ضرورت تداوم توسعه طرح‌های بهداشتی درمانی مازندران در دولت چهاردهم

ساری-ایرنا-دولت سیزدهم با اجرایی کردن طرح های مختلف در حوزه بهداشت و درمان مسیر تعالی سلامت در مازندران را سرعت بخشیده و این مسیر با تکمیل طرح های باقیمانده از جمله بیمارستان بزرگ هزار و ۱۰۰ تخختوابی آیت الله طبرسی در دولت چهاردهم می تواند، تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی مازندران، احداث و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای از جمله اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان استان است.

علاوه بر انجام اقدامات زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان اجرای برخی طرح های منتج به رفع دغدغه کاهش جمعیت و نازایی بخشی از زوج ها بود باروری در جامعه شده است.

همچنین توجه خاص و ویژه به بیماران صعب العلاج و کاهش هزینه های کمرشکن درمان با تشکیل صندوقی به همین نام باعث شد تا بارقه های امید به همراه زندگی راحت تر را برای این بیماران فراهم کند.

پنجم مردادماه ۱۴۰۱ هیات دولت در اجرای تکلیف قانونی بند "ن" تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را به تصویب رساند.

دولت سیزدهم این تصمیم را در راستای ایجاد وحدت رویه و انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران یاد شده و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات درمانی اجرایی کرده است.

ضرورت تداوم توسعه طرح‌های بهداشتی درمانی مازندران در دولت چهاردهم

موضوع فعالیت صندوق یادشده فراهم‌کردن امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشمولان از طریق بانک‌های عامل، فراهم‌آوردن زمینه تامین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان و نظایر آن که فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، با استفاده از پایگاه اطلاعات و به منظور بهبود محافظت مالی برای مشمولان در قبال بخشی از هزینه‌های سلامت است.

سه ماه پس از تصویب این مصوبه نگذشت که دولت سیزدهم قدم های محکم تر برای اجرایی شدن این موضوع برداشت و در سوم آبان‌ماه ۱۴۰۱ صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر با پوشش ۲۶ بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر با تزریق بودجه پنج هزار میلیارد تومانی رونمایی شد.

علاوه بر این خدمت دولت سیزدهم، ‌آیت‌الله شهید رئیسی از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که «توسعه خدمات ناباروری از برنامه‌های قطعی دولت است و اکنون با ورق زدن کارنامه دولت در این حوزه نشان می‌دهد که وعده های رئیس جمهور شهید از پرداخت هزینه درمان ناباروری گرفته تا راه اندازی مراکز درمان آن در مازندران استانی که در شیب تُند کاهش جمعیت قرار داشت، ‌ اجرایی شده است.

تا پیش از این، بسته حمایت از زوج‌های نابارور هم وجود داشت. به این معنی که اعتبارات درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، اما اکنون با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، سازمان بیمه سلامت به عنوان نهاد متولی انجام این کار مشخص شده و هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد.

به این ترتیب ۹۰ درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن، از دوش مردم برداشته شد و به بیمه محول شده است که افزایش توان مالی زوج‌ها برای درمان ناباروری از دستاوردهای آن به شمار می رود.

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند.

البته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است.

ضرورت تداوم توسعه طرح‌های بهداشتی درمانی مازندران در دولت چهاردهم

توجه به این قوانین و به دنبال آن تاکید بر اجرای سیاست‌های جمعیتی سبب شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شود.

اینکه وضعیت جمعیت مازندران چگونه است براساس آمار و داده های نهادهای مرتبط مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است و بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

با اقدامات انجام شده بنا به داده های آماری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رشد جمعیت در مازندران منفی پنج درصد بود و وضعیت استان از نظر این شاخص در کشور وضعیت خوبی نداشت اکنونبا اقدامات انجام شده برای رفع رشد منفی جمعیت در مازندران از سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال ۱۴۰۲ این نرخ رشد جمعیت به مفنی ۹ دهم درصد رسیده است که نشان دهنده بهبود وضعیت جمعیت در این استان است.

دولت سیزدهم برای رفع این معضل اجتماعی در مازندران به اقدامات زیرساختی دست زد که از آن جمله راه اندازی ۲ درمان ناباوری سطح سه دولتی در این استان است که برای ارائه خدمات مطلوبتر به صورت ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت دارند.

مرکز درمان ناباروری بیمارستان امام خمینی (ره) ساری که تا پیش از این فعالیت داشته با تزریق اعتبارات دولتی تجهیز و نوسازی و در حال مشغول فعالیت به مراجعه کنندگان است و علاوه بر فراهم کردن این امکانات زیرساختی در قالب مراکز درمان ناباروری دولتی، ‌ ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری به ۵۵۰ هزار زوج از دیگر اقدامات صورت گرفته در مازندران است.

همچنین ۵۴۰ هزار زن مازندران که در سنین ۱۵ تا ۵۴ سال یعنی سن باروری قرار دارند غربالگری شدند که از میان آنان ۱۱ هزار زن با علائم نابارور اولیه شناسایی و به مراکز درمان ناباروری معرفی شدندو با اقدامات و حمایت های درمانی دولت سیزدهم به زوج های نابارور خوشبختانه ۶۰۰ مورد باروری در این مدت در مازندران رخ داد و ۲۵۰ نوزاد متولد شدند.

ضرورت تداوم توسعه طرح‌های بهداشتی درمانی مازندران در دولت چهاردهم

دولت سیزدهم در طول مدت فعالیتش با تزریق اعتبار مورد نیاز بیش از ۸۰ هزار متر مربع طرح در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان احداث کرد که برای آنها ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد. همچنین در این مدت بیش از ۱۰ هزار میلیاردریال برای تامین تجهیزات پزشکی مراکز درمانی و بهداشتی سطح استان مازندران اعتبار صرف شده است.

پایان یافتن ساخت و تجهیز بیمارستان رازی قائمشهر به عنوان مهمترین و بزرگترین طرح بیمارستانی مازندران با تزریق اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی بعد از ۱۷ سال در این دولت انجام شد.

افزایش تعداد ۵۵ تخت بیمارستانی، ۲۱ تخت ویژه، ‌۵۸ تخت دیالیز، ۳۰ تخت شیمی درمانی، راه اندازی و تجهیز سه کلینیک تخصصی مناطق محروم در شهرستان های سیمرغ، ‌سوادکوه شمالی و کیاسر، ‌راه اندازی و تجهیز یک کلینیک تخصصی ویژه، یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی، یک دستگاه آنژیوگرافی و جراحی قلب باز، ۲ دستگاه ام آر آی، هفت دستگاه آندوسکوپ کولونوسکوپ پیشرفته بخشی از تجهیزات و امکانات بروز پزشکی که به استان مازندران تعلق گرفته است.

احداث ۱۷ خانه بهداشت، پنج پایگاه سلامت، ‌۱۲ مرکز جامع روستایی، ۱۵ مرکز جامع شهری، ۲آزمایشگاه جامع، ۱۱ مرکز نمونه برداری آزمایشگاهی، ‌۱۳ انبار دارویی و سه مرکز فوق تخصصی ناباروری در راستای خدمات سلامت در حوزه جوانی جمعیت بخش دیگری از زیرساخت های بهداشتی درمانی مازندران که در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

ایجاد زیرساخت توریسم سلامت در پنج بیمارستان دانشگاهی مازندران به عنوان دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت ذکر کرد و همچنین بیش از ۲۵ پایگاه اورژانس جدید در این مدت در استان راه اندازی شد.

اکنون با تمام ین اقدامات انجام شده، ‌مازندران به عنوان قطب گردشگری مازندران که هر ساله میزبان میلیون ها نفر مسافر است برای داشتن زیرساخت های بهداشتی درمانی بیشتر و مطلوب تر برای ارائه خدمات به مردم نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم در حوزه بهداشت و درمان است تا راه آغاز شده اقدامات زیربنایی در این حوزه را کاملتر کند.

از جمله طرح های مهم بهداشتی و درمانی مازندران که دولت سیزدهم در دور دوم سفر به آن توجه ویژه ای داشته است بیمارستان یک هزار و ۱۱۰ تختخوابی آیت الله طبرسی است که در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به مازندران اختصاص پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان آموزشی ساری پیشنهاد و مصوب شد.

ساخت بیمارستان یک‌هزار و ۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی واقع در ماهفروجک از توابع شهرستان ساری از مصوبات نخستین سفر استانی دولت نهم بود که کلنگ آن در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد. بر اساس وعده‌ای که مسوولان وقت داده بودند قرار بود این بیمارستان ظرف ۲ سال تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha