مودی: دنیا خواهان بازگشت صلح و ثبات به خاورمیانه است

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه اکنون جهان خواهان بازگرداندن صلح و ثبات به آسیا و خاورمیانه است، گفت: درگیری‌های جاری در آسیا باید به طور مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی مبتنی بر رویکرد انسان‌دوستانه حل‌وفصل شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز، نارندرا مودی روز گذشته (جمعه به وقت محلی) در نشست سران آسیای شرقی در لائوس اظهار داشت: درگیری های جاری در آسیا باید به طور مسالمت آمیز از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی مبتنی بر رویکرد انسان دوستانه حل و فصل شوند، زیرا تأثیر شدیدی بر کشورهای جنوب جهانی دارند.

وی خطاب به سران این مجمع منطقه ای که شامل ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و هشت شریک گفت‌وگو مانند آمریکا، استرالیا، چین و روسیه است، گفت: صلح و ثبات در دریای جنوبی چین بر منافع منطقه هند و اقیانوسیه تاثیرگذار است.

نخست وزیر هند بدون اشاره مستقیم به جنگ روسیه و اوکراین و جنگ غزه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و همچنین تلاش برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز را برای پایان دادن به این درگیری ها خواستار شد.

وی گفت: بیشترین کشورهایی که به دلیل درگیری‌های جاری در بخش‌های مختلف جهان آسیب دیده‌اند، کشورهای جنوب جهانی هستند. اکنون تمایل جمعی برای بازگرداندن هرچه زودتر صلح و ثبات به مناطقی مانند اوراسیا و خاورمیانه وجود دارد.

مودی اضافه کرد: من از سرزمین بودا آمده‌ام و بارها گفته‌ام که اکنون زمانه جنگ نیست و راه حل مشکلات را نمی توان در میدان جنگ یافت. احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و قوانین بین المللی ضروری است. ما باید با دیدگاه بشردوستانه، بر گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید جدی داشته باشیم.

وی گفت: هند این را یک مسئولیت می داند و تمام تلاش خود را برای مشارکت در این مسیر به کار خواهد گرفت.

دولت هند از روسیه و اوکراین خواسته است تا به خصومت ها پایان دهند و به مسیر گفت وگو و دیپلماسی بازگردند.

هند همچنین پایان جنگ در غزه، آزادی اسرا، ازسرگیری کمک های بشردوستانه و گفت‌وگوها با هدف راه حل دو کشوری را خواستار شده است.

مودی با اشاره به وضعیت دریای جنوبی چین، اقدامات پکن در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: رویکرد کشورهای حاضر در اجلاس سران آسیای شرقی باید بر توسعه متمرکز شود نه توسعه طلبی.

وی ادامه داد: صلح، امنیت و ثبات در دریای جنوبی چین به نفع کل منطقه هند و اقیانوسیه است. ما معتقدیم که فعالیت های دریایی باید مطابق با قوانین بین‌المللی انجام شود و تضمین آزادی دریایی و فضای هوایی ضروری است.

نخست وزیر هند در این جلسه ایجاد یک منشور رفتاری «محکم و مؤثر» بین چین و اعضای آسه‌آن را خواستار شد.

مودی بر حمایت هند از مرکزیت آسه‌آن تاکید کرد و گفت: داشتن یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز، فراگیر، مرفه و مبتنی بر قوانین برای صلح و پیشرفت کل منطقه حیاتی است.

وی با توصیف تروریسم به عنوان یک چالش جدی برای صلح و امنیت جهانی، گفت: نیروهایی که به بشریت اعتقاد دارند باید دور هم جمع شوند و برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند. ما باید همکاری های متقابل را در زمینه های سایبری، دریایی و فضایی تقویت کنیم.

نخست وزیر هند رویکرد آسه‌آن را در قبال وضعیت میانمار، جایی که نیروهای مقاومت ضد حکومت نظامی در حال مبارزه با دولت تحت رهبری ارتش هستند، تأیید و اضافه کرد: هند از «اجماع پنج مرحله‌ای» این اتحادیه با هدف یافتن راه‌حل حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: حفظ کمک های بشردوستانه و «اجرای اقدامات مناسب برای احیای دموکراسی» ضروری است. ما معتقدیم که میانمار باید به جای منزوی شدن در این مسیر گام بردارد و هند به عنوان یک همسایه به مسئولیت های خود ادامه خواهد داد.

مودی روز جمعه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی در وینتیان با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha