۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85494158
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۸۰۰ قرقاول در گلستان شمارش شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۹
کد خبر: 85494158
۸۰۰ قرقاول در گلستان شمارش شد

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: کارشناسان محیط زیست بعد از ۴۰ روز تلاش بر اساس مشاهدات مستقیم و ضبط صدا موفق به شمارش حدود ۸۰۰ عدد قرقاول در طبیعت استان شدند.

محمود شکیبا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین قرقاول شمارش شده با ۲۰۰ عدد مربوط به پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره می‌شود.

وی با اشاره به انجام ۲ بار در سال سرشماری قرقاول در گلستان، گفت: یک بار آن در فصل بهار و آغاز جفت گیری این گونه در زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و بار دوم فصل پاییز بعد از برداشت محصولات کشاورزی با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: پرنده قرقاول به عنوان یک گونه حمایت شده در حاشیه جنگل‌های پهن برگ در استان زیست می‌کند و پراکندگی آن از غرب حوزه شهرستان بندرگز تا شرق پارک ملی گلستان به طول ۲۰۹ کیلومتر در بوته زارهای تمشک، زمین‌های کشاورزی و باغات و حاشیه جنگل‌هاست.

شکیبا بیان کرد: سرشماری به مدت ۴۰ روز در مناطق حفاظت شده پارک ملی گلستان، کلاله (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع عزیز آباد)، منطقه جنگلی شش آب رامیان، مینودشت (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نیشاک و منطقه حفاظت شده لوه)، علی آباد کتول، کردکوی، بندرگز و گرگان انجام شد.

وی یادآور کرد: سرشماری امسال نشان از افزایش ۲۵ درصد جمعیت قرقاول‌ها در مقایسه با ۶۰۶ مورد سال گذشته دارد.

به گزارش ایرنا، قرقاول گونه‌ای از تیره ماکیان است که بیشتر در جنگل‌های مرطوب و بوته زارهای تمشک و گاهی درختان پهن برگ آشیانه سازی می‌کند، جمعیت این گونه منحصر بفرد از زیبایی خیره کننده برخوردار است.

قرقاول نر با سری به رنگ سبز براق، پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلی، گوش پرهای کوتاه و بدن به رنگ قرمز گلی با رگه‌های سیاه موج دار از قرقاول ماده که به رنگ قهوه‌ای خاکستری رنگ بوده، متمایز است.

قرقاول نر ۸۵ سانتی متر و ماده ۶۰ سانتی متر با احتساب دم طول داشته و به واسطه دم بلند و رنگین و راه رفتن باشکوه از سایر ماکیان متمایز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha