بهبود سلامت و بهداشت، ارمغان دولت سیزدهم برای استان مرکزی

اراک - ایرنا - دولت مردمی شهید جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان، تامین تجهیزات و امکانات درمانی اقدامات ماندگاری را در استان مرکزی برجای گذاشت که تا سالیان دور در اذهان مردم این خطه باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، محرومیت‌زدایی از سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار و مرزی، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی استراتژی بود که از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و سرعت اجرای بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت با وجود شهادت آیت الله رئیسی همچنان ادامه دارد و مشهود است و ثمره بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها برجان جامعه و به ویژه جان دردمند بیماران نشسته است.

بزرگترین افتخار دولت سیزدهم در این حوزه، سیلِ واکسن و پایان اضطرار کرونا، بیمه رایگان پنج دهک اول درآمدی، بیمه درمان ناباروری، حمایت ویژه از ۱۰۷ گروه بیماری خاص و صعب‌العلاج، تکمیل پروژه‌های اَبَر بیمارستان‌ها و دگرگونی چهره درمان و رایگان کردن درمان کوردکان زیر هفت سال از جمله اقدامات موثر دولت مردمی در حوزه سلامت است.

تکمیل نسخه الکترونیک و پزشکی خانواده، آغاز اجرای طرح سلامت بخش، بیمه رایگان بیش از ۱۲ میلیون نفر، آغاز به کار صندوق بیماری‌های خاص و سخت درمان، آغاز طرح دارویاری، پوشش بیمه درمان ناباروی، ابلاغ و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و به سرانجام رساندن تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام وزارت بهداشت، افزایش پوشش بیمه خدمات دندان پزشکی و ابلاغ سند ملی بیماری‌های نادر و ... از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است.

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در بهداشت و درمان استان مرکزی

دولت سیزدهم در عمر سه ساله خود در استان مرکزی در حوزه بهداشت و درمان کارنامه درخشانی از خود برجا گذاشته که طرح‌های شاخصی از جمله تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک، بیمارستان تخصصی زنان و زایمان سینا آشتیانی در اراک، طرح توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری، بیمارستان ۱۴۴تخت خوابی خمین بخشی از دستاورد دولت مردمی در این خطه است.

در بین پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اَبَر پروژه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) به عنوان بزرگترین و مهمترین طرح درمانی در دست اجرا که سالهاست مردم اراک چشم انتظار بهره‌برداری از این طرح ملی هستند، در ۲ سال اخیر با حمایت‌های مستقیم استاندار مرکزی و تلاش شبانه‌روزی تیم مدیریتی دانشگاه و همکاری دستگاه‌های اجرایی دخیل، روند ساخت و ساز آن با پیشرفت چشمگیری رو به رو بوده و در مراحل پایانی قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک به چرخه خدمت رسانی به همشهریان عزیز وارد می‌شود.

تعالی سیمای بهداشت و درمان استان مرکزی در دولت سیزدهم

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: عملکرد سه ساله نظام سلامت استان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان متولی امر بهداشت و درمان در استان و پیرو برنامه‌های دولت سیزدهم با ۲۲۳ هزار مترمربع پروژه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و رفاهی پیشگام در عرصه پیشرفت پروژه‌های عمرانی به حساب می‌آید.

دکتر«علی‌رضا امانی» افزود: در سه سال گذشته پروژه‌های فراموش شده با توسعه خدمات زیربنایی نظام سلامت در اراک و شهرستان‌های تابعه، جانی دوباره گرفته و با درصد پیشرفت‌های فیزیکی بالا در آینده‌ای نزدیک به مدار خدمت‌رسانی وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: کاربری پروژه‌های عمرانی در دانشگاه علوم پزشکی اراک به سه بخش بهداشتی، درمانی و آموزشی رفاهی تقسیم شده که به وسعت ۲۲۳ هزار مترمربع است و شامل پروژه‌هایی است که در دولت قبل آغاز شده و در دولت مردمی سیزدم به اتمام رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: همچنین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های کلید خورده در دولت سیزدهم به وسعت ۴۷ هزار مترمربع و پروژه‌های در دست اجرا در دولت مردمی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع شامل ستاد شبکه بهداشت شهرستان‌ها، مرکز جامع سلامت شهری، مرکز جامع سلامت روستایی، پایگاه سلامت، آموزشگاه به‌ورزی، خانه بهداشت و زیست پزشک است که تا پایان ۱۴۰۳‌ به بهره‌برداری می‌رسند.

امانی افزود: پروژه‌های درمانی استان مرکزی به وسعت ۱۸۳ هزار و ۵۳۶ مترمربع شامل ساخت، تجهیز و نوسازی بیمارستان، احداث کلینیک‌های عمومی و تخصصی، پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای ۱۱۵ و پایگاه اورژانس هوایی است که تاکنون ۲ هزار و ۷۹۲ متر مربع به بهره‌برداری رسیده و بقیه آن با پیشرفت میانگین ۶۹درصد در دست ساخت است.

وی درباره پروژه‌های آموزشی و رفاهی نیز گفت: این پروژه‌ها شامل خوابگاه، زمین ورزشی و انبار استراتژیک به وسعت ۱۰ هزار و ۶۵۰ مترمربع است و تاکنون هفت هزار و ۴۵۰ مترمربع به بهره برداری رسیده و بقیه آن به وسعت سه هزار و ۲۰۰ متر مربع با پیشرفت تقریبی ۳۳ درصد در دست اجرا هستند.

تکمیل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک در دولت سیزدهم

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک بزرگترین بیمارستان ترومای غرب کشور در ۱۳ طبقه و در متراژ ۶۰ هزار مترمربع جزو پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های سطح کشور است.

دکتر امانی افزود: این بیمارستان در راستای ارائه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت‌ها شامل ۵۲۰ تخت بیمارستانی، پیشرفته‌ترین و کاملترین اتاق‌های عمل در سطح کشور است.

وی درباره مجهز بودن این بیمارستان ادامه داد: این مجموعه درمانی مجهز به سیستم مانیتورینگ کامل جراحی و تهویه لامینار، ۱۶ آسانسور نسل چهار، سه دیزل ژنراتور قوی، مخزن ۱۰۰ هزار لیتری گازوئیل، ۶۷۰ مترمکعب منبع آب و تجهیزات به روز و مدرن با کادری مجرب و پزشکان حاذق متخصص و فوق تخصص به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر امانی افزود: با تلاش معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، مجوز استخدام یک‌هزار و ۲۴ نیروی انسانی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کسب شده و با برگزاری آزمون استخدامی تاکنون ۵۲۹ نفر به کار گرفته شده‌اند و مابقی سهمیه باقی مانده، طی آزمون استخدامی نوبت بعد جذب خواهند شد.

تامین ۲ هزار و ۳۰۰ قلم تجهیزات پزشکی در استان مرکزی

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش سه هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال برای مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های پزشکی در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی اراک در دولت سیزدهم تامین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در خصوص تامین تجهیزات تصویربرداری مراکز در مانی استان نیز گفت: ۳۳ دستگاه تصویربرداری به ارزشی بالغ بر یک‌هزار و ۳۹ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های تصویربرداری مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه تامین و دستگاه سی تی آنژیوگرافی برای اولین بار در استان نصب، راه‌اندازی و مورد بهربرداری قرار گرفت.

امانی گفت: همچنین ۲ دستگاه ام آر آی یک و نیم تسلا برای بیمارستان‌های حضرت ولیعصر (عج) اراک و امام خمینی (ره ) شهرستان محلات به ارزش ۵۴۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی افزود: علاوه بر این، قرارداد خرید یک دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسالیس برای بیمارستان والفجر تفرش به ارزش حدود هشتاد میلیارد ریال با کمک خیرین منعقد شده که به زودی تامین می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: خرید ۱۶ دستگاه تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۴۹ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های گاز طبی مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه، ۱۷۷ دستگاه پزشکی به ارزشی بالغ بر ۴۶۶ میلیارد ریال برای تجهیز بخش‌های CSR و اتاق‌های عمل مراکز درمانی تابعه و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان استان در دولت سیزدهم است.

تعالی سیمای بهداشت و درمان استان مرکزی در دولت سیزدهم

استان مرکزی به قطب سلامت غرب کشور تبدیل می‌شود

استاندار مرکزی گفت: این استان با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ بهداشت و درمان در آینده نزدیک به قطب سلامت غرب کشور تبدیل می‌شود.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: این استان با بهره‌برداری از بیمارستان ولیعصر(عج) و بیمارستان تخصصی زنان و زایمان اراک، بیمارستان شهر خمین که اکنون ساختمان این بیمارستان تحویل و در حال تجهیز است و تقویت سایر بیمارستان‌های استان به قطب سلامت غرب کشور تبدیل می‌شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: مرکز توان بخشی آفتاب اراک ۲ و نیم برابر ظرفیت کهریزک که بزرگترین آسایشگاه غرب آسیا است طراحی شده و بخشی از این طرح آماده بهره برداری است.

مخلص‌الائمه افزود: موج گسترده‌ای از حرکت با تلاش و همراهی بخش دولتی و خیران سلامت استان مرکزی شکل گرفته و در مدت ۲ سال گذشته به اندازه چندین سال در این حوزه کار انجام شده‌ است.

تعالی سیمای بهداشت و درمان استان مرکزی در دولت سیزدهم

پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تجهیزات وارد مراکز درمانی استان مرکزی شد

استاندار مرکزی گفت: پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی و درمانی در دولت سیزدهم وارد مراکز درمانی استان شد.

مخلص الائمه افزود: بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی خمین از طرح‌های مهم و خوب در حوزه درمان این شهرستان است که عملیات تکمیلی این طرح در دولت سیزدهم به صورت شبانه‌روزی انجام و اسفندماه پارسال افتتاح شد.

تعالی سیمای بهداشت و درمان استان مرکزی در دولت سیزدهم

یک میلیون نفر در استان مرکزی زیرپوشش مراکز بهداشتی قرار دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون نفر از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری این استان زیرپوشش خدمات بهداشتی در مراکز روستایی و شهری قرار دارند.

دکتر «اردلان زیلابی» افزود: ۲۷۵ خانه بهداشت در شهرستان‌های اراک، دلیجان، محلات، کمیجان، تفرش، آشتیان، خنداب و فراهان به مردم این مناطق خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۹۴ پایگاه سلامت، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۵۰ مرکز خدمات جامع روستایی به جمعیت شهرهای مذکور خدمات ارایه می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۵۴ خانه بهداشت روستایی، ۵۴ پایگاه سلامت شهری، ۲۰ مرکز خدمات جامع شهری و ۱۱ مرکز جامع خدمات روستایی در شهرستان اراک فعالیت می‌کنند.

دکتر زیلابی افزود: تا قبل از سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ ارایه خدمات درمانی در روستاهای استان مرکزی در قالب تیم‌های سیار انجام می‌شد اما اکنون سیستم بهداشت روستایی فعال شد.

وی بیان کرد: ۴۰۲ هزار نفر از جمعیت روستایی استان مرکزی تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی، برنامه پزشک خانواده هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: اکنون مردم استان از ظرفیت خدمات درمانی ۲۸ درمانگاه شهری بهره‌مند می‌شوند و به منظور دسترسی آسان و نظارت بر سطح سلامت مردم ۹۳ پایگاه سلامت شهری در استان دایر است.

کلام آخر:

دولت سیزدهم که با شعار دولت مردمی آمده بود، توانست در حوزه سلامت این شعار را به پشتوانه رویکردی عملیاتی، به هدفی محقق تبدیل سازد تا سلامت، موهبتی دست یافتنی باشد در سراسر این خاک پهناور و پر گهر و در این عرصه، تلاش برای محرومیت زدایی، نگاه یکسان به تمامی مناطق و توسعه دسترسی عادلانه، به عنوان فرامینی بالادستی، در نظام سلامت کشور مورد تاکید قرار گرفته و تلاش شد در جای جای ایران، پیاده سازی شود.

۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه ارایه خدمت دارند.

۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و یک‌هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha