نگاهی به شاخص‌های برتر کتاب و کتابداری شاهرود در استان سمنان

شاهرود - ایرنا - شاهرود در شرق استان سمنان با سابقه فرهنگی و تاریخی دیرینه، امسال موفق شد شاخص‌های فرهنگی در استان سمنان در حوزه کتاب مانند کتابخانه برتر استانی، کتابدار برتر استان، کتابخانه برتر مشارکتی و کتابخوان خردسال برتر استان، را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان روز شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شاهرود که با حضور اعضای شوراهای اسلامی ۶ شهر و شهرداران این شهرستان در سرسرای ولایت فرمانداری برگزار شد، گفت: شهرستان شاهرود برترین شاخص‌های حوزه کتاب و کتابداری را طی یکسال گذشته در استان سمنان به خود اختصاص داد.

محمد طاهریان افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به دلیل برگزاری منظم نشست‌ها و پیگیری مصوبات، به عنوان برترین انجمن در استان سمنان دست یافت.

وی با بیان اینکه روز ۳۰ آبان‌ماه از فرماندار ویژه شاهرود به عنوان رییس انجمن تقدیر می‌شود، ابراز کرد: این آیین روز سه‌شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان، سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

طاهریان با اشاره به اینکه سه روز قبل طی آیینی در تهران «کتابخانه البرز شاهرود» به عنوان برتر کشوری معرفی شد، ابراز کرد: «محبوبه قربانی»، «سروش مولانا» و«صدیقه عرب» در این کتابخانه فعالیت دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: کتابخانه برتر استانی، کتابدار برتر استان، کتابخانه برتر مشارکتی و کتابخوان خردسال برتر استان سمنان از شهرستان شاهرود انتخاب شده‌اند.

وی به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی کودک در شاهرود اشاره کرد و گفت:«معصومه مرادی مرام» برگزیده ملی «قصه‌گویی کودک» در بخش دیجیتال از این شهرستان معرفی شد.

طاهریان از ساخت و استقرار پنج نماد کتاب با هدف ترویج کتابخوانی در معابر و میدان‌های شاهرود خبر داد و گفت: ساخت این نمادها با مشارکت و همت مدیریت شهری انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: ۲۲ کتاب از ابتدای سال تاکنون توسط اداره کتابخانه‌های شهرستان شاهرود رونمایی شده که از این تعداد هشت اثر با موضوع دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه مجوزهای راه‌اندازی کتابخانه سیار در شاهرود اخذ شده است، ابراز کرد: نخستین کتابخانه سیار استان سمنان تا پایان آذرماه به همت شهرداری شاهرود در این شهرستان آغاز به کار می‌کند.

نگاهی به شاخص‌های برتر کتاب و کتابداری شاهرود در استان سمنان

سرانه مطالعه کتاب در کشور امیدوارکننده نیست

امام جمعه شاهرود هم در این نشست با اشاره به اینکه میزان سرانه مطالعه کتاب در کشور امیدوارکننده نیست، اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

حجت الاسلام امینی افزود: مسئولان فرهنگی شهرستان باید با دعوت از مولفان و ناشران کتاب در نشست‌های خود پیگیر مشکلات این حوزه باشند.

وی با بیان اینکه معرفی بیشتر کتاب و مولفان باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، ابراز کرد: مسئولان فرهنگی باید از فرصت چند دقیقه حضور مردم در صف‌های نانوایی و بانک‌ها برای ترویج کتابخوانی استفاده کنند.

تقدیر از اقدام‌های شایسته ترویج کتابخوانی در شاهرود

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود هم در این نشست گفت: اقدام‌های شاخص در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این شهرستان انجام شده که شایسته تقدیر است.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه باید بستر مطالعه برای مردم فراهم شود، ابراز کرد: میزان سرانه مطالعه پایین در کشور نشان از بی‌علاقگی به خواندن کتاب نیست بلکه باید بسترهای آن فراهم شود.

وی به برخی اقدام‌های مناسب در راستای ترویج کتابخوانی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: انتشار کتاب با هزینه‌های سنگینی روبرو است، باید روش‌های مطالعه تغییر پیدا کند.

جلالی با بیان اینکه فایل‌های صوتی کتاب بیشتر مورد علاقه مردم قرار می‌گیرند، اظهار کرد: برخی از این فایل‌ها محتوای کتاب‌هایی را که باید یک هفته صرف خواندن آن کرد، طی یک ساعت به صورت فشرده ارایه می‌دهد.

فرماندار ویژه شاهرود تصریح کرد: کنترل محتوای تولیدی در سطح ملی باید به صورت جدی در دستور کار متولیان قرار گیرد.

در پایان این نشست از فعالان برتر کشور و استانی در حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

شهرستان شاهرود دارای ۱۷ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی و مستقل با مجموع مساحت ۱۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع و زیربنای ۶ هزار و ۹۴۰ متر مربع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha