۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85491693
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

توسعه زیرساخت‌های سلامت هدیه ماندگار رئیس جمهور شهید به گیلان

رشت - ایرنا - دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید با تمرکز بر محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت، اقدامات ارزشمندی در حوزه‌ بهداشت و درمان به ویژه در مناطق محروم انجام داد که رهاورد آن برای گیلان عدالت در حوزه سلامت با توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان و ارتقاء نظام سلامت است.

توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای از جمله اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان گیلان است.

تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی به دستگاه‌هایی از جمله سی. تی. اسکن، سونوگرافی، رادیوتراپی، ماموگرافی و دیالیز، بسترسازی برای استفاده بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، اصلاح و ساماندهی اعضای هیات علمی، توسعه کمی و کیفی در جذب اعضای هیات علمی، افزایش تعداد چارت اعضای هیات‌ علمی از ۴۴۰ به ۶۲۵ نفر، ساماندهی گروه‌های آموزشی در قالب ۶۴ گروه برای تمام دانشکده‌ها، استقرار بیش از ۲۰ هسته و شرکت جدید فناور برخی دیگر این اقدامات ارزشمند است.

کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب، به روز رسانی بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی مستهلک و فرسوده، انعقاد ۴۶ قرارداد عمرانی از دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مختلف، بخشی دیگر از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت گیلان است.

کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب بخش دیگی از خدمات دولت شهید رئیسی در گیلان است. اجرایی شدن طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال همگام با سراسر کشور نیز از جمله رهاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت گیلان است.

بیشتر بخوانید:

طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در گیلان اجرایی شد

نگاه ویژه شهید رئیسی به حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نگاه ویژه شهید رئیسی به حوزه سلامت استان با توجه به عقب ماندگی های تاریخی در بخش بهداشت و درمان این خطه به تشریح بخشی از پروژه‌های افتتاح شده این دانشگاه در فعالیت دولت سیزدهم پرداخت.

دکتر محمد تقی آشوبی به ایرنا گفت: افتتاح کلینیک ویژه تخصصی صومعه‌سرا، بهسازی خانه بهداشت رودآباد رودبار، مراکز جامع سلامت در کاکرود رودسر، سلیمانداراب، نخودچر رشت، خوشابر رضوانشهر، عباس آباد آستارا، احداث خانه‌های بهداشت خسمخ فومن، فتیده لنگرود، یعقوبیه لنگرود، کیش دره فومن، کنجار، نهزم و کاظم‌آباد شفت، آرده و شفارود رضوانشهر و خواجه کری تالش، شیمی درمانی تالش، ایجاد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ جاده ای رشت (سایت لاکان) و جوکندان تالش از جمله این پروژه‌هاست.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، اضافه شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس، افزایش پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی از ۶۲ به ۶۸ پایگاه، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی و تبدیل این استان به قطب کاشت حلزون شمال کشور و بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال بخشی دیگر از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت استان است.

وی افزود: راه‌اندازی ۳۰ دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیز آزمایشگاه مولکولی بهداشت در مرکز خدمات جامع سلامت رودبارتان، اضافه شدن ۳۰ تخت جدید ICU به تخت‌های ویژه بیمارستان رازی، توسعه بخش دیالیز مرکز آموزشی درمانی رازی با ۱۲ تخت با مشارکت خیرین و توسعه و تجهیز آزمایشگاه بیمارستان رازی با مساحت ۴۰۰ متر مربع گوشه‌ای دیگر از هدیه ماندگار دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت استان است.

وی، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش بعنوان قطب غرب گیلان با پوشش شهرستان‌های اطراف شامل؛ آستارا، رضوانشهر و ماسال، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان جایگزین لنگرود بعنوان قطب شرق استان به همراه بیمارستان لاهیجان با پوشش شهرستان‌های اطراف و همچنین شهرهای استان مجاور(مازندران) را از جمله این تلاش ها در ارتقا حوزه بهداشت و درمان استان عنوان کرد.

آشوبی گفت: احداث و بهره‌برداری از اورژانس جدید مرکز آموزشی، درمانی رازی، تجهیز و راه‌اندازی اورژانس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی و بهسازی کلینیک دندانپزشکی رشت با ظرفیت خدمات‌رسانی ماهیانه به چهار هزار نفر را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت است.

بیشتر بخوانید:

۲۷ پروژه حوزه سلامت گیلان وارد مدار خدمت شد

۱۱۸ پروژه بهداشتی، درمانی ارمغان دولت سیزدهم در گیلان

نخستین پژوهشکده تروما (در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود) نیز در دولت انقلابی و مردمی شهید در گیلان افتتاح شد؛ پژوهشکده تروما، مرکز تحقیقاتی است که در آن تحقیقات کاربردی در راستای کاهش میزان تروما، مرگ و میر حوادث و پیشگیری از مراحل بعدی ضایعات انجام می‌شود.

ماموریت اصلی پژوهشکده تروما تولید علم و فناوری در حوزه سلامت، توسعه تحقیقات سلامت به‌ منظور تامین شواهد لازم برای سیاست‌گذاران، ارزیابی و تحلیل سیاست‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص و حرکت در مرزهای دانش مرتبط با درمان بیماران ترومایی در راستای افزایش بهره‌وری نظام سلامت است.

توسعه زیرساخت‌های سلامت هدیه ماندگار رئیس جمهور شهید به گیلان

تسریع در ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی رشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت در دولت سیزدهم سرعت گرفت و تلاش می‌شود تا این پروژه امسال به بهره‌برداری برسد؛ تجهیزات پزشکی بیمارستان لاکان رشت خریداری شده و پی‌گیر کارهای مربوط به جذب نیرو هستیم.

ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت در دولت سیزدهم سرعت گرفتاستاندار گیلان نیز در حاشیه بازدید از روند ساخت بیمارستان‌های در دست احداث استان با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی بیمارستان جنرال استان (لاکان رشت) گفته بود: این استان در مرکز به یک بیمارستان جنرال و کلان (مگا هاسپیتال) نیاز داشت تا بتواند همه خدمات مورد نیاز را همزمان به مردم ارائه دهد؛ لذا مراحل تکمیل و بهره‌برداری از این بیمارستان فوق تخصصی باید در ۶ ماه نخست امسال انجام شود.

اسدالله عباسی اظهار کرد: با توجه به آنکه مدت زمان زیادی از احداث این بیمارستان گذشته است در دولت سیزدهم و طی ۲ سال اخیر این پروژه در سایه تعامل و همکاری پیمانکاران و کارفرمایان پیشرفت خوبی دارد ضمن آنکه برای اتمام آن به ارتباط، هماهنگی و همکاری بیشتر نیازست.

بیشتر بخوانید:

بیمارستان جنرال گیلان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

دکتر آشوبی در ادامه به پروژه بروزرسانی بیمارستان‌های مستهلک و فرسوده شامل پورسینا، رازی و شفا رشت اشاره کرد و گفت: بیمارستان پورسینا رشت سال ۱۳۰۳ شروع به کار کرد و هم اکنون با ۲۷۳ تخت فعال به مراجعان خدمت ارائه می‌دهد و با توجه به تعمیرات و بهسازی آن در سال‌های گذشته و عدم امکان تطبیق استانداردهای موجود با فضای فیزیکی بیمارستان، عملیات اجرایی بیمارستان جایگزین آن با ظرفیت ۳۵۰ تخت و با پیشرفت هشت درصد در دست اجراست.

وی بیان کرد: برنامه بیمارستان جایگزین بیمارستان‌های رازی و شفا رشت نیز با جدیت پیگیری می‌شود و هم‌اکنون در مرحله تایید نقشه در وزارتخانه و تامین منابع اعتباری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با تشریح تجهیزات خریداری شده برای تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی از دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۳ گفت: نخستین دستگاه CT آنژیوگرافی به مرکز آموزشی، درمانی قلب دکتر حشمت رشت وارد شد تا نظام سلامت استان در بخش دولتی به عدالت نزدیکتر شود.

وی بیان کرد: مرکز پیوند اعضا در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت نیز از سال گذشته با مشارکت خیرین آغاز شده و هم اکنون ۴۰ درصد کل پروژه و ۷۵ درصد اسکلت ساختمان پیشرفت دارد.

توسعه زیرساخت‌های سلامت هدیه ماندگار رئیس جمهور شهید به گیلان

۸۱ پروژه سلامت محور گیلان قرار بود دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به استان افتتاح شود؛ معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان در این باره گفت: این تعداد پروژه به انجام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و قرار بود تا در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به گیلان به طور رسمی افتتاح شود.

۸۱ پروژه سلامت محور گیلان قرار بود تا در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان افتتاح شوددکتر مصطفی گلشن اظهار کرد: اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا، MRI مرکز آموزشی، درمانی رازی رشت، نصب و راه‌اندازی سی تی اسکن بیمارستان ۱۷ شهریور رشت، نصب و راه‌اندازی CT آنژیوگرافی ۱۲۸ اسلایس مرکز آموزشی، درمانی قلب دکتر حشمت رشت و آنژیوگرافی این مرکز، رادیولوژی دیجیتال منجیل، رستم آباد و رودبارو بیمارستان شفاء رشت از جمله پروژه‌های آماده بهره برداری است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از آزمایشگاه مرکز جامع سلامت رشتیان رشت، کلینیک ویژه شبانه‌روزی شهرستان آستارا، تصفیه‌خانه بیمارستان نیکوکار املش از جمله دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در حوزه بهداشت و درمان استان است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به افتتاح ۴۳ پروژه بهداشت و درمان گیلان طی یک سال اخیر به تشریح سایر پروژه‌های عمرانی در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی استان پرداخت و ادامه داد: توسعه بیمارستان تالش، راه‌اندازی MRI بیمارستان شهید حسین‌پور شهرستان لنگرود (کار عمرانی آن به پایان رسید)، تکمیل دانشکده پزشکی در سایت لاکان رشت، مرکز جامع سلامت بندرکیاشهر، مجتمع سلامت شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه و امام (ع) بندرانزلی از جمله دیگر پروژه‌های در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

در سفر هفته گذشته دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۰ پروژه بهداشتی و درمانی گیلان در هفت هزار و ۱۴۵ مترمربع زیربنا و با حدود چهار هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال راه‌اندازی و به چرخه خدمات دهی به مردم پیوست.

توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا (احداث اورژانس بیمارستان با اضافه شدن ۵۰ تخت بیمارستانی که اکنون تعداد تخت ها به ۱۹۵ مورد رسید)، کلینیک پروژه شهرستان آستارا، ام. آر. آی بیمارستان‌های رازی رشت و لاهیجان، مرکز سی تی آنژیو ۱۲۸ اسلایس بیمارستان دکتر حشمت رشت، آنژیوگرافی بیمارستان حشمت رشت، سی. تی. اسکن بیمارستان ۱۷ شهریور (رشت)، رادیولوژی بیمارستان‌های شفا در شهرهای رشت، منجیل، رستم آباد و املش و نیز بهسازی آزمایشگاه بیمارستان رودسر، تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان نیکوکار املش، خانه‌های بهداشت دهشال آستانه‌اشرفیه، اشمان کماچال آستانه‌اشرفیه، دولیین تالش، ناش رودبار، راسته کنار صومعه‌سرا و سیردان سیاهکل و پایگاه اورژانس شماره ۲ رشت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

توسعه زیرساخت‌های سلامت هدیه ماندگار رئیس جمهور شهید به گیلان

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شهید جمهور در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های بهداشت و درمان؛ طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به اجرا درآورد و برای اجرای دقیق آن مشوق‌هایی در نظر گرفت؛ این طرح در گیلان نیز در حال اجراست.

قانون خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده قانونی و ۸۱ تبصره پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ پس از تایید شورای نگهبان از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید ابلاغ شد؛ قانونی که حمایت همه‌جانبه از خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت را در دستور کار قرار داده‌است.

رئیس جمهور شهید یک روز قبل از به شهادت رسیدن خود ( ۲۹ اردیبهشت) در مراسم اعطای دومین جایزه ملی جوانی جمعیت، ستاد جمعیت را مسئول رصد کیفیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و گفت: ستاد باید مداوم رصد کند و ببیند کدام دستگاه وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و کدام دستگاه نه و این رصد نباید سالانه باشد.

شهید رئیسی بیان کرد: گره‌های ذهنی که در رابطه با تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت وجود دارد، باز شود که این در گروی تبیین و اقناع رسانه‌ها اعم از مکتوب، دیجیتال، رسانه ملی و چهره‌ها و انسان رسانه‌هاست.

استاندار گیلان نیز چندی پیش به مناسبت هفته ملی جمعیت در همایش شکوه مادری گفته بود: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم با اختصاص مشوق‌ها و تسهیلات برای خانواده‌ها به جوانی جمعیت و فرزندآوری توجه ویژه دارد.

اسدالله عباسی به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی رئیس جمهور و اجرای آن از سال ۱۴۰۰ اشاره کرده بود و افزود: دولت برای اجرای این قانون و حمایت از خانواده برنامه راهبردی دارد و تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کرده که اختصاص مشوق‌ها و تسهیلات فرزندآوری از جمله برنامه‌هاست.

بیشتر بخوانید:

دولت سیزدهم با ارائه مشوق‌ها به جوانی جمعیت توجه دارد

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گیلان کارهای ارزشمند انجام شد؛ راه‌اندازی کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت، آغاز به کار مراکز سطح یک و ۲ درمان ناباروی در رشت، تالش و به زودی در لاهیجان، شناسایی افزون بر چهار هزار زوج نابارور و معرفی به بیمه برای دریافت خدمات بیمه‌ای، روند کاهشی سقط جنین با توجه به همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج مردمی، انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده در راستای تبیین وضعیت جمعیت و اقناع افکار عمومی، سوق نیات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک های آسیب پذیر و برگزاری جشنواره چندقلوها از جمله این اقدامات است.

گیلان دارای ۲۵ بیمارستان دانشگاهی (دولتی) و ۱۱ بیمارستان غیردولتی است؛ تعداد تخت‌های فعال (با احتساب ۳۱۷ تخت اورژانس بستری) چهار هزار و ۲۰۷ تخت با ضریب اشتغال ( ۶۷.۶۷ ) است و بر اساس آخرین آمار؛ دانشگاه علوم پزشکی استان دارای ۲۷ مرکز تحقیقاتی و پنج شرکت دانش بنیان است.

۱۷ شبکه بهداشت، ۲۱ مرکز جامع سلامت شهری، ۹۷ مرکز جامع روستایی، ۷۹ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ۱۸ مرکز شبانه روزی، چهار پایگاه مراقبت مرزی، ۱۴۱ پایگاه سلامت شهری و پنج پایگاه سلامت روستایی در گیلان فعال است.

۸۷ مرکز اورژانس، ۱۷۶ آمبولانس فعال، هشت اورژانس موتوری، یک اورژانس هوایی و یک اتوبوس اورژانس در گیلان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha