۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۳
کد خبر: 85494452
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

چگونه در مصرف گوشت به تب کریمه مبتلا نشویم

۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۳
کد خبر: 85494452
چگونه در مصرف گوشت به تب کریمه مبتلا نشویم

سمنان - ایرنا - یکی از آیین‌های استقبال از زائران خانه خدا قربانی کردن است، با توجه به آغاز گرمی هوا و فعال شدن عامل بیماری تب کریمه کنگو، توصیه می‌شود برای اطمینان، گوشت قربانی بعد از ۲۴ ساعت یخ‌زدگی در دمای صفر تا منفی چهار درجه سانتیگراد مصرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوعی کنه عامل بیماری ویروسی تب کریمه کنگو است که در فصل گرم سال فعال می‌شود، این بیماری ویروسی در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

ذبح گوسفند در آیین استقبال از زائران خانه خدا و در عید قربان در نقاط مختلف کشور و از جمله استان سمنان رایج است که ضرورت دارد خانواده‌ها از مصرف گوشت قربانی بلافاصله پس از ذبح، به منظور پیشگیری از ابتلای احتمالی به بیماری خودداری کنند.

چگونه در مصرف گوشت از بیماری تب کریمه در امان بمانیم

بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه جلوگیری از انتقال این بیماری از دام به انسان، استفاده گوشت بعد از ۲۴ ساعت و احشاء خوراکی بعد از حداقل ۴۸ ساعت نگهداری در سردخانه و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد است.

تب کریمه کنگو در دام علائم بالینی خاصی ندارد و پس از چند روز بروز تب بالا و کم اشتهایی در دام این بیماری رفع می‌شود اما این ویروس قابلیت انتقال از دام به انسان دارد و باعث بیماری در انسان می‌شود.

دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت جمود در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند، اما اگر بدون نظارت دامپزشک یا برای قربانی ذبح دام انجام شد، تاکید می‌شود که شهروندان به منظور حفظ سلامت خود و خانواده توصیه‌ها را جدی بگیرند.

چگونه در مصرف گوشت از بیماری تب کریمه در امان بمانیم

عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌شود.

سردرد، تب بالا، کمردرد، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزشدن چشم، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، تیم‌های دامپزشکی در نقاط مختلف کشور از جمله استان سمنان با انجام عملیات سمپاشی رایگان و تخصیص سموم رایگان برای حمام‌های ضدکنه در جمعیت دام‌های عشایری با هدف از بین بردن انگل‌های خارجی بدن دام و پیشگیری از تکثیر عامل بیماری ویروسی تب کریمه کنگو اقداماتی را در دست انجام دارند و شاید به دلیل همین اقدامات پیشگیرانه باشد که سمنان جزو استان‌های پاک کشور از لحاظ شیوع این بیماری است.

با وجود تمام تمهیدات در پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو، بهتر است که راهکارهای پیشگیرانه مورد توجه مصرف‌کنندگان گوشت باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha