۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۸
کد خبر: 85439568
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استرالیا: آکوس برنامه‌ای برای افزایش اعضا ندارد

۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۴۸
کد خبر: 85439568
استرالیا: آکوس برنامه‌ای برای افزایش اعضا ندارد

تهران- ایرنا- نخست وزیر استرالیا با رد گمانه‌زنی‌ها درباره پیوستن ژاپن به پیمان امنیتی آکوس گفت: این اتحاد، برنامه‌ای برای اضافه کردن عضو ندارد و تنها بررسی همکاری‌ها در دستور کار است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، نخست وزیر استرالیا گمانه‌زنی‌ها درباره پیوستن ژاپن به پیمان امنیتی آکوس را رد کرد و گفت: گفت‌وگوهای روز سه شنبه بر اساس همکاری‌های پروژه‌ای خواهد بود زیرا با اضافه کردن اعضای جدید، در این پیمان اختلاف نظر به وجود می‌آید.

پیمان آکوس در سال ۲۰۲۱ میان واشنگتن، کانبرا و لندن، تا حدی برای تسهیل انتقال فناوری نظامی بین این سه متحد ایجاد شد و ارتش آمریکا متعهد شده به استرالیا در دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کند.

آنتونی آلبانیز، از ژاپن به عنوان یک شریک نزدیک یاد کرد اما افزود: هیچ برنامه ای برای اضافه کردن عضو چهارم به این پیمان در کنفرانس خبری وجود ندارد.

آلبانیز گفت: آنچه پیشنهاد می‌شود این است که به ستون دوم آکوس نگاهی بیندازیم و پروژه‌های همکاری را بررسی کنیم، که آیا تعامل وجود دارد یا خیر؟ و ژاپن یک کاندید طبیعی برای تحقق اهداف ستون دوم آکوس است.

وی افزود: آنچه پیشنهاد نشده است، گسترش عضویت در این اتحاد است.

ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا نیز با تاکید بر این که شرکای آکوس به طور بالقوه می توانند با ژاپن در پروژه های فناوری همکاری کنند گفت: اما این کشور به این پیمان نمی پیوندد.

مرحله یا ستون نخست آکوس، تحویل زیردریایی های تهاجمی هسته ای به استرالیا بوده و ستون دوم بر اشتراک فناوری نظامی و همکاری در زمینه هایی از جمله محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی و فناوری سایبری متمرکز است.

در حالی که آمریکا مشتاق حضور ژاپن در ستون دو است، مقامات و کارشناسان می گویند که با توجه به نیاز ژاپن به ارائه دفاع سایبری بهتر و قوانین سختگیرانه تر برای محافظت از اسرار، موانع زیادی همچنان وجود دارد.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، کانبرا نگران است که افزودن کشور چهارم به اتحاد، کار دشوار دستیابی به زیردریایی های هسته ای را پیچیده کند و توجه را از آن دور کند.

یک مقام دولت ژاپن روز دوشنبه به رویترز گفت: مذاکرات درباره پیوستن رسمی به این ائتلاف احتمالاً تا زمانی که نتایج مشخصی از این پیمان به دست نیاوردند، مورد استقبال استرالیا یا انگلیس قرار نخواهد گرفت.

این مقام که خواسته بود نامش فاش نشود، گفت: صحبت در مورد افزایش تعداد اعضا در حالی که هنوز چیزی با آکوس به دست نیامده است، تنها چارچوب همکاری اصلی را که قرار است مبنای آن باشد، مختل می کند.

حتی در غیاب موانع سیاسی، مقامات و کارشناسان می گویند ژاپن باید قبل از گنجاندن در این پیمان، دفاع سایبری بهتر و قوانین سختگیرانه تری را برای محافظت از اسرار بین‌المللی معرفی کند.

انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در نشست واشنگتن در روز چهارشنبه ، به مشارکت احتمالی ژاپن در پروژه‌های ستون دوم در آینده بپردازند.

کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و طراح سیاست‌های واشنگتن درباره هند و اقیانوسیه، روز چهارشنبه گفت: آمریکا، ژاپن را تشویق می کند برای حفاظت از مالکیت معنوی و پاسخگویی مقامات در قبال اسرار، اقدامات بیشتری انجام دهد.

او گفت: منصفانه است که بگوییم ژاپن برخی از این اقدامات را انجام داده است اما همه را نپذیرفته است.

ایالات متحده برای سال ها گفته است انتظار می رود سایر کشورهای اروپایی و آسیایی به ستون دوم آکوس بپیوندند.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: هر تصمیمی در مورد اینکه چه کسی در ستون دو دخیل خواهد بود، توسط سه عضو آکوس گرفته می‌شود، وزرای دفاع آنها ماه‌ها در حال بررسی این موضوع بودند و بر اساس آنچه کشورها می‌توانند به پروژه بیاورند، به این پیمان اضافه خواهند شد.

بایدن، کیشیدا و فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، روز پنجشنبه یک نشست سه جانبه برگزار کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha