تحرک مثبت در آمار جمعیت با افزایش نرخ باروری

قزوین - ایرنا - دومین رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت در قزوین با درخشش این استان به دلیل افزایش نرخ باروری در بین سایر استان‌های کشور نشان داد که تحول شگرفی در حوزه جمعیتی رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌آیین اختتامیه دومین رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت در سالن شهید سلیمانی واقع در استانداری قزوین برگزار شد که با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و همچنین فعالان این عرصه در سطح شهرستان‌ها همراه بود.

در ابتدای این مراسم فیلمی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و نقش جمعیت در پیشبرد اهداف متعالی نظام نمایش داده شد و در ادامه با تفکیک ۲ بخش این رویداد کار خود را آغاز کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در ابتدای این رویداد اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ گام های نخست، دوم و سوم هر ۶ ماه یکبار در راستای سند راهبردی افزایش جمعیت نوشته شد تا تحولی در استان ایجاد شود، ‌کاری که ابتدا انجام شد، هوشیار سازی بود، که همین مساله سبب شد تا امروز فضای حاکمیتی و مردمی نسبت به فرزندآوری تغییر پیدا کند و مردم آگاهی بیشتری با موضوع جمعیت داشته باشند.

کبری علیخانی اضافه کرد: امروز تقریبا همه آحاد جامعه می دانند که بحرانی بودن جمعیت فراگیر شده است،‌ بر همین اساس سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در این حوزه، اکثر مدیران متولی و رابطان جمعیتی در سراسر استان فعال هستند و به شکل مداوم با دفتر ما ارتباط داشته و راهبردهای جمعیتی را پیش می برند.

تحرک مثبت در آمار جمعیت با افزایش نرخ باروری

وی تصریح کرد: بعد از اینکه هشدارسازی و هوشیارسازی اتفاق افتاد،‌ پنج مساله اساسی استان قزوین در حوزه جمعیتی را شناسایی کردیم، در استان از ۲۹ شاخص اعلام شده از سوی ثبت احوال استان در حوزه بحرانی بودن جمعیت، تقریبا پنج شاخص بومی و محلی شناسایی شد که مهمترین آن ازدواج دیرهنگام،‌ فرزندآوری با فاصله نسبت به ازدواج، ‌فاصله افتادن بین فرزند اول و دوم و سقط جنین بود.

علیخانی: درحال جاضر شهرستان قزوین بحرانی ترین شهرستان استان در حوزه حمعیت شناخته می‌شود.

علیخانی ادامه داد: در مرحله بعدی که این آمارها مشخص شدند، در سال ۱۴۰۲ نقطه زنی صورت گرفت و شهرستان به شهرستان شناسنامه محلی تدوین کردیم،‌ اینکه کدام شهرستان ها وضعیت بحرانی دارد، معلوم شد، در حال جاضر قزوین بحرانی ترین شهرستان استان شناخته می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: پس از آنکه شاخص های بحرانی در شهرستان ها شناسایی شدند، از بهمن ماه سال گذشته طرحی را در دستور کار قرار دادیم که در کشور ۲ استان پایلوت اجرای آن بودند، از فروردین ماه امسال نیز این طرح اجرایی شده و با عنوان طرح فتحان معرفی شده است.

به گفته این مسوول، الان می دانیم وضعیت استان قزوین به چه صورتی است و وضعیت مطلوب ما کدام است، ‌یعنی اگر یک روستایی تعداد خاصی فرزندآوری داشته باشد، می تواند از شرایط بحرانی خارج شود، تمامی این موارد و راهبردها به عنوان یک کتابچه تحویل فرمانداران خواهد شد.

علیخانی در تشریح طرح فتحان، اظهار کرد: این طرح از کلی نگری خارج شده و به صورت چهره به چهره وارد میدان می شود، ۲ استانی که تازه این موضوع را شروع کردند نتایج خوبی به دست آورده اند که امیدواریم در قزوین نیز با توفیقات بیشتری همراه شود.

وی با بیان اینکه در رویداد جایزه جوانی جمعیت که یکی از بزرگترین کارهای سال جاری محسوب می‌شود، به صورت نمادین از فعالان عرصه جوانی جمعیت تقدیر خواهد شد، افزود: از ابتدای این طرح ۴۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و داوران برروی آن کار کردند، ما در هفت بخش ثبت نام داشتیم،‌ تلاش کردیم که در استان قزوین از مدیران کل تقدیر داشته باشیم، با این نکته که بخشداران نیز می توانستند در این حوزه شرکت کنند که به علت بارگزاری اسناد چندان مورد توجه قرار نگرفت، بنابراین در نظر داریم در این میان از بخشداران شایسته تقدیر نیز تجلیل کنیم.

علیخانی خاطرنشان کرد: قزوین جزو ۱۵ استان برتر نرخ باروری شناخته شده که ‌با تلاش مدیران و گروه های مردمی و با طرح فتحان افزایش نرخ موالید را بیش از پیش تجربه خواهیم کرد.

تحرک مثبت در آمار جمعیت با افزایش نرخ باروری

نرخ خانواده‌های سه فرزندی با آهنگ کندی در حال افزایش است/در دوران دفاع مقدس نرخ رشد جمعیت ۶.۵ بود

آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین نیز در این رویداد اظهار کرد: دشمن طی دهه‌های گذشته فرهنگ بیگانه را به ما تحمیل کرد، برای ما فرهنگسازی کردند،‌ گفتند کسی مسکن و شغل نداشته باشد نباید ازدواج کند، در حالی که یادمان رفته اجداد و پدران ما برای تشکیل خانواده چگونه رفتار می کردند.

وی اضافه کرد: به تدریج سن ازدواج بالا رفت و شانس فرزندآوری کاهش یافت، این بلای خانمان سوزی بود که فرهنگ اجانب به سر ما آورد، بعدها ازدواج‌های بی ریشه و خیابانی شکل گرفت و جای ازدواج‌های خانوادگی کمرنگ شد، دشمن تلاش کرد که ازدواج و پایه زندگی نامشروع باشد و جوانان را به سمت احساسات فریبنده سوق داد.

آیت الله عابدینی ادامه داد: پیش از این که می گفتیم ازدواج،‌ جوان می گفت شغل و خانه ندارم، در حالی که قرآن کریم می گوید حتی اگر خانواده فقیر شد، ما آنها را به حرمت ازدواج و به فضل خودمان عزت خواهیم داد،‌ امروز نباید در حوزه معضل ازدواج به فکر درمان بود، بلکه باید به فکر پیشگیری باشیم و سرمایه پیشگیرانه را نباید از یاد ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: حالا که نوبت به ازدواج رسید،‌ فرصت فرزندآوری است، پیامبر اکرم (ص) فرمودند "من به کثرت امت خودم افتخار می کنم"، روایات بسیاری داریم که پیامبران الهی به دنبال ازدیاد نسل بودند.

آیت الله عابدینی بیان کرد: کشور ما متاسفانه با معضل سقط جنین روبرو است که حیات این کودکان را می گیرد،‌ کودکانی که چشم روشنی ما هستند آنها را از دست می‌دهیم، بر همین اساس برکات الهی نیز کاهش می یابد و موضوع را جدی نمی گیریم،‌ این همان مساله‌ای است که باید با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر جلوی آن را گرفت.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس معلوم و مشخص بود،‌ اما جنگ الان نامریی است، تصریح کرد: نوع غذاها و داروها و اقسام آمپول‌های تزریقی و فرهنگی که به ما تحمیل کردند، به ما آسیب زد،‌ ابتدای انقلاب اسلامی عده‌ای از روحانیون همان موقع به کافی بودن ۲ فرزند انتقاد کردند، گفتند خداوند روزی دهنده است،‌ اما متاسفانه عده‌ای نگاه دینی را کنار گذاشتند.

آیت الله عابدینی: در سال ۱۳۸۰ با میانگین ۲۲ سال سن، جوانترین کشورهای دنیا بودیم/معضل جمعیتی شبیه سیاهچاله فضایی است که استقلال و اقتدار ما را می بلعد.

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: بدون نسل جوان اقتصاد و تولیدی نخواهیم داشت، در دوران دفاع مقدس آمار میانگین فرزندآوری ۶.۵ بود، الان این آمار به ۱.۳ رسیده است، این معضل جمعیتی شبیه سیاه چاله فضایی است که استقلال و اقتدار ما را می بلعد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در سال ۸۰ با میانگین ۲۲ سال سن، جزو جوانترین کشورهای دنیا بودیم،‌ اما الان وضعیت وخیمی داریم، در فرزندآوری ۲ کشور ایران و لبنان جمعیت بالایی دارد که مقابل نظام صهیونیستی ایستاده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: ما کودک سرراهی را بارها شنیدیم، آینده این نگرانی وجود دارد که سالخوردگان سرراهی نیز داشته باشیم، خوشبختانه سال ۱۴۰۱ خانواده سه فرزندی ۱۴۰ هزار خانوار بودند که این آمار امروز به ۱۷۰ هزار خانوار رسیده است، اگرچه با آمار مثبتی روبرو هستیم، اما این روند بسیار کند است و باید شتاب بگیرد.

در بخش نخست این مراسم که با حضور آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، سالار ولایتمدار نماینده منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم شورای اسلامی،‌ فاطمه اشدری رییس کمیسیون بانوان شورای شهر قزوین و کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری از مدیران کل دستگاه های اجرایی تقدیرو تشکر شد.

حجت الاسلام یوسف پورآرین، مدیرکل تبلیغات اسلامی، ناصر ظاهری مدیرکل کمیته امداد، سید علی ابراهیمی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره)،‌ وهاب میزانی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی، سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید، سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه و جعفر احمدی رییس پارک علم و فناوری استان قزوین در مرحله نخست با دریافت لوح تقدیر تجلیل شدند.

تحرک مثبت در آمار جمعیت با افزایش نرخ باروری

نفوذ فرهنگی دشمن به جمعیت کشور آسیب زد/مسایل اعتقادی نباید در جامعه کمرنگ شود

در ادامه این مراسم، سالار ولایتمدار (آبنوش) نماینده منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم شورای اسلامی بیان کرد: یادمان نرفته دشمن با دفترچه‌های رنگی و نفوذ فرهنگی خود به جمعیت ما صدمه زد،‌ همان کسانی که به ما گفتند ۲ فرزند کافی است، روی فرهنگ برگزاری مراسم ما نیز اثر منفی گذاشتند.

وی اضافه کرد: با کمال تاسف، هنوز در جهان قانون جنگل حاکم است، هر کسی قدرت دارد، باقی است و ضعفا در معرض نابودی قرار دارند، کسانی که هم به قدرتمندان آویزان می شوند،‌ باید همه چیزشان را بدهند تا باقی بمانند؛‌ امروز هوش مصنوعی می گوید، قدرت رمز بقا است.

ولایتمدار ادامه داد: مولفه‌های قدرت در اعصار مختلف تغییر می‌کند،‌ در ابتدای تاریخ انسان‌های تنومند و حیوانات عظیم الجثه نشان قدرت بودند، اما الان دیگر این افراد نشان قدرت نیستند، بلکه جمعیت انسان و به نوعی نیروی انسانی مولفه قدرت است.

ولایتمدار: با اینکه تمام مولفه های قدرت در اختیار رژیم صهیونیستی است، اما به دلیل ضعف جمعیتی درحال فروپاشی است.

این نماینده منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: با اینکه تمام مولفه های قدرت در اختیار رژیم صهیونیستی است، اما این کشور به دلیل ضعف جمعیتی درحال فروپاشی است و اگر این رژیم مردم خود را آزاد بگذارد،‌ تمام صهیونیست‌ها فرار خواهند کرد؛ به زور خودشان را هفت میلیون نفر عنوان می کنند، در حالی که بیشتر از پنج میلیون نفر نیستند.

ولایتمدار، به نفوذ فرهنگی دشمن در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: کسی که در سیستم ما نفوذ کرد، ‌موفق شد و به جمعیت ما را آسیب زد، اگرچه از نظر سیاسی بیدار شدیم، اما از نظر فرهنگی هنوز بیدار نیستیم و مردم هنوز در مورد جمعیت باور عمیقی ندارند.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمار نرخ جمعیت ۱.۵ بوده که به نوعی مرگ تدریجی است،‌ بعد اعتقادی بسیار مهم است، بارها گفته شده هر که دندان داده، نان هم می دهد،‌ بحث تربیت بسیار مهم است و نسل جوان باید درست تربیت شود تا در آینده تهدید نشود.

ولایتمدار یادآور شد: برای اینکه بقا حفظ شود بیایم دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم به نحو مطلوب در جامعه تاثیرگذاری داشته باشیم.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین در مورد افزایش نرخ باروری در استان و راهکارهای اقناعی برای تبیین این مساله مطالبی را مطرح کرد.

در پایان این مراسم و با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، سالار ولایتمدار، نماینده منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، فاطمه اشدری رییس کمیسیون بانوان شورای شهر قزوین و ناهید همایونلو دبیر بنیاد عفاف حجاب از مدیران استانی تقدیر و تشکر شد.

عباس علایی مقدم مدیرکل ورزش و جوانان، سید محمود موسوی صانع مدیرکل امور مالیاتی، داراب بیروندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، عبدالله دیده بان رییس دانشگاه علوم پزشکی، نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش، ناصر صبوری غیاثوند سرپرست جمعیت هلال احمر، فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌ها، اورنگ شیخ بگلو مدیرکل تامین اجتماعی، محمدابراهیم معدنی مدیر شعب بانک ملی و حسن غلامحسنی مدیرکل ثبت اسناد و املاک کشور با دریافت لوح تقدیر تجلیل شدند.

در میان برنامه، گروه سرود دختران آفتاب با اجرای ۲ سرود با موضوع خانواده و جوانی جمعیت فضای دل انگیزی به این مراسم بخشیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha