بیش از هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم اقوام رسید/ راهیابی ۶۵ اثر به مرحله نهایی

تهران- ایرنا- مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: بیش از ۴۰ فیلم بلند، ۴۳۰ فیلم کوتاه و بیش از ۵۲۰ فیلم مستند به دبیرخانه ارسال شد که از این میان با نظر هیات انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی راه یافتند.

به گزارش ایرنا، نشست خبری نخستین دوره این رویداد سینمایی روز دوشنبه - سوم اردیبهشت- با حضور محمدحسین رجبی دوانی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس بنیاد ایران‌شناسی و مهدی حیدری، مدیر جشنواره و اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

گسترش وحدت ملی؛ هدف جشنواره فیلم اقوام

محمدحسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: ملت بزرگ ایران با اقوام درخشان به این آیه قرآنی در تاریخ تحقق بخشیدند. اقوام گوناگون با اصالت و ریشه ایرانی، تنها ملت و تمدنی در جهان هستند که هیچ‌گاه سابقه بت‌پرستی نداشتند. درحالی‌که دورتادور ایران کشورهای مختلفی هستند که اقوام آن سابقه بت‌پرستی دارند. ایران یک استثناست و به برکت همین معرفت و ذات اقدس خداوند، برخلاف تمدن‌های دیگر با وجود حوادثی که در طول تاریخ داشته، پایدار مانده است.

وی ادامه داد: وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان هدف قرار گرفته شده است. درحالی‌که آرمان و وظیفه بزرگ بنیاد ایران‌شناسی این است برای هرچه به این وحدت ملی کمک می‌کند و نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کند، تلاش کند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در همین راستا قدم برمی‌دارد.

رجبی دوانی همچنین درباره سیاست‌های کلی جشنواره توضیح داد: ایده جشنواره در تبریز شکل گرفت و بنا بود در این شهر برگزار شود، اما از آنجایی‌که عمده توجهات و مرکز بودن برای انتشار سریع خبر تهران است، بنا گذاشتیم نخستین دوره در تهران باشد تا انعکاس خبری مطلوب‌تری شکل بگیرد، اما جشنواره در دوره‌های بعد در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی درباره هدف جشنواره اذعان کرد: هدف ما این است که با این جشنواره تمام زیبایی‌های ایران و ارزش‌ها و ویژگی‌های اقوام را بهتر ترسیم کنیم، چه برای داخل کشور و چه عرصه بین‌المللی آن‌ها برای ما ارزش والایی خواهد داشت. انتخاب آثار نیز در حوزه‌های گوناگون با این سیاست عجین است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در پایان اظهار کرد: کشور ما مشکلات گوناگون دارد و در سینما نیز کم به این مشکلات پرداخت نشده است، اما به نظرم تاکنون در عرصه سینما شاهد بیان زیبایی‌ها و ویژگی‌های اقوام ایرانی آن‌طور که باعث گسترش وحدت ملی و انسجام ملی شود، نبوده‌ایم. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در پی تحقق این هدف بزرگ است.

بیش از هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم اقوام رسید/ راهیابی ۶۵ اثر به مرحله نهایی

کمال تبریزی در جشنواره فیلم اقوام حضور نخواهد داشت

مهدی حیدری مدیر جشنواره در ادامه نشست گفت: جشنواره ابتدا قرار بود در شهر تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت که رئیس بنیاد اعلام کردند قرار شد دوره اول آن در تهران باشد. ما تبریز را فراموش نکرده‌ایم و جشنواره تنها قرار است سال اول در تهران باشد، اما در دوره‌های بعدی به‌صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین کشور برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز جای کمال تبریزی دبیر جشنواره در کنار ما خالی است. او یک سال است که با جشنواره همکاری دارد. قرار بود این رویداد آبان سال گذشته در تبریز برگزار شود، اما با توجه به تأخیر در برگزاری، ایشان پروژه کاری خود را آغاز کرد. او همکاری‌های خوبی با جشنواره داشت و نام او در کنار جشنواره‌ای نوپا برای بهتر دیده شدن جشنواره بسیار کمک کرد. ضمن این که بسیاری از فیلمسازان به‌واسطه حضور آقای تبریزی به جشنواره اعتماد کردند.

نهایی شدن ۶۵ فیلم و ۴۰ فیلم‌نامه از میان ۱۰۰۰ اثر

مدیرمسئول موسسه فرهنگی فصل هنر در ادامه درباره آثار راه‌یافته به جشنواره گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی برگزار می‌شود. حدود ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. از این میان در بخش سینمایی، بیش از ۴۰ فیلم دریافت کردیم که ۱۶ اثر به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش کوتاه ۴۳۰ اثر به دستمان رسید که هیات انتخاب به ۶۵ فیلم رسید. بیش از ۵۲۰ فیلم مستند نیز به دبیرخانه ارسال شد که از این میان با نظر هیات انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی راه یافتند.

در کنار این ما دو بخش نماهنگ و پویانمایی نیز داریم که ۱۲ اثر در بخش نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی حضور خواهند داشت. بخش دیگر فیلم‌نامه‌نویسی است. ما بیش از ۱۳۰ اثر از فیلمنامه‌نویسان کشور دریافت کردیم که از این میان ۴۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند و هیات‌داوران مشغول داوری آثار هستند.

مدیر جشنواره در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما در کشور جشنواره‌های متعدد با موضوعات مختلف داریم، اما درمورد جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برای نخستین بار است که جشنواره‌ای با موضوع تخصصی برگزار می‌شود. درواقع ایده‌ای نو در قاب سینما اتفاق افتاد. جشنواره برای استمرار نیاز دارد دیده شود.

در ادامه نشست رجبی دوانی و حیدری به پرسش‌های خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ دادند.

دور دوم جشنواره در تبریز برگزار خواهد شد

مهیار جوادی‌فر از سینمای نو با بیان این که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، فیلم‌هایی به کارگردانی فیلمسازانی که هم‌اکنون در ایران نیستند درباره اقوام ایرانی ساخته شد، درباره امکان حضور آن‌ها در جشنواره سؤال کرد.

حیدری با بیان این که جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آشتی ملی میان سینماگران و جشنواره به وجود آورده است، گفت: سینماگرانی از اقشار مختلف آثار خود را ارسال کردند و حتی کسانی که در جشنواره‌های دیگر شرکت نمی‌کردند در این رویداد حاضر شده‌اند. افرادی که در هیات انتخاب و داوری حضور دارند نیز افرادی بسیار حرفه‌ای هستند و ترکیب هیات‌داوران به‌گونه‌ای بود که شائبه‌ای برای شرکت‌کنندگان به وجود نیاید.

حیدری افزود: تصمیم داریم دوره دوم جشنواره را در تبریز برگزار کنیم و در سال‌های بعد اگر امکان آن فراهم باشد جشنواره را در شهرهای مختلفی که مرکزیت اقوام دارند برگزار کنیم. اگر حمایت سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و همچنین همراهی سینماگران باشد می‌توانیم این جشنواره را با مرکزیت تهران در شهرهای مختلف برگزار کنیم. حتی در این دوره هم قصد داشتیم هم‌زمان با اکران فیلم‌ها در جشنواره، در ۱۷ استان اقوام نشین نیز آثار را اکران کنیم، اما فعلاً این کار میسر نشده است.

بیش از هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم اقوام رسید/ راهیابی ۶۵ اثر به مرحله نهایی

ساختمان ایران‌شناسی؛ خانه‌ای جایگزین برج میلاد

حیدری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری جشنواره در بنیاد ایران‌شناسی گفت: تا کی باید در فضاهای تکراری مانند برج میلاد و پردیس ملت فیلم ببینیم؟ به نظر من ساختمان ایران‌شناسی مجموعه بکری است که می‌تواند جذابیت‌هایی برای مخاطبان داشته باشد و خاطراتی برای آن‌ها ثبت کند. ضمن آنکه صحبت‌هایی شده است تا سالن تابستانه داشته باشیم و در فضای باز مجموعه هم بتوانیم فیلم‌ها را نمایش دهیم و این هم بر جذابیت‌های مجموعه اضافه می‌کند.

دوانی درباره به ساخت و سازهایی که در ساختمان بنیاد ایران‌شناسی در حال انجام است گفت: با توجه به این که ساختمان بنیاد به دلیل نداشتن بودجه کافی سال‌ها مرمت نشده بود و آسیب‌های وارده، زیبایی آن را تحت الشعاع قرار داده بود، به خاطر برگزاری جشنواره با یک اقدام جهادی و با همت دوستان در حال مرمت بخش‌هایی از ساختمان بنیاد هستیم تا فضا را برای برگزاری جشنواره آماده کنیم.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با همکاری موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha