آغاز لایروبی تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: لایروبی کانال‌ آبرسان تالاب‌ بین‌المللی «آجی گل» به طول ۱.۵ کیلومتر واقع در شمال این شهرستان آغاز شد و لایروبی کانال «آلاگل» به طول پنج کیلومتر هم در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، احمد احمدی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های حفاظت و احیای تالاب‌های بین المللی شهرستان هزینه شد، اظهار کرد: لایروبی پنج کیلومتر از کانال آبرسان به تالاب‌ها، ساخت دریچه و نصب دوربین‌ حفاظتی به همراه نصب تجهیزات پایش آنلاین تالاب‌ها از جمله این طرح‌های اجرایی محسوب می‌شود.

وی افزود: به واسطه مدیریت ناصحیح توزیع سیلاب در منطقه و رهاسازی آب ذخیره شده تالاب‌ها در سالیان گذشته و وقوع ۲ سال خشکسالی همراه با سطح تبخیر سالیانه هزار و ۸۰۰ میلی‌متر، سال ۱۴۰۱ و اوایل ۱۴۰۲ تالاب‌های آلاگل و آجی‌گل به طول کامل خشک و سطح آب تالاب آلماگل به ۱۵ هکتار رسید.

سه تالاب بین‌المللی که در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران- ترکمنستان و در فاصله کمی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر سه هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت «آلماگل» با ۲۰۷ هکتار است.

پهنه‌آبی ۸۴۰ هکتاری تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس

وی ادامه داد: با توجه به بارش باران از سال گذشته تاکنون همراه با چندین مورد جریان یافتن سیلاب در مراوه‌تپه، خراسان شمالی و کشور ترکمنستان و حمایت فرماندار در خصوص اولویت بخشی به آبگیری تالاب‌ها، هم اکنون پهنه آبی تالاب آلماگل ۱۹۰ هکتار، آجی‌گل ۱۵۰ هکتار و آلاگل ۵۰۰ هکتار است.

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به ظرفیت‌ فراوان طبیعت‌گردی در شمال شهرستان، گفت: یکی از نقاط ضعف گنبدکاووس نداشتن زیرساخت‌های گردشگر پذیری است.

احمدی ادامه داد: در طول سال هزاران نفر برای خرید از بازارچه مرزی اینچه برون و دیدن تالاب‌های سه‌گانه به شمال گنبدکاووس سفر می‌کنند اما ظرفیتی برای اسکان و یا پذیرایی از آنان در منطقه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: شمال گنبدکاووس با داشتن بازارچه مرزی، تالاب‌ها، سکونت قوم ترکمن با پوشش سنتی، غذاهای محلی، آداب و رسوم، شترسواری، پرنده‌نگری و کویرگردی بسته کاملی از ظرفیت‌های گردشگری است که باید با همراهی دستگاه‌های متولی از آنها بهترین استفاده شود.

وی از تشکیل دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس از سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌ها بر اساس کتابچه مدیریت زیست بوم و فرهنگ‌سازی و آموزش به جوامع محلی و دانش آموزان و خانواده‌های آنان در اولویت قرار دارد..

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: اجرای طرح «سیپا» به عنوان یک برنامه بین المللی با هدف آموزش اهمیت تالاب‌ها و روش‌های مشارکت در حفاظت و احیای آن در مدارس ۲ روستای تنگلی و اوخی‌تپه و شهر اینچه‌برون واقع در حاشیه تالاب‌ها از جمله برنامه‌های با رویکرد فرهنگ سازی است.

آغاز لایروبی تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس

وی شعار امسال هفته محیط زیست را «سهم من در تداوم حیات» اعلام کرد و گفت: بازدید مدیران دستگاه‌های اجرایی به همراه جوامع محلی از مجموعه تالاب‌های شهرستان برای بررسی آخرین وضعیت و پیگیری امور، غبارروبی گلزار شهدای گمنام، برپایی میز خدمت و افتتاح ۲ خانه محیط زیست در کانون‌های پرورش فکری گنبدکاووس از مهمترین برنامه‌های اجرایی به مناسبت گرامیداشت این هفته بود.

معرفی ۱۱ واحد صنعتی گنبدکاووس برای پرداخت مالیات سبز

احمدی رصد و پایش واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی از لحاظ هرگونه آلودگی پساب، پسماند و خروجی ذرات را از جمله وظایف کارشناسان محیط زیست دانست و افزود: این واحدها هر سه ماه پایش شده و در صورتی که نتایج نمونه‌برداری‌ها در آلودگی‌ها بیشتر از استاندارد محیط زیستی باشد در مرحله نخست اخطاریه داده می‌شود و در صورت ادامه، باید طبق قانون یک درصد از فروش فصل خود را باید به عنوان مالیات سبز پرداخت کنند.

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ادامه داد: این مالیات در روستاها در اختیار بخشداری و در شهر در اختیار شهرداری برای توسعه، عمران و آبادانی قرار می‌گیرد.

احمدی گفت: سال گذشته ۱۱ واحد در گنبدکاووس به دلیل داشتن آلودگی بیشتر از استاندارد محیط زیستی بعداز یک نوبت اخطار و ادامه فعالیت بدون تغییر در کاهش آلودگی برای پرداخت یک درصد از محل فروش سه ماهه خود به عنوان مالیات سبز به اداره امور مالیاتی معرفی شدند.

وی انجام ۵۲۸ مورد پایش توسط همکاران از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدمات شهری و صدور ۵۰ مورد اخطاریه زیست محیطی، معرفی ۱۵ مورد در رابطه با تخلیه زباله و فاضلاب غیرمجاز به دادگاه، پاسخ مثبت به ۹۸ درصد از استعلامات با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی، ساماندهی جاده نفت و پاکسازی آن از زباله و نخاله‌های ساختمانی و فضولات دامی و پیش‌بینی محلی در سایت قدیم زباله برای تخلیه فاضلاب خودروهای فاضلاب کش انسانی را از جمله اقدامات محیط زیست در سال گذشته برشمرد.

رییس محیط زیست گنبدکاووس تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در معابر ورودی شهرها و روستاها را از مشکلات زیست محیطی شهرستان دانست و گفت: سال گذشته در قالب اجرای طرح ملی «مسیر سبز ایران من» سه نوبت برنامه پاکسازی اجرا شد و شهرداری موظف شد محلی را برای این نوع از زباله‌ها مشخص کرده و از طریق فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی کند.

احمدی افزود: در جمع‌آوری زباله حوزه شهری، پسماند بیمارستانی، مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها مشکلی نداریم و روزانه در برخی مواقع به صورت ۲ نوبت در روز جمع آوری زباله شهروندان انجام می‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن زباله در گنبدکاووس، بیان کرد: مطالعات برای ایجاد سایت چهارم جمع آوری زباله استان گلستان در محدوده شمال شهرستان انجام شده است.

وی مشکل اصلی جمع آوری زباله را در روستاها دانست و گفت: همه روستاها خودروهای مناسب برای جمع آوری زباله ندارند و یک خودرو در برخی مواقع کار جمع آوری زباله چندین روستا را انجام می‌دهد.

رییس محیط زیست گنبدکاووس موارد تخلف حوزه صید و شکار سال گذشته شهرستان را ۵۶ مورد برشمرد و بیان کرد: با وجود خشک بودن تالاب‌ها در سال گذشته ۱۴ شکارچی هنگام شروع شکار دستگیر شدند.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha