۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85407334
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

«آکوس» به دنبال همکاری با ژاپن در حوزه فناوری نظامی

تهران- ایرنا- نیکی آسیا به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد که اعضای پیمان امنیتی «آکوس» به دنبال همکاری با ژاپن در زمینه توسعه فناوری نظامی هستند درحالیکه توکیو به تدریج محدودیت‌های نظامی خود را کنار می‌گذارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مقام‌های آمریکایی به این نشریه ژاپنی گفتند که ایالات متحده مذاکرات با انگلیس و استرالیا را در مورد دعوت از ژاپن برای همکاری در زمینه فناوری دفاعی ذیل پیمان آکوس آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن قصد دارد این مساله را در جریان نشست ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام نماید.

این افراد مطلع به نیکی آسیا گفتند که مشارکت ژاپن در این پیمان به پروژه‌های خاص محدود می‌شود و با هدف تقویت همکاری چند جانبه برای بازدارندگی در مقابل چین صورت می‌گیرد اما توکیو در موضوع زیردریایی‌های هسته‌ای که رکن اول این پیمان است ورود نمی‌کند.

کیشیدا در ماه مه ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) اعلام کرده بود که ژاپن اهداف پیمان آکوس را مثبت ارزیابی کرده و با اعضای آن همکاری می‌کند اما قصدی برای پیوستن به این پیمان ندارد.

انتشار این گزارش در حالی است که توکیو به تازگی محدودیت‌های صدور سلاح را رفع کرده است؛ مانعی که از حدود ۶۰ سال پیش تاکنون، به طور اصولی از آن پیروی می‌کرد.

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۴ شهریور ۱۴۰۰)، سران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل‌گیری پیمان آکوس (AUKUS) خبر دادند.

بر اساس این توافقنامه قرار است سه فروند زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به استرالیا تحویل داده شود.

اعضای پیمان دفاعی آکوس، مشارکت استرالیا در این پیمان را وسیله‌ای برای مقابله با افزایش حضور نیروی دریایی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام می‌دانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha