام می دهیم تا کاهش تصادفات را داشته باشیم.

وی در ادامه به برخی از فعالیت ها از جمله تکمیل پروژه نیمه تمام، اصلاح نقاط حادثه خیز و ایمن سازی جاده ها و نصب سامانه های هوشمند جاده‌ای به عنوان اولویت های این اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اشاره کرد.

همچنین سخنان خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در این آیین با تیتر ۱۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم احداث شد روی خروجی ایرنا قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از خدمات ۲ ساله احسان عراقی زاده به عنوان مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان قدردانی و علی عبداللهی، معاون این اداره کل به عنوان سرپرست معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha