بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

شهرکرد - ایرنا- توسعه و رونق بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود؛ هر چند هنوز کارهای برزمین مانده‌ای در این بخش وجود دارد اما در همین مدت محدود گام‌های مثبت و تاثیرگذار قابل توجهی در این بخش برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در مدت ۳۳ ماه خدمتگزاری خود با انجام کارهای زیرساختی و تحولی و به سرانجام رساندن بسیاری از طرح‌های برزمین مانده و غیرممکن در دوره‌های گذشته از جمله اجرای طرح الگوی کشت و همچین جهش تولید در دیم‌زارها جان دوباره‌ای به این بخش دمیده شود.

رشد میزان تولیدات کشاورزی و ارزش ریالی آن‌ها، افزایش ظرفیت جذب مواد در صنایع تبدیلی و غذایی، چند برابر شدن میزان پرداخت تسهیلات، افزایش میزان مبارزه با آفت‌ها، افزایش تولیدات و تقویت زیرساخت‌های کشاورزی تنها بخشی از کارنامه دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری است.

جمعی از کشاورزان؛ در این دولت حمایت شدیم

شماری از کشاورزان چهارمحال و بختیاری می‌گویند: با وجود بروز خشکسالی و کم آبی ولی در این دولت از بخش کشاورزی حمایت شد.

محمد سعیدی ادامه می‌دهد: به دلیل خسارتی که خشکسالی و سرمازدگی به باغات ما داشت، اما با کمک دولت سیزدهم به بخش کشاورزی سود و متفرعات مربوط آن در سال گذشته بخشیده شد.

احمد احمدی یکی از گندمکار چهارمحال و بختیاری نیز افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت سیزدهم را برای کشاورزان این استان با اهمیت عنوان کرد.

شایان نادری رییس سازمان امور عشایر نیز در گفت و گو با ایرنا حمایت دولت سیزدهم از جامعه عشایری از جمله تامین نهادهای دامی، بیمه ، اختصاص پنل خورشیدی، خرید گوشت دام عشایر به صورت قراردادی و آموزش کشت گیاهان دارویی را یادآور شد.

تقویت اشتغال با توسعه گلخانه و دامداری‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نگاه مثبت دولت به بخش کشاورزی را از دیگر تحولات اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: نگاه مثبت دولت به بخش کشاورزی موجب شد تا شرایط ورود سرمایه‌گذاران به این بخش فراهم و استان در بخش توسعه گلخانه‌ها و دامداری‌ها وارد فاز جدیدی شود.

محمد کاظم منزوی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: در این ارتباط با توجه به استقبال مردم و منابع موجود توسعه سالانه ۱۰۰ هکتار گلخانه در دستور کار قرار گرفت.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

وی اضافه کرد: براین اساس برنامه‌ریزی لازم برای راه‌اندازی ۵۰۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری انجام شده و زمین مورد نیاز برای انجام این کار نیز جانمایی شده است.

منزوی با توجه به مزایای توسعه گلخانه‌ها از لحاظ کیفیت و کمیت محصول یادآور شد: اکنون توسعه این زیرساخت به عنوان یک اولویت از سوی دولت‌ پیگیری می‌شود به گونه‌ای که سطح گلخانه‌های استان از۳۰ به ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و همچنین ۶۰ هکتار نیز در دست احداث است.

وی توسعه دامداری‌ها را از دیگر رویکردهای چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در این ارتباط جانمایی لازم با کمک شرکت شهرک‌های کشاورزی برای راه‌اندازی دامداری‌های سبک و سنگین انجام شده است.

منزوی شمار شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت چهارمحال و بختیاری را ۴۳ شهر عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر ۹ دامداری در ۹ شهر استان تاسیس شده و تلاش برای بهره‌مندی سایر شهرهای دیگر استان از این واحدهای صنعتی ادامه دارد.

وی ادامه داد: پارسال با انجام کار جهادی پنج دامداری به مرحله فراخوان رسید و تلاش می‌شود تا پایان امسال نیز ۱۳ دامداری دیگر به مرحله فراخوان برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تاسیس گلخانه و دامداری با ساختارهای جدید وبا مشارکت مردم و جوامع محلی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و همچنین تقویت و پویایی اقتصادی را برای استان و مردم به دنبال دارد.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

توسعه دیم‌زارها؛ گامی برای جهش تولید

منزوی توسعه کشت در دیم‌زارها با هدف جهش تولید از دیگر راهبردهای مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: این طرح با هدف افزایش بهره‌وری تولید در سطح ۶۰ هزار هکتار در استان اجرایی شده است.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به استان برای محرومیت زدایی در شهرستان‌های محروم و افزایش درآمد مردم در بخش کشاورزی گفت: پرداختن به کشت گیاهان دارویی و همچنین تعریف طرح‌های انتقال آب کشاورزی از دیگر رخدادهای مهم در این بخش است.

افزایش ۱۶ درصدی محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک پیشران اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود و افزایش ۱۶ درصدی تولیدات کشاورزی این استان حاصل نفوذ دانش، مکانیزاسیون، تکنولوژی و تلاش کشاورزان برای احیای اراضی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص افزایش تولیدات کشاورزی در مدت فعالیت دولت سیزدهم به خبرنگار ایرنا گفت: با تقویت زیرساخت‌های کشاورزی و روان سازی در انجام کارها میزان تولیدات کشاورزی این استان در مدت سه سال گذشته تاکنون از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن به یک میلیون ۸۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

حسین برزگر اضافه کرد: میزان تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سال ۱۴۰۰ تاکنون نسبت به قبل ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

به گفته برزگر، ارزش تولیدات محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بود درحالی که این رقم در دولت سیزدهم به ۳۱۰ هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین ظرفیت جذب و فرآوری بخشی از محصولات کشاورزی در صنایع تبدیلی و تکمیلی چهارمحال و بختیاری از ۷۵ هزار تن در قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم امروز با همت و کار جهادی این دولت به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزایش ۲۹ درصدی سطح مبارزه با آفت‌ها به ۱۷۷ هزار هکتار، تولید عسل از ۲ هزار به سه هزار تن، میزان تولید تخم مرغ از سه هزار به ۶ هزار تن، میزان تولید لبنیات از ۲۷۰ هزار به ۳۲۴ هزار تن، تولید گوشت قرمز از ۲۲ هزار به ۲۷.۶ هزار تن، میزان تولیدات گلخانه‌ای از سه هزار به ۱۹ هزار تن، تولید نباتات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت از ۴۵۴ هزار به ۶۰۰ هزار تن، سیب درختی از ۸۱ هزار به ۹۱ هزار تن و سیب زمینی نیز از ۱۶۵ هزار به ۲۰۲ هزار تن را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی استان در دولت سیزدهم عنوان کرد.

به سرانجام رسیدن طرح‌های بخش آب و خاک پس از ۲۰ سال

برزگر با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آب و خاک با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی گفت: در سطح استان ۲۶ پروژه نیمه تمام با عمر ۲۰ ساله وجود داشت که با نگاه مثبت دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های آب و خاک این طرح‌ها با ۲هزار میلیارد ریال اعتبار فعال شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶ طرح آب و خاک در سطح سه هزار و ۴۴۳ هکتار شامل طرح تامین و انتقال آب به اراضی کشاورزی دره گرم دشتک، دشت نسای اردل، گل سفید، سرتنگ محمود و آبشاران علیای مَوَرز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به بهسازی و نوسازی قنات‌های موجود در چهارمحال و بختیاری گفت: در این ارتباط از ۸۴۱ رشته قنات موجود در استان ۲۰۰ رشته قنات در دولت سیزدهم بازسازی و بهسازی شده است.

تجهیز ۴۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری

برزگر در خصوص اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان یکی از روش‌های اصولی و کاربردی مدیریت آب در مزارع که منجر به افزایش راندمان، بهره‌وری مصرف آب در مزرعه و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی می‌شود افزود: سهم اعتبارات آبیاری نوین در دولت سیزدهم نسبت به قبل ۴۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این ارتباط چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان در دولت سیزدهم به سیستم آبیاری نوین مجهز است.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

وی با تاکید بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری با راندمان بالاتر و مصرف آب کمتر افزود: یکی از موارد مهم و ضروری ارتقای سامانه‌های نوین آبیاری توسعه فناوری‌های نوین در این بخش به شمار می‌رود و در این ارتباط این استان یکی از استان‌های پایلوت در خصوص آبیاری هوشمند در کشور است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی عملکرد تولید با اجرای آبیاری بارانی و ۹۰ درصدی تولید با آبیاری قطره‌ای گفت: از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی این استان تاکنون ۷۰ هزار هکتار از این اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر برخورداری و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

انتقال ۵۰ کیلومتر آب با لوله

برزگر بهسازی کانال‌های انتقال آب کشاورزی و انتقال آب با لوله را از دیگر مصوبه‌های سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: در این مدت ۵۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و همچنین ۲۵ کیلومتر بهسازی و نوسازی کانال آب در استان انجام شد که نسبت به پیش از این ۳۰۰ برابر رشد نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین احداث ۱۰ کیلومتر جاده دسترسی بین مزارع از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری است که نسبت به گذشته ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش سطح گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری از ۳۰ به ۱۰۰ هکتار

کشت گلخانه‌ای درشرایط خشکسالی موجود روشی مهم در تامین، تولید محصولات با کیفیت و رونق فرآورده‌های کشاورزی است که امروز توسعه این زیرساخت به عنوان یک راهبرد مهم و اساسی از سوی دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری مطرح شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تنش‌های آبی ناشی از خشکسالی‌های پی درپی؛ تاکید بر کشت گلخانه‌ای و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری ضمن پیشگیری از هدررفت بخش بزرگی از منابع آبی می‌تواند مسیر برون‌رفت از این چالش را هموار و در مدیریت بهینه آب اثرگذاری مستقیم داشته باشد.

حسین بهرامی افزود: در این ارتباط با کار جهادی دولت سیزدهم سطح گلخانه‌های استان از ۳۰ هکتار در سال ۱۳۹۹ به یکصد هکتار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

وی با اشاره به اینکه با توجه به ضرورت توسعه سطح گلخانه در چهارمحال و بختیاری هم اکنون ۸۰ هکتار گلخانه در دست احداث است اضافه کرد: با توجه به روند توسعه گلخانه‌ها؛ این استان توانسته طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه نخست توسعه گلخانه‌های کشور را از آن خود کند.

بهرامی تاکید کرد: توسعه گلخانه‌ها از جمله مهمترین شاخص‌هایی به شمار می‌رود که می‌توان از این طریق حوزه اشتغال را فعال و در حوزه بهره‌وری آب از آن بهره برد.

اجرای ۹۲ درصد از برنامه الگوی کشت در چهارمحال و بختیاری

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یکی از دستاوردهای ماندگار این دولت اجرای طرح الگوی کشت بود که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۹۲ درصد از این برنامه در این استان محقق شده است.

بهرامی اضافه کرد: متناسب با تغییرات اقلیمی، نیاز غذایی جامعه و وضعیت منابع آب و خاک، برنامه الگوی کشت امروز به عنوان به یک ضرورت در کشور تبدیل شده است که در سال نخست در محصولات زراعی اجرا و براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است این برنامه در سال‌های بعد در کشت محصولات باغی نیز گسترش یابد.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

جهش تولید در دیمزارها

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها از دیگر طرح‌های ماندگاری است که در دولت سیزدهم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کلید خورد.

طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم و جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و در راستای تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی در دست اجراست.

به گفته بهرامی میزان سطح زیر کشت تولید در سطح دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری از ۳۰ به ۶۰ هزار هکتار در سالجاری افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت تولید گندم به عنوان گسترده‌ترین ساز و کار اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی افزود: این طرح با حضور ۴۰ هزار کشاورز و با استفاده از توان ۱۰ هزار ماشین‌آلات بخش کشاورزی، ۱۲هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و ۱۵ هزار تن بذر از گسترده‌ترین فعالیت‌های کشاورزی است.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

وی استفاده از خدمات فنی مهندسی، توزیع و واگذاری ۶۷ دستگاه ادوات کشاورزی به خصوص دستگاه‌های کشت مستقیم، تنوع بذری در بخش دانه‌های روغنی و غلات دیم، تخفیف‌های بیمه‌ای، استفاده بهینه از منابع آب را از جمله مزایای استفاده از طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد.

بهرامی خرید ۴۹ هزار و ۶۷۸ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال گذشته و افزایش ۸۳ درصدی آن نسبت به سال ماقبل، افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی، رفع تداخلات ارضی از ۲۲۰ پلاک به وسعت سه هزار هکتار به نفع مردم و اضافه شدن آن به اراضی مستثنیات را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گفته بهرامی افزایش ۳۰۰ درصدی محصولات کشاورزی در سال گذشته از دیگر دستاوردهای مهم بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری است.

وی یادآور شد: سال گذشته معادل ۳۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی ۳۰۰ درصد و از نظر ریالی ۱۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

بذری که دولت سیزدهم برای رشد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشت

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کنسرو بدن خاویار تهیه شده از تخم ماهی قزل آلا به میزان هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم، خوراک آبزیان به میزان ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن، ۳۶۱ تن ماهی تازه، ۳۷۳ تن محصولات لبنی و شیرخشک، فلفل دلمه‌ای به میزان یک هزار تن و ۲هزار و ۲۰۰ تن نیز بادام به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و هند صادر شده است.

تخصیص هشت هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

بهرامی تصویب ۱۹ طرح در حوزه جهاد کشاورزی را از مهمترین دستاوردهای دور نخست سفر استانی دولت به چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها شامل تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله در بخش آب و خاک شامل تامین و انتقال آب کشاورزی، تکمیل شبکه فرعی سد بیدکان، کانال سیبک آورگان، بهسازی، لایروبی و مرمت قنات‌ها، بهسازی کانال‌های آبیاری و اجرای آبیاری نوین، انتقال آب با لوله، احداث جاده بین مزارع، تکمیل بندها و پمپاژ تامین آب، توسعه باغ‌های دیم، توسعه کشت گیاهان دارویی، اجرای سامانه پایش و پیش‌بینی هوشمند سرمازدگی باغ‌ها، اصلاح، احیا و نوسازی باغ‌ها، ایجاد باغ مادری، ایجاد زیرساخت شهرک‌های کشاورزی، سند دار کردن زمین‌های کشاورزی ، تجهیز آزمایشگاه مرکز تحقیقات و تکمیل زیرساخت‌های مجتمع آبزی پروری از جمله این طرح‌ها است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود که تاکنون با همت دولتمردان دولت سیزدهم هشت هزار میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد این اعتبار مصوب جذب شده است.

تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری رهاورد دور دوم سفر استانی دولت به چهارمحال و بختیاری

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین در جریان دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری بسته‌های سرمایه‌گذاری متعددی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران تهیه شد.

وی ادامه داد: سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری کلان شامل واگذاری گاوداری سه هزار راسی دشت زرین به شستا، سرمایه‌گذاری و ایجاد کشت و صنعت در محل کشتارگاه جونقان با آتیه صبا و تولید گیاهان دارویی با جمعیت هلال احمر منعقد شده است.

افزایش شمار شهرک‌های کشاورزی از یک به ۶۳ مجتمع

بهرامی اضافه کرد: تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم تنها یک مجتمع کشاورزی (مجتمع گلخانه‌ای بلداجی) به صورت نیمه کاره در چهارمحال و بختیاری وجود داشت اما امروز با همت دولت سیزدهم ۴۶ مجمع دام و ۱۷ مجتمع گلخانه دولتی در دست اقدام است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این شمار تاکنون ۱۳ مجتمع دام وگلخانه در استان در دست تامین زیرساخت‌ها و همچنین برای پنج مجتمع نیز فراخوان داده و به سرمایه گذاران واگذار شده است.

این تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت سیزدهم برای رونق بخشی کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور است که در چهارمحال و بختیاری به انجام رسیده به طور حتم کارهای برزمین مانده دیگری نیز وجود دارد که باید با همت دولتمردان به سرانجام برسد.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است و از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha