دی‌اکسیدکربن به بروز آتش‌سوزی‌های طبیعی دامن می زند

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید حاکی است که دی اکسید کربن از طریق تحریک رشد گیاهانی که آتش‌زنه (kindling) خوانده می شوند، موجب افزایش تناوب و شدت آتش‌سوزی‌های طبیعی می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، افزایش جهانی آتش سوزی‌های طبیعی در سطح جهان در مدت یک دهه گذشته، اغلب به شرایط گرم‌تر و خشک‌تر تغییرات آب و هوایی نسبت داده می شود. اما این مطالعه جدید مشخص کرده است که تاثیر افزایش سطح دی اکسید کربن (CO۲) بر گیاهان ممکن است یک عامل بزرگتر در این زمینه باشد.

«جیمز گومز» دانشجوی دکتری علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیا ریورساید (UCR) و مولف این مطالعه گفت: سوختن‌ها و آتش‌سوزی‌ها به این علت نیست که هوا گرم‌تر شده است بلکه به این علت است که سوخت بیشتری به شکل گیاهان وجود دارد.

این نتیجه‌گیری و توصیفی از هشت مدل تجربی و آزمایشی منتج به این نتیجه‌گیری در نشریه «ارتباطات زمین و محیط زیست» انتشار یافته است.

دی‌اکسیدکربن به بروز آتش‌سوزی‌های طبیعی دامن می زند

گیاهان برای تبدیل نور به غذا در فرایند موسوم به فتوسنتز نیازمند دی‌اکسید کربن هستند. سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای گرما ، برق و حمل و نقل موجب اضافه شدن سطوح فزاینده‌ای از دی اکسید کربن به داخل اتمسفر می شود. گیاهان این دی اکسید کربن اضافی را برای ساختن کربوهیدرات‌هایی استفاده می‌کنند که به رشد آنها کمک می کند و این موجب افزایش زیست‌توده (بیوماس) می‌شود که می‌سوزد.

بطور حتم، موج‌های گرما و خشکسالی در شرایط آب و هوایی امروزی نسبت به ۵۰ سال پیش بطور متناوب‌تری روی می دهند. اینها شرایطی هستند که موجب پژمرده شدن و مرگ گیاهان می‌شوند و این گیاهان وقتی خشک می شوند و می سوزند بطور آسان‌تری می سوزند. مدل های مورد استفاده در این مطالعه این تاثیرات بر روی گیاهان را مشخص کردند.

«رابرت آلن» استاد علوم زمین در دانشگاه یاد شده گفت: گرم شدن و خشک شدن هنوز عوامل مهمی در بروز آتش هستند. اینها شرایطی هستند که موجب می شوند توده‌های بیشتر گیاهی قابل اشتعال شوند.

مدل های تحلیل شده همگی فرض کردند که بطور ایده‌ال دی اکسید کربن اتمسفر از ۱۸۵۰ تا کنون هر سال یک درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش ایده‌ال به معنی جدا کردن تاثیرات گازهای گلخانه‌ای بر فعالیت آتش سوزی‌های طبیعی است.

این محققان امیدوارند که نتایج آنها الهام بخش سایرین برای انجام مطالعات بیشتر درباره عوامل افزایش آتش سوزی های طبیعی شود. آنها همچنین امیدوارند که سیاست گذاران ضرورت فوری کاهش میزان دی اکسید کربن وارد شده به اتمسفر را درک کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha