۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85457674
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نقش پررنگ فعالان صنایع دستی زنجان در تحقق شعار سال

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبر: 85457674
نقش پررنگ فعالان صنایع دستی زنجان در تحقق شعار سال

زنجا ن- ایرنا- صنایع دستی یکی از حوزه های اثرگذار و پررنگ در تحقق شعار سال است و برنامه ریزی مدون متولیان امر می‌تواند به رونق هر چه بیشتر این حوزه و اجرایی شدن شعار جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند.

به گزارش ایرنا، صنایع دستی هنر بی بدیل مردمانی است که با فرهنگ، تمدن و عشق درهم آمیخته و با آنها عجین شده است، با نگاهی به هنرهای دستی اقصی نقاط کشور می توان تبلور هنر، زیبایی، یکرنگی، جذابیت و منحصر به فرد بودن را در آنها مشاهده کرد.

به گفته کارشناسان امر، صنایع دستی در کشور باید بیش از گذشته مورد توجه و حمایت متولیان امر قرار گیرد و برای معرفی رشته های مختلف آن اقدام شود که به پویایی، رشد و رونق آن منجر می شود.

امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است توجه به صنایع دستی و خالقان این آثار در استان زنجان می تواند نقشی موثر در ایجاد اشتغال، رشد و شکوفایی اقتصادی استان داشته باشد.

از سوی دیگر سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی به دلیل ویژگی‌های خاص آن علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری از کمترین هزینه سرانه آموزش در میان فعالیت‌های مختلف صنعتی برخوردار است.

به طور کلی نقش صنایع دستی در اقتصاد شامل کمک به توسعه اقتصادی با ایجاد شغل، سرمایه گذاری اندک و بهره‌وری بالاست، به همین دلیل با توجه به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است باید به این صنعت توجه ویژه‌ای شود تا استان زنجان بتواند در این بخش به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برسد و سهم عمده ای از تولیدات آن را به خود اختصاص دهد.

نقش پررنگ فعالان صنایع دستی زنجان در تحقق شعار سال

فعالیت ۱۶ هزار فعال صنایع دستی در زنجان

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی در تحقق شعار سال توجه به صنایع دستی است، گفت:در زمان حاضر ۱۶ هزار صنعتگر در ۵۵ رشته مختلف صنایع دستی استان فعالیت می کنند که اصل شعار سال نیز بر مشارکت مردم تاکید دارد.

سید میکائیل موسوی با بیان اینکه در موضوع صنایع دستی نیز مشارکت مردم بیش از همه نمود عینی دارد، افزود: دولت در این خصوص دخالتی ندارد بلکه در تسهیلگری و اعطای تسهیلات نقش آفرینی می کند اما همت هنرمندان است که با تولیدات صنایع دستی به رونق این حوزه مهم کمک می کنند.

این مسوول با بیان اینکه سالانه هفت هزار تن آثار مسی در استان تولید می شود، گفت: این میزان تولیدات توسط سه هزار هنرمند فعال مسگری انجام می شود و همچنین سه هزار هنرمند نیز در زمینه چاقوسازی و دگر رشته ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود چهار هزار گیوه دوز در سطح استان فعالیت می کنند، گفت: هنرمندان گیوه دوز به صورت خانواری در امر تولیدات این هنر دستی فعال هستند که مشارکت قشرهای مختلف مردم در حوزه صنایع دستی را نشان می دهد.

یکی از برنامه های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت بی شائبه از هنرمندان صنایع دستی است.موسوی با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم این اداره کل در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است، افزود: هم اکنون مواد اولیه رشته های هنری نظیر مس و ملیله، گران بوده که در حد توان خود حمایت های لازم را برای تهیه آنها در دستور کار قرار داده ایم.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وام به متقاضیان صنایع دستی پرداخت کرد، گفت: در مجموع با احتساب اعتبارات سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، این تسهیلات به حدود ۸۰۰ متقاضی اعطا شد.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی در راستای رونق بخشی به کار آنها و تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات انجام می شود، گفت: ایجاد اشتغال در بخش صنعت هزینه های بالایی دارد، اما در حوزه صنایع دستی با مبلغ کمتری می توان اشتغالزایی کرد.

این مسوول با بیان اینکه سود بانکی تسهیلات پرداختی چهار درصد و به نوعی قرض الحسنه است، ادامه داد: این نوع تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی صنایع دستی نقش اساسی دارد و می تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در تحقق نامگذاری شعار سال بسیار موثر است، افزود: طبق پیش بینی ها اشتغال صنایع دستی استان در سال جاری به حدود ۷۰۰ نفر خواهد رسید البته تلاش خواهیم کرد رقمی بیش از این محقق شود.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل رونق صنایع دستی، توجه به صادرات است، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های مهم ما در سال جاری صادرات محصولات صنایع دستی به ویژه در حوزه مس، چاقو و ملیله از طریق گمرک استان است که امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هدف این اداره کل صادرات تجمیعی محصولات مختلف صنایع دستی استان است و برنامه ریزی ها بر این موضوع مهم بیشتر متمرکز خواهد شد.

نقش پررنگ فعالان صنایع دستی زنجان در تحقق شعار سال

قوانین دست و پاگیر مانع رونق صنایع دستی

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان با بیان اینکه با سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی می توان به رونق آن امیدوار بود، ادامه داد: همچنین با سیاستگذاری صحیح راه ورود مستقیم تولیدات هنرمندان ایرانی به بازارهای جهانی هموار می شود.

محمدرضا معجونی با بیان اینکه طی سال ها برنامه ریزی مدونی در این حوزه وجود نداشته است، افزود: از زمانی که مسوولیت خوشه چاقوی استان را بر عهده گرفتم، بر حسب مشکلات، یک سند و چشم انداز و برنامه عملیاتی برای آن تدوین شد.

وی با بیان اینکه امسال به جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، گفت: همه به ویژه هنرمندان صنایع دستی در تحقق این مهم مسوول هستند اما باید به این مهم توجه داشت که مردم به تنهایی نمی توانند در این حوزه نقش آفرینی کنند.

این مسوول با بیان اینکه یکسری قوانین دست و پا و گیر موجب شده توسعه صنایع دستی با موانعی رو به رو شود، ادامه داد: به عنوان مثال برای صادرات اقلام مختلف صنایع دستی به ویژه چاقو موانعی وجود دارد و برای انجام این کار بسته بندی های خوب مطابق با استانداردها بسیار مهم است.

معجونی با بیان اینکه بخشی از این کار به دولت و قانونگذاران باز می گردد، افزود: فعالان این حوزه در حال فعالیت خود در زمینه صنایع دستی هستند و همفکری و ارائه راهکارهای عملیاتی می تواند به جهش تولید در این حوزه کمک بسزایی کند.

وی با بیان اینکه همه متولیان امر باید در حوزه صنایع دستی و جهش تولید پای کار باشند، اظهار داشت: هر چند مشکلات و معضلات به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد اما در حوزه صنایع دستی به ویژه چاقو کارهای زیادی را باید انجام داد.

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان ادامه داد: یکی از برنامه های خوشه استان تهیه اطلس سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان چاقوسازی استان است تا با معرفی ظرفیت های این رشته برای جذب سرمایه گذار اقدام شود.

ارتقای فناوری صنعت چاقوسازی از راه‌های مهم رونق این رشته اصیل زنجانی ها است. وی همچنین ارتقای فناوری صنعت چاقوسازی را از راهکارهای مهم رونق این رشته اصیل زنجانی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر تولیدات این حوزه کافی نیست و ارتقای فناوری تولید در این حوزه می تواند به تحقق جهش تولید در آن کمک کند.

نماینده توسعه خوشه چاقوی زنجان با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته موانع تامین مواد اولیه چاقو در حال رفع شدن است، گفت: این موضوع وقتی محقق شود تولیدات این حوزه نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه فروش چاقوی زنجان در اواخر سال گذشته و تعطیلات نوروزی امسال از رونق بیشتری برخوردار بود، خاطر نشان کرد: مهمترین برنامه پیش روی ما برگزاری رویداد ملی چاقو در استان است که موجب معرفی بیش از بیش این هنر اصیل می شود.

نقش پررنگ فعالان صنایع دستی زنجان در تحقق شعار سال

لزوم کاربردی کردن صنایع دستی زنجان

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز کاربردی کردن هرچه بیشتر صنایع دستی و تعریف کاربردهای جدید برای آن را با توجه به نیازهای زندگی امروز، توجه به سلیقه مشتریان، توجه به بازارهای فرا ملی و ارایه تولیدات با رعایت استاندارها را در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ضروری دانست.

سپیده خامدی به لزوم حمایت های بیشتر از هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی تاکید کرد و افزود: هم اکنون حمایت های دولتی از قبیل پرداخت تسهیلات کم بهره، بیمه هنرمندان، معرفی هنرمندان برای حضور در نمایشگاه های صنایع دستی نقاط مختلف، حضور تولیدکنندگان عمده در هیات های تجاری استان، ایجاد بازارچه های موقت در ایام حضور گردشگران در استان انجام می شود.

برای حمایت و رونق روزافزون هنرهای صنایع دستی اصیل استان ، باید شناسایی و ورود به بازارهای بین المللی، ایجاد تنوع در تولیدات منطبق با استانداردهای بین المللی و هماهنگ با سلایق و کاربردهای مورد نیاز بازارهای هدف را مد نظر قرار داد.وی اضافه کرد: برای حمایت و رونق روزافزون هنرهای صنایع دستی اصیل استان باید شناسایی و ورود به بازارهای بین المللی، ایجاد تنوع در تولیدات منطبق با استانداردهای بین المللی و هماهنگ با سلایق و کاربردهای مورد نیاز بازارهای هدف مد نظر قرار داد.

خامدی افزود: موانع کنونی در رونق صنایع دستی، نوسانات قیمت مواد اولیه، پایین آمدن قدرت خرید عموم جامعه و پایین بودن تنوع تولیدات است.

برآیند:

صنایع دستی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد و تداوم پرداخت تسهیلات کم بهره، کمک به تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان و حمایت های مستمر متولیان امر می تواند به رونق این صنعت اصیل و اشتغالزا کمک کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha