حوضچه مدیریت شیرابه سایت پسماند همدان وارد مدار شد + فیلم

همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: سه حوضچه مدیریت شیرابه پسماند با ظرفیت ۳۸ هزار و ۲۵۰ متر مکعب وارد مدار شد.

بابک مهدی آزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این حوضچه ها با ۵۲ میلیارد ریال در مدت زمان ۲ سال اجرا شد و عایق کاری این طرح با استفاده از لایه «ژئوتکستایل» (فیلتر پارچه ای و مصنوعی) به منظور جلوگیری از نفوذ شیرابه به سطوح پایین صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از سه حوضچه به طور کامل پر شده است و در یک ماه آینده تجهیزات و دستگاه های به روز برای بالا بردن سرعت تبخیر شیرابه ها در این محل نصب و راه اندازی می شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: حدود هفت هکتار فضا با دیوارکشی و خریداری و ایجاد سوله آماده سرمایه گذاری است و در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم.

به گفته مهدی آزاد، این مکان مجهز به پست برق ۵۰۰ کیلو وات، ۲ هزار و ۷۳۵ متر سوله، یک خط پردازش با ظرفیت ۲۵۰ تن در یک شیفت است و به زودی عملیات اجرایی پروژه لندفیل (محل دفن زباله یا پسماند) با انعقاد قرارداد شروع می شود.

وی خاطرنشان کرد: سایتی برای نگهداری سگ های بلاصاحب در این محل ایجاد شده اما با توجه به ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در نزدیکی این محل، احتمال جابجایی این سایت برای پیشگیری از نارضایتی عمومی زیاد است و هم اینک مکان محصوری در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان یادآوری کرد: این مکان سال ۱۳۶۱ برای سایت دفن پسماند شهر همدان انتخاب شد و در انتخاب این مکان برای باد غالب، فاصله با مناطق مسکونی و اجتماعی به این محل و دیگر مولفه ها در نظر گرفته شده است.

مهدی آزاد ادامه داد: نزدیکترین مکان مسکونی به سایت دفن پسماند روستای نهران در فاصله ۲.۵ کیلومتری این محل است که با توجه به جهت باد غالب از غرب به شرق، بویی در این محل احساس نمی شود.

وی با بیان اینکه این سایت محل دفن زباله و پسماند مناطق شمالی استان همدان است گفت: به طور متوسط روزانه ۷۰۰ تن زباله وارد این سایت می شود که که زباله شهر همدان ۴۳۰ تن و مابقی شهرها و روستاهای شمالی ۲۷۰ تن در روز است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: ۱۵ هکتار فضای سبز در سایت دفن پسماند همدان ایجاد شده و گل محمدی، سنجد، انواع و اقسام گونه درختی شامل بادام، گردو و صنوبر غرس شده است.

مهدی آزاد اضافه کرد: خودروهای حامل زباله با استفاده از تور پوشانده شدند تا در حین تردد، زباله ها با وزش باد جابجا و پراکنده نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز در این باره اظهار کرد: یکی از معضلات مناطق برفی این است که شیرابه با آلوده کردن آب می تواند به منابع زیر زمینی نفوذ کند.

سیده مریم محمدی افزود: سال ها شیرابه زباله لندفیل شهر همدان مدیریت نمی شد بنابراین امکان ورود شیرابه به آب های زیرزمینی فراهم بود اما با برنامه ریزی مناسب شهرداری همدان و مدیریت پسماند حوضچه هایی برای جمع آوری و نگهداری شیرابه پیش بینی شد.

وی اضافه کرد: این حوضچه ها کوبیده شده با لایه رس هستند و روی آن نیز لایه های غیر قابل نفوذی در نظر گرفته شده و نفوذ به آب های زیرزمینی به صفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha