۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۱۱
کد خبر: 85455776
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۱۱
کد خبر: 85455776
سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

تهران- ایرنا- مرحله دوم انتخابات مجلس عوام هند به پایان رسید اما هنوز حواشی دور نخست به پایان نرسیده است و به نظر می‌آید کشمکش میان احزاب تا پایان انتخابات ادامه داشته باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مرحله دوم انتخابات سراسری مجلس عوام هند امروز در حالی به پایان رسید که حواشی دور نخست هنوز به پایان نرسیده است، بیش از ۹۰۰ میلیون هندی در این انتخابات ۴۴ روزه نمایندگان خود را برای ۵ سال آینده انتخاب خواهند کرد. اظهارنظرهای قومی، مذهبی و سیاسی بخش مهمی از رقابت بر سر کرسی‌های مجلس هند (لوک سابا) است.

مرحله دوم رای گیری در انتخابات هند به پایان رسید

دور دوم رای گیری در انتخابات هند به پایان رسید و اکنون توجه به دور سوم که قرار است در ۷ مه برگزار شود، معطوف شده است.

رای‌گیری امروز جمعه در ۸۸ حوزه انتخابیه در ۱۳ ایالت و منطقه، از کرالا در جنوب تا جامو و کشمیر در مرز هیمالیا با پاکستان برگزار شد و ۱۶۶ میلیون نفر در آن شرکت کردند.

در مرحله اول بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در ۲۱ ایالت و منطقه رای دادند.

سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

خرید رای با پول و کالای رایگان

سایت تحلیلی استریتس تایمز در گزارشی با اشاره به سابقه خرید رای در انتخابات هند، نوشت: انتخابات ۲۰۲۴ رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

کمیسیون انتخابات هند، در ۱۵ آوریل اعلام کرده بود توقیف پول های کثیف، مواد مخدر، الکل و سایر تشویق‌ها برای جلب نظر رای دهندگان، از رکوردی که در آخرین انتخابات سال ۲۰۱۹ مشاهده شده بود، فراتر رفته است.

این کمیسیون، کنترل بیشتر در خرید رای در انتخابات سال ۲۰۲۴ را به همکاری گسترده بین سازمان های مجری قانون و همچنین اطلاع رسانی از شهروندان نسبت داد.

جاگدیپ چوکار یکی از بنیانگذاران انجمن اصلاحات دموکراتیک (ADR)، یک گروه غیرانتفاعی که برای شفافیت در تأمین مالی سیاسی فعالیت می کند، گفت: هزینه واقعی انتخابات هند هرگز واقعاً مشخص نخواهد شد، زیرا پول حساب نشده احتمالاً بیشتر از آن است که در هزینه های انتخاباتی رسما اعلام می شود.

وی گفت: ما کل هزینه های اعلام شده را می دانیم، اما حتی نمی دانیم چقدر پول حساب نشده خرج شده و هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد مگر اینکه احزاب سیاسی و نامزدها تصمیم به اشتراک گذاشتن آن داشته باشند.

در هند، بودجه سیاسی تا حد زیادی مبهم است. اما در این انتخابات عمومی، زمانی که دادگاه عالی در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲)، اوراق قرضه انتخاباتی را لغو کرد، رأی دهندگان نیم نگاهی به دنیای تیره تأمین مالی سیاسی داشتند، سیستمی از تأمین مالی انتخابات که افراد و شرکت ها می توانستند به طور ناشناس به احزاب سیاسی کمک مالی کنند.

مرکز مطالعات رسانه ای تخمین زده است که انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ (که طولانی ترین برنامه رای گیری در تاریخ را با هفت مرحله رای گیری در ۴۴ روز دارد) گران ترین انتخابات هند با ۱.۲ تریلیون روپیه خواهد بود، در حالی که در انتخابات ۲۰۱۹ حدود ۶۰۰ میلیارد روپیه هزینه شد.

هزینه های انتخاباتی در سال ۲۰۲۴ با کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا برابری می کند که ۱۴ میلیارد دلار آمریکا (۱۹ میلیارد دلار سنگاپور) برای انتخابات کنگره و ریاست جمهوری هزینه کرد.

سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

حمله به شعب رای‌گیری در مانی‌پور و رای‌گیری دوباره

به گزارش رویترز، پس از حمله مهاجمان مسلح به مراکز رای گیری و تسخیر صندوق های رای با وجود حضور ده ها سرباز و نیروی شبه نظامی، مقامات انتخابات هند دستور دادند تا دوباره در چندین محل رای گیری در ایالت آشوب زده مانی‌پور در شمال شرقی این کشور رای گیری کنند.

ایالت مانی‌پور شاهد ماه‌ها درگیری‌های قومی بوده است.

کمیسیون انتخابات هند در ۲۰ آوریل گفت: رأی گیری مجدداً در ۲۲ آوریل در ۱۱ مرکز رأی گیری که در ۱۹ آوریل در آن رأی گیری انجام شده بود، صورت خواهد گرفت.

فیلم‌های ویدئویی از حوزه انتخابیه مانی‌پور داخلی، یکی از دو کرسی این ایالت برای مجلس پایین پارلمان، نشان می‌دهد که افرادی به یک مرکز رای‌گیری حمله کرده و دستگاه‌های الکترونیکی رای‌گیری را شکستند.

در ایستگاهی دیگر اعضای یک باند مسلح رای دهندگان را تهدید می کردند. یک نفر نیز بر اثر تیراندازی مجروح شد.

در حالی که رای گیری برای انتخاب نخست وزیر آینده کشور تا اول ژوئن ادامه دارد، ده ها هزار سرباز برای جلوگیری از خشونت در مناطق مختلف کشور مستقر شده اند.

اعضای گروه های سیاسی مخالف می گویند که مشکلات به ۱۱ محل رای گیری محدود نمی شود و خواستار رای گیری جدید در بیش از ۴۵ صندوق در ۱۲ منطقه مانی‌پور هستند.

سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

کوچ منتقدان مودی از تلویزیون و روزنامه به پلتفرم‌های اجتماعی

رویترز در گزارش دیگری نوشت طرح دیدگاه‌های انتقادی از نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در کانال های تلویزیونی جریان اصلی هند و اکثر روزنامه های این کشور به ندرت وجود دارد.

انتخابات هند که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، معمولاً بحث‌های آتشین و پرحاشیه ای را در رسانه‌های پرتعداد این کشور به راه می‌اندازد اما امسال، انتقادات از مودی و حزب او بهارتیا جنتا (BJP) بیشتر آنلاین است.

یک کاربر حرفه‌ای یوتیوب، در یک ویدیوی هندی زبان که بیش از ۲۷ میلیون بازدید داشته است، مودی را متهم کرده است که مانند یک دیکتاتور رفتار می کند و بستن دهان منتقدان، استفاده از آژانس های تحقیقات فدرال برای آزار مخالفان و سرکوب اعتراضات کشاورزان را بخشی از رفتارهای معمول او دانسته است.

ده ها صدای دیگر که مخالف مودی هستند در یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام فعال هستند که بسیاری از آنها به زبان هندی منتشر می شود، به ویژه در مناطق مرکزی هند که پایگاه قدرت حزب بهارتیا جنتا است.

یک شهروند هندی به رویترز گفت: مردم اعتماد خود را به رسانه‌های سنتی، از جمله روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی از دست داده‌اند. آنها در حال تماشای خبرنگاران مستقل در شبکه های اجتماعی هستند تا مسائل واقعی را درک کنند.

این جوان ۲۹ ساله در ویدئوی خود می گوید: رسانه ها خریداری شده است. هر نهادی به خطر افتاده است، رهبران مخالف دستگیر شده اند، چه کسی باقی مانده است؟ فقط ما مردم. ما آخرین امید هستیم. حفاظت از دموکراسی هند، وظیفه ماست.

دفتر نخست وزیری به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداد. در گذشته، دولت هند این اتهام که به دنبال ساکت کردن مخالفان بوده را رد و اعلام کرده است تنها کسانی دستگیر می شوند که قانون را زیر پا گذاشته اند.

به رغم انتقادهای آنلاین، نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که مودی و حزبش به راحتی در این انتخابات هفت مرحله‌ای پیروز می‌شوند.

دست کم ۸۰۰ میلیون هندی به اینترنت دسترسی دارند و طبق برآوردها، یک هندی به طور متوسط بیش از دو ساعت در روز را در رسانه های اجتماعی صرف می کند، بسیار بیشتر از کانال های تلویزیونی یا خواندن روزنامه ها و این کشور که نزدیک به یک میلیارد رای دهنده دارد.

دولت مودی از برخی پلتفرم‌ها از جمله یوتیوب خواسته است تا برخی حساب‌ها را به دلیل نقض قوانین هند تعلیق کنند. یکی از آنها، «بولتا هندوستان» (هند صحبت می کند)، یک کانال هندی زبان که به شدت مخالف دولت است، اوایل این ماه به اتهام نقض قوانین محلی فناوری اطلاعات مسدود شد.

سایه روشن انتخابات مجلس هند در پایان مرحله دوم

حمله به حزب کنگره با هدف قرار دادن مسلمانان

نارندرا مودی، نخست وزیر هند و حزب ملی گرای هندو هفته گذشته حمله به رقبای مخالف را آغاز کرده و می گویند آنان از مسلمانان اقلیت حمایت می کنند.

مودی در سخنرانی خود از مسلمانان به عنوان «نفوذی» یاد کرد که «فرزندان بیشتری» دارند و این اظهار نظر را به آنچه او طرح انتخاباتی حزب اصلی مخالف کنگره برای توزیع مجدد ثروت هندوها بین مسلمانان خواند، مرتبط دانست.

کنگره، طرح هرگونه وعده مشابه این مورد را رد کرد و از کمیسیون انتخابات خواست علیه مودی، اقدام کند.

دولت مودی بارها به هدف قرار دادن و تبعیض علیه ۲۰۰ میلیون مسلمان هند که سومین جمعیت مسلمان جهان را تشکیل می دهند متهم شده است اما دولت او همه اتهامات را رد کرده و مودی گفته است که برای بهبود وضعیت همه شهروندان هند تلاش می کند.

***

انتخابات مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا برای یک دوره پنج ساله، از روز جمعه ۳۱ فروردین ماه آغاز شد و یک حزب یا یک ائتلاف برای پیروزی در انتخابات باید به اکثریت ۲۷۲ کرسی از ۵۴۳ کرسی این مجلس دست یابد.

نامزدهای این انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان، برای ۵۴۳ کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شمارش آرا در ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) انجام می شود.

سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند.

در مجموع ۹۶۸ میلیون رای دهنده برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۹۷ میلیون مرد و ۴۷۱ میلیون زن هستند.

علاوه بر این افراد، رئیس‌جمهور هند می‌تواند حداکثر ۲ نفر را با تابعیت انگلیسی-هندی برای عضویت در لوک سابا معرفی کند.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در آخرین دوره برگزار شده در سال ۲۰۱۹، ۳۰۳ کرسی به دست آورد و پس از آن ۵۲ کرسی به حزب کنگره ملی هند (INC) به عنوان حزب اصلی مخالف تعلق گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha