۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85439681
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش همکاری‌های «آکوس» با ژاپن؛ تداوم سیاست مهار چین

تهران- ایرنا- آمریکا، استرالیا و انگلیس در راستای ادامه سیاست‌های مجموعه غرب برای مهار چین اعلام کردند که در حال بررسی همکاری با ژاپن برای توسعه مشترک فناوری‌های دفاعی پیشرفته از طریق مشارکت امنیتی سه جانبه خود هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، وزرای دفاع این سه کشور در بیانیه‌ای ذکر کردند که با توجه به شراکت دفاعی دو جانبه نزدیک ژاپن با آنها، در حال بررسی همکاری با این کشور ذیل پروژه‌های فناوری‌های پیشرفته «رکن دو» پیمان آکوس هستند.

رکن دو پیمان امنیتی آکوس بر همکاری در زمینه فناوری‌های مختلف مانند سلاح‌های مافوق صوت، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی متمرکز است.

در حالیکه اعضای این پیمان شکل گرفته در سال ۲۰۲۱ مدعی هستند هیچ برنامه‌ای برای همکاری با ژاپن یا هر کشور دیگری در «رکن اول» (تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا) ندارند اما برخی از مقام‌ها برای مشارکت توکیو در پروژه‌های رکن دو تلاش می‌کنند.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا امروز در یک نشست خبری در کانبرا گفت هیچ پیشنهادی برای گسترش اعضای آکوس ارائه نشده، اما ژاپن «طبیعتا یک نامزد» برای عضویت در رکن دوم است.

در آستانه دیدار رسمی روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در واشنگتن، مقامات بلندپایه دولت آمریکا مانند رام امانوئل سفیر این کشور در ژاپن و کورت کمبل معاون وزیر امور خارجه، از مشارکت توکیو حمایت کردند.

به گفته مقام‌های دخیل در آماده سازی نشست سران دو کشور، بایدن و کیشیدا در میان دیگر توافقاتی که اعلام می‌شود، تاکید خواهند کرد که ائتلاف دوجانبه به تقویت روابط شبکه‌ای با شرکای همفکر از جمله استرالیا و انگلیس ادامه خواهد داد.

مجموعه غرب به ویژه آمریکا به دنبال گسترش همکاری با متحدان آسیایی خود در حوزه نظامی و فناوری است تا بتواند جمهوری خلق چین را مهار کند در حالیکه از سویی تنش‌ها در روابط بین تنگه‌ای تایوان با روی کار آمدن دولت غربگرا در تایپه افزایش یافته و از سوی دیگر تحرکات فیلیپین با کمک واشنگتن در دریای جنوبی چین شدت پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha