انجمن تعزیه استان کرمان تشکیل می‌شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان ضمن تشریح برنامه‌های یازدهمین سوگواره ملی تعزیه «ده زیار»، با اشاره به لزوم تشکیل انجمن تعزیه استان گفت: هر چند در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شده اما برای تشکیل این انجمن توفیقی حاصل نشده بود که امیدواریم با همکاری گروه های تعزیه و علاقه مندان سریع‌تر آن را تشکیل دهیم.

به گزارش ایرنا، محسن روحی روز دوشنبه در نشست خبری یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار با اشاره به پیشینه تعزیه در این روستا از توابع بخش چترود شهرستان کرمان بیان کرد: روستای ده زیار در بحث تعزیه هویت جدیدی را تجربه و مخاطب بیشتری نسبت به سال های قبل از آن جذب می کند و مردم زیادتری از سایر نقاط در این رویداد شرکت می کنند.

ده زیار روستایی در مسیر ارتباطی کرمان - زرند است که سوگواره تعزیه آن طی سال های اخیر شکل و قامت ملی به خود گرفته و میزبان گروه های تعزیه سراسر ایران اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: نقش ما به عنوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین سوگواره تعزیه ده زیار حمایتی و یکی از سیاست های این اداره کل بحث استفاده از هویت های جدید از روستاها مانند تولید محصولات کشاورزی آن روستا است.

انجمن تعزیه استان کرمان تشکیل می‌شود
محسن روحی(وسط)، ثارالله انکوتی(سمت راست)

روحی تصریح کرد: همچنین بحث های فرهنگی از جمله تعزیه در روستاهای زنگی آباد (شهرستان کرمان) و خانوک (شهرستان زرند) نیز مورد توجه است که در آیین روستای خانوک بیش از ۱۰ هزار نفر در ایام تاسوعا و عاشورا شرکت می کنند.

وی ادامه داد: حرکتی که در روستای ده زیار کرمان با همکاری مردم و اهالی روستا در بحث تعزیه آغاز شده است باید نسبت به گذشته تقویت شود.

روحی خاطر نشان کرد: چون در ایام محرم و شهادت سید الشهدا گروه های تعزیه در مناطق خود برنامه دارند، رویداد سوگواره تعزیه ده زیار در ایام خرداد و سالگرد رحلت امام خمینی(ره) برگزار می شود.

گرامیداشت شهدای خدمت توسط اصحاب فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین در این نشست با اشاره به شهادت رییس جمهور آیت الله سید ابراهیم رییسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد گفت: آیین گرامیداشت شهدای خدمت طی روزهای آتی  با شرکت هنرمندان و اصحاب رسانه در موزه معاصر صنعتی کرمان برگزار می شود.

حضور ۳۰۰ تعزیه‌خوان در سوگواره ده زیار

در این نشست خبری، دبیر اجرایی یازدهمین دوره سوگواره ملی ده زیار نیز گفت: شاید اوایل انقلاب برخی می خواستند عزاداری سنتی حذف شود اما امام راحل تاکید بر عزاداری سنتی داشتند و جامعه تعزیه سعی کرد با اجراها بر بصیرت افزایی بیفزاید.

ثارالله انکوتی افزود: سوگواره ملی تعزیه ده زیار از ۱۲ تا ۲۲ خرداد به مدت ۱۱ شب با حضور گروه های تعزیه از استان های قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، کرمان و قزوین برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از استان های کشور که در تعزیه شهرت دارند با ۲ گروه در این سوگواره شرکت می کنند و ۳۰۰ تعزیه خوان برای اجرا به روستای ده زیار می آیند.

دبیر اجرایی یازدهمین دوره سوگواره ملی ده زیار بیان کرد: برای گروه های تعزیه شرکت کننده، زیارت مرقد شهید حاج قاسم سلیمانی، بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی و زیارتی استان کرمان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: گروه های شرکت کننده و افرادی از سراسر کشور برای حضور و تماشای تعزیه در ده زیار کرمان حضور پیدا می کنند و توسط مردم روستای ده زیار اسکان و پذیرایی می شوند؛ فضای این روستا نیز به سمت اربعین رفته است.

انکوتی اظهار داشت: در کنار برگزاری سوگواره تعزیه، بحث اهدای خون نیز از سال های گذشته انجام می شود، همچنین در نظر داریم در جریان برگزاری این سوگواره، آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد را نیز داشته باشیم.

وی گفت: خیمه عزای امام حسین(ع) هر سال به مناسبت سوگواره برپا می شود که امسال به دلیل شهادت آیت الله رییسی و همراهانشان این خمیه عزا از هفته قبل برپا شده است.

دبیر اجرایی یازدهمین دوره سوگواره ملی ده زیار تصریح کرد: سوگواره ملی تعزیه ده زیار هزینه سنگینی دارد اما مردم امکانات خود را پای کار می آورند و سازمان ها نیز تسهیل گری درزمینه اجرای این برنامه دارند.

روستای ده‌زیار در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شهر کرمان و از توابع بخش چترود قرار دارد. دوستداران اهل بیت در این روستای کوچک سال هاست با زنده نگه داشتن تعزیه برای عاشورا گریسته اند و در مسیر زنده نگه‌داشتن این حادثه تاریخی کوشیده‌اند تا جایی که این هنر آیینی هویت ده‌زیار را به یک روستای دینی و مذهبی در سطح کشوری تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha