نماینده منتخب: وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد 

شاهرود - ایرنا - نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود وقف در حوزه ترویج مطالعه می‌تواند درصد بالایی از چالش‌های فردی و اجتماعی را کاهش دهد و ماندگاری و توسعه فرهنگی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد عجم روز شنبه در دیدار با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در دفتر کاری خود افزود: بسته به نیّت واقف می‌توان تقویت نرم افزاری و سخت افزاری کتابخانه‌های عمومی را به صورت مدون هدایت و پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه برای تحقق بیشتر کتابخوانی در بین اقشار جامعه شهری و روستایی باید از توان و ظرفیت همگانی استفاده کرد، ادامه داد: شوراها، مردم، مراکز تولیدی و خدماتی برای تقویت بسترها و بنیان‌های کتابخوانی و مطالعه مفید به این عرصه وارد شوند.

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: کتابخوانی و مطالعه مفید زیرساخت‌های فکری و فرهنگی جامعه را متحول می‌کند و در مقابل تهدیدها و آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تضمینی روشن است.

وی به نامگذاری فرهنگی و اقتصادی چند سال پیاپی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: در بیانات رهبری سال‌ها اقتصاد و فرهنگ مولفه مرتبط و مورد تاکید فراوان همراه دغدغه کتابخوانی و افزایش دانش و اطلاعات بود.

نیاز کتابخانه‌های استان سمنان به تعمیر و تجهیز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این نشست به قدمت کتابخانه‌های عمومی در برخی نقاط استان اشاره کرد و گفت: این کتابخانه‌ها با توجه به پراکندگی جمعیتی و وسعت جغرافیایی نیاز به تعمیر اساسی و تجهیز دارند.

محمد طاهریان با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتباری برای ساخت کتابخانه ندارد، ابراز کرد: کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شاهرود نمونه بارزی از کتابخانه‌های با قدمت بالای ۴۰ سال در این استان پهناور به شمار می‌رود که نیازمند نگاه ویژه و سریع برای تعمیرات اساسی فیزیکی است.

وی کتابخانه‌های عمومی را که در دور افتاده‌ترین روستاهای این استان خدمات موثر فرهنگی و ترویجی مطالعه را به عموم مردم به ویژه نسل جوان ارائه می‌دهند را پاتوق فرهنگی مورد اعتماد مردم برشمرد.

طاهریان از افراد صاحب نفوذ، ائمه جمعه و جماعات خواست تا هدایت بخشی از سرمایه‌های خیران و واقفان را برای ساخت کتابخانه‌های عمومی با تبیین نیازهای فرهنگی جامعه امروزی در کنار ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه به سرانجام رسانند.

عضویت بیش از پنج هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی میامی

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی هم در این نشست گفت: بیش از ۵۸۰۰ نفر از خدمات کتابخانه‌ای پنج کتابخانه فعال این شهرستان بهره‌مند هستند.

کمال ترابیان افزود: خیران در روستای نام نیک این شهرستان کتابخانه عمومی برای بهره‌برداری ساختند و کتابخانه حسین آباد کالپوش نیز که براثر رانش زمین تخریب شده بود توسط پیمانکار منتخب در مکانی جدید در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه مطالبات مردمی برای احداث و ایجاد کتابخانه عمومی در شهر رضوان و همچنین کلاته‌های شرقی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم محسوب می‌شود، اظهار کرد: پیگیری‌ها برای واگذاری مکانی به عنوان کتابخانه که استانداردهای لازم را داشته باشد، ادامه دارد.

ترابیان به پراکندگی جمعیتی روستاها در کلاته‌های شرقی شهرستان میامی اشاره کرد و افزود: خیران در این منطقه پیگیری ساخت کتابخانه‌ای در روستای کوهان را در برنامه دارند که بتوانند به روستاهای این منطقه خدمات کتابخانه‌ای متمرکز ارائه دهد.

شهرستان شاهرود ۲۵ کتابخانه عمومی دارد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود هم در این نشست گفت: ۱۷ باب کتابخانه عمومی نهادی ۲ کتابخانه عمومی مستقل و ۶ کتابخانه عمومی مشارکتی به ۱۶ هزار نفر از اعضای فعال خود در این شهرستان خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

سید ابراهیم موسوی افزود: بیشترین پراکندگی کتابخانه‌ای عمومی استان سمنان با بیشترین تعداد نیروی انسانی در شهرستان شاهرود فعال است.

وی با بیان اینکه خیران، کتابخانه عمومی در روستای احمد آباد خارتوران را با تجهیزات لازم آماده بهره‌برداری کردند، ادامه داد: این مجموعه در صورت تکمیل و تجهیز منابع کتابخانه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس کتابخانه‌های عمومی شاهرود به تخریب کتابخانه خیابان شهید صدوقی این شهر براثر فرسودگی بنای فیزیکی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ساخت کتابخانه جدید به همت خیران، حمایت و پیگیری اداره کل استان سمنان در نهاد کتابخانه‌های عمومی در دستور کار است.

موسوی به اهدای اتوبوس توسط شهرداری شاهرود برای راه‌اندازی نخستین کتابخانه سیار در استان سمنان اشاره کرد و افزود : گرفتن مجوزهای لازم در این راستا در دست پیگیری است.

نماینده منتخب: وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد 

ایجاد کتابخانه در مراکز تولیدی و کارگری

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود هم در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: ایجاد کتابخانه در مراکز تولیدی و کارگری برای ترویج مطالعه در بین اقشار این جامعه و خانواده‌هایشان در دستور کار قرار گیرد.

ابوطالب جلالی افزود: خیران نیز می‌توانند در این راستا بیشتر از گذشته حامی ارتقای دانش و آگاهی مردم با خرید و اهدای کتاب‌های مختلف باشند.

وی با بیان اینکه بخشی از منابع مراکز تولیدی و کارگری می‌تواند برای خرید کتاب باتوجه به نیازهای جامعه تحت پوشش خود اختصاص یابد، ادامه داد: خرید کتاب‌ از مولفان و ناشران بومی در اولویت قرار گیرد.

ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در شاهرود

امام جمعه شاهرود هم در این دیدار گفت: احداث کتابخانه مرکزی در این شهر نیاز، دغدغه و مطالبه دانشجویان، طلاب، دانش‌آموزان، استادان، علاقمندان و محققان علوم مختلف است.

حجت الاسلام عباس امینی افزود: ایجاد کتابخانه‌های کوچک محله‌ای با تکیه بر توان خیران و واقفان برای بهره‌مندی بیشتر مردم در هر کوی و برزن از فرهنگ مطالعه ضروری است.

وی حمایت بیشتر مسئولان امر از مولفان و ناشران کتاب‌های علمی، فرهنگی تاریخی و مذهبی فاخر را با توجه به گرانی چاپ و نشر خواستار شد.

به گزارش ایرنا، ۳۰ باب کتابخانه عمومی شهری، روستایی مستقل و مشارکتی به مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در شرق استان سمنان با حدود ۲۲ هزار نفر عضو فعال خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha