تحقق وعده شهید جمهور؛ پروژه مهم «تونل کبیرکوه» ایلام آماده بهره‌برداری است

ایلام - ایرنا - تونل کبیرکوه به عنوان بزرگترین پروژه تونل سازی در غرب کشور بین شهرهای آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام واقع شده که طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی استان ایلام تیرماه امسال زیربار ترافیک خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه راهسازی در کشور و بزرگترین تونل غرب کشور سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی و سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد، شهریورماه ۱۳۹۸ عملیات حفاری تونل اصلی به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر به اتمام رسید.

این تونل مهم، بین شهرهای آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام قرار داشته که از اهمیت بالایی برای توسعه و از بن بست خارج شدن شهرستان آبدانان به لحاظ جغرافیایی و ارتباطی برخوردار است.

شهرستان آبدانان به لحاظ جغرافیایی بین کوه های کبیرکوه و دینارکوه از راه های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست و بهره برداری از این تونل نقش مهمی در توسعه این شهرستان، تسهیل در ارتباط با مرکز، جنوب و استان های همجوار از جمله لرستان و خوزستان خواهد داشت و زمینه جذب سرمایه گذاری را در منطقه فراهم خواهد کرد.

و حالا بعد از گذشت ۱۳ سال با توجه و حمایت های دولت سیزدهم در تزریق اعتبارات مناسب و تسریع در عملیات اجرایی، این پروژه مهم و بزرگ استان در مراحل پایانی خود قرار دارد و بر اساس گفته های مسئولان این طرح بزرگ راهبردی امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تحقق وعده شهید جمهور؛ بهره‌برداری از تونل بزرگ کبیرکوه در تیرماه

استاندار ایلام: پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل تونل کبیرکوه اختصاص یافت

"حسن بهرام‌نیا" روز پنجشنبه ۱۰ خرداد در جریان بازدید از تونل کبیرکوه در مسیر دره شهر به آبدانان با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، اظهار کرد: رئیس جمهور شهید در اختصاص اعتبارات به ۲ ابر پروژه استان ایلام شامل سامانه گرمسیری و تونل کبیرکوه اهتمام ویژه ای داشت.

تکمیل تونل بزرگ کبیرکوه نمادی از خدمات ماندگار شهید جمهور است

وی ابراز کرد: تونل کبیرکوه یکی از اَبَر پروژه های مهم کشور است که بیانگر همت بلند و انگیزه مبارک دولت کار و کرامت و شهید آیت الله رئیسی است که به عنوان یادگار آن خادم مخلص، در حافظه تاریخی مردم استان جاودانه خواهد شد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه صادق الوعد بودن یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده است، یادآور شد: باید تلاش شود که تونل کبیرکوه تا نیمه دوم تیرماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

بهرام نیا با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود سه هزار میلیارد ریال برای ساخت تونل کبیرکوه هزینه شده است، گفت: در ۲ سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد ریال برای تاکمیل این طرح ناتمام از سوی دولت سیزدهم اختصاص یافت.

استاندار ایلام از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تونل کبیرکوه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان خبر داد و گفت: از این میزان اعتبار پنج هزار میلیارد ریال در قالب اوراق مشارکت به پروژه تونل کبیرکوه اختصاص می یابد.

تونل کبیرکوه تا ۱۵ تیرماه به بهره برداری می رسد

وی با تاکید بر اینکه حسب وعده مدیرکل راه و شهرسازی استان، تونل کبیرکوه تا ۱۵ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با افتتاح تونل کبیرکوه ۲۱ کیلومتر فاصله بین شهرهای دره‌شهر و آبدانان کاهش یافته و ۱۵۰ پیچ غیراستاندار از این محور حذف خواهد شد و علاوه بر این اثرات مهمی نیز در مدیریت زمان، کاهش هزینه سوخت و تامین امنیت سفر مسافران به دنبال خواهد داشت.

استاندار ایلام یادآور شد: عملیات روشنایی ابر پروژه تونل کبیرکوه با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به پیمان رفته و با پیشرفت قابل قبولی در حال اجراست و درتلاش هستیم نقدینگی مورد نیاز آن را نیز برای پیمانکار مربوطه تامین شود تا عملیات اجرای روشنایی پروژه طبق پیمان به پایان برسد.

بهرام نیا به مشکلات مالکان اراضی مسیر جاده دسترسی تونل کبیرکوه در مسیر شهرستان آبدانان اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد بررسی دقیق قرار دارد و مقرر شد با پیگیری جدی اداره کل راه و شهرسازی استان و مساعدت و همکاری مالکان اراضی، به زودی مطالبات قانونی مردم شریف روستای هفت چشمه آبدانان در مسیر جاده دستسری به تونل پرداخت شود.

تحقق وعده شهید جمهور؛ بهره‌برداری از تونل بزرگ کبیرکوه در تیرماه

عملیات عمرانی تونل کبیرکوه شتاب گرفته است/ بهره برداری پیش از موعد مقرر

بنا به گفته مسئولان استانی مدت زمان قانونی اتمام پیمان پروژه تونل کبیرکوه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۳ است که طبق وعده پیمانکاران این پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار ایلام با بیان اینکه راه دسترسی تونل کبیرکوه به پیمانکار سپرده شده است، ابراز کرد: امروز شاهد هستیم عملیات عمرانی تونل کبیرکوه و راه دسترسی آن شتاب گرفته است.

عملیات اجرای شبکه برق و روشنایی تونل کبیرکوه در حال انجام است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: عملیات اجرایی شبکه برق و روشنایی تونل کبیرکوه مسیر دره‌شهر - آبدانان در حال انجام بوده و انتظار می رود که در بازه زمانی تعریف شده، کار به سرانجام برسد.

"سعید هژبری" در بازدید از عملیات اجرایی تونل کبیرکوه، اظهار کرد: این پروژه در سه فاز در حال انجام است که فاز اول آن مربوط به راه ورودی از سمت دره شهر به گالری مصنوعی به طول ۱۸۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این فاز با استقرار پیمانکار جدید در حال انجام است، افزود: انتظار می‌رفت که سرعت اجرایی این عملیات بیشتر از این باشد اما به دلیل بارندگی‌های اردیبهشت ماه، عملیات اجرایی، آن طور که باید و شاید پیش نرفته و پیمانکار قول مساعد داده که ظرف زمانبندی ۲۰ روزه عملیات اجرایی این بخش تا حد لایه نهایی آسفالت انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام ابراز کرد: عملیات اجرایی خاکبرداری در سطح ۳۶۰ متر از این مسیر ناشی از ریزش‌های لایه‌های سنگی نیز در حال انجام است، انفجار ترانشه‌های این مسیر انجام شده و مقرر شده که حدود۲۷ هزار متر مکعب مصالح حاصل از انفجار ظرف مدت کوتاهی روز جابجا شود.

تحقق وعده شهید جمهور؛ بهره‌برداری از تونل بزرگ کبیرکوه در تیرماه

بزرگترین تونل جاده‌ای کشور تیرماه زیر بار ترافیک می‌رود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از آغاز عملیات آسفالت و اجرای آخرین مراحل عملیاتی تونل کبیرکوه خبرداد و اظهار کرد: در حال حاضر تونل کبیرکوه از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی استان و حتی کشور است که در حال تکمیل آخرین مراحل اجرایی است.

"فرشاد دوستی" افزود: تونل اصلی کبیرکوه به طول چهار هزار ۷۵۰ متر، بزرگترین تونل جاده‌ای حال‌حاضر کشور است که عملیات لاینینگ و زیرسازی آن به پایان رسیده و عملیات اجرای روشنایی آن در جریان است و عملیات لاینینگ هشت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲ و نیم کیلومتر که بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام شده‌اند به پایان رسیده و در حال تکمیل و بهره‌برداری هستند.

وی بهره‌برداری از تونل کبیرکوه را از مطالبات به حق و آرزوی دیرینه مردم شهرستان‌های جنوبی استان به خصوص مردم شریف شهرستان آبدانان دانست و افزود: با پایان عملیات آسفالت و تکمیل روشنایی و راه‌های طرفین پیش‌بینی می‌شود تونل کبیرکوه تا اواسط تیرماه زیر بار ترافیک قرار گیرد اما افتتاح کامل تونل کبیرکوه منوط به اجرای تهویه و تأمین اعتبار آن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام هدف از اجرای این تونل را علاوه بر تسهیل تردد بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده ای مناسب برای ارتباط استان‌های مرکزی کشور از طریق مرزهای بین‌المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق دانست و افزود: با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه پیچ‌های پر خطر و گردنه‌های سخت گذر و برفگیر مسیر قدیم حذف می‌شود.

دوستی ابراز کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) واز سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی شامل ۸ رشته تونل به طول ۲۲۵۰ متر احداث شده که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده‌اند.

هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم به تونل کبیرکوه آبدانان تزریق شد

تکمیل تونل کبیرکوه به عنوان یکی از پروژه های ملی، از دستاوردهای بزرگ دولت شهید "آیت الله رییسی" در استان مرزی ایلام است که می تواند نقش مهمی در محرومیت زدایی و ایجاد زمینه های لازم برای سرمایه گذاری در شهرستان آبدانان و حوزه جنوب استان ایلام داشته باشد.

تونل "کبیرکوه" با تزریق اعتبار مناسب امروز مراحل پایانی تکمیل را طی می کند و قرار بود که در خردادماه سال جاری با حضور شهید جمهور، خادم ملت و رئیس جمهور شهید "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" افتتاح و به بهره‌برداری برسد، چرا که این این تونل آروزی دیرینه مردم دیار آبدانان بود که سال‌ها در بن‌بست محرومیت گیر افتاده و روشنایی تونل کبیرکوه، آرامش دل‌ها و نور چشمان آبدانانی‌ها و جوانان تحصیل‌کرده و زادگاه شهید "داریوش رضایی نژاد" بود.

تحقق وعده شهید جمهور؛ بهره‌برداری از تونل بزرگ کبیرکوه در تیرماه

بهره برداری از تونل بزرگ کبیرکوه و تاثیرات آن بر توسعه ملی و استانی

احداث تونل کبیرکوه که از آرزوها و مطالبات مهم مردم ولایتمدار آبدانان بوده، حائز اهمیت و دارای اثرات مفید و ماندگاری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل است که جهت تنویر افکار عمومی و اثبات منزلت و موقعیت آن، در ۲ بخش استانی و ملی به این شاهراه حیاتی اشاره می‌شود.

بهره برداری از این پروژه بزرگ که در دولت سیزدهم شتاب گرفت، باعث حذف ۳۰ کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر به کمتر از ۱۷ کیلومتر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری این گردنه سخت گذر و ۳۰۰پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان - دره شهر - ایلام خواهد شد.

از دیگر مزایای بهره برداری از این پروژه ملی، ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات و تاسیسات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت‌های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرزچیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق خواهد بود.

ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به‌خصوص تحصیل کرده‌ها در قالب داد و ستدهای تجاری و کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر ۲ سمت تونل (دره شهر و آبدانان)، ایجاد امکان آسان برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری‌های نو و استفاده مشترک از زیرساخت‌های مورد نیاز مردم شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر در درازمدت.

حذف بیش از ۳۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیرکوه و بهینه‌سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی، تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره شهر به دهلران و استان‌های جنوبی کشور و همچنین عتبات عالیات در کشور عراق و کاهش تلفات جانی و خسارت‌های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر و کاهش فوق‌العاده هزینه‌های حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین حوزه جنوب استان ایلام از دیگر مزایایی این پروژه بزرگ در استان مرزی ایلام است.

کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان ۷۵ کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسیری مسرت بخش، تسهیل در ارتباط بین شهرستان‌های دهلران و آبدانان با مرکز کشور و استان لرستان و همچنین روان‌سازی ارتباط شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از ۲۴۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر، کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین‌آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان ۱۷۰ کیلومتر و تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر و شهرهای استان خورستان از مزایایی بهره برداری این تونل بزرگ در استان ایلام است.

امروز که بهره برداری از این تونل در کمتر از یک ماه دیگر نوید داده شده است، موجی از خوشحالی مردمان شهرستان های آبدانان و دره شهر را فرا گرفته و چشم امید به روزهای آینده دارند که شاهد افتتاح و عبور از این تونل باشند، مردمان دره شهر و آبدانان منتظر قدم مبارک شهید جمهور در استان بودند که این ابرپروژه استان با دستان مبارک ایشان افتتاح و بهره برداری برسد و اما مشیت الهی به گونه ای دیگر رقم خورد و مردمان قدرشناس این دیار با حضور گسترده در آیین های بزرگداشت شهدای خدمت نام و یاد رئیس جمهور شهید را گرامی داشته و چشم به ادامه راه سید محرومان برای افتتاح و بهره برداری از تونل بزرگ کبیرکوه دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha