دستاوردهای دامپزشکی سمنان؛ ارزآوری سه میلیون دلاری تا سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی

سمنان - ایرنا - افتتاح طرح توسعه عمرانی اداره کل دامپزشکی، قرارگیری سمنان در جایگاه نخست تولید داروهای دامی کشور از لحاظ تنوع، سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی در صنعت دام و طیور استان، ارزآوری بیش از سه میلیون دلاری و صادرات ۳۰۰ تن گوشت مرغ، از جمله دستاوردهای مهم حوزه دامپزشکی در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهاردهم مهر روز ملی دامپزشک و از چهاردهم تا بیستم مهر در تقویم رسمی کشور هفته دامپزشکی نامگذاری شده است تا بهانه‌ای برای تلنگر و یادآوری نقش مهم دامپزشکان در تامین سلامت دام و طیور و به دنبال آن تامین امنیت غذایی باشد و به مناسبت این روز طرح توسعه عمرانی اداره‌کل دامپزشکی سمنان با حضور سیدمحدرضا هاشمی استاندار سمنان و دیگر مسوولان استانی افتتاح شد.

دستاوردهای دامپزشکی سمنان؛ ارزآوری سه میلیون دلاری تا سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی

مدیرکل دامپزشکی سمنان در این آیین گفت: ۴۵ کارخانه در زمینه فرآوری فرآورده‌های دامی و مکمل‌ها صنایع و ۱۷ کارخانه داروی دامی در این استان وجود دارد.

حمید رضا حسینی افزود: سمنان از لحاظ تنوع تولید دارویی دامی در کشور رتبه اول را داراست و حدود ۵۰ درصد نیاز دارویی کشور توسط این استان تامین می شود.

وی ادامه داد: ارزش واقعی سرمایه‌گذاری در صنعت دام و طیور استان سمنان بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: تولید۳۰ هزار تن گوشت قرمز، ۶۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن تخم مرغ، ظرفیت اسمی استان سمنان در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود.

صادرات ۳۰۰ تن گوشت مرغ و ارزآوری سه میلیون دلاری تولیدان دامی

مدیرکل دامپزشکی سمنان با بیان اینکه تولید مرغ در این استان مازاد نیاز داخلی سمنان است، اظهار کرد: ۳۰۰ تن گوشت منجمد مرغ به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

به گفته وی نظارت بهداشتی از ۴۴ محموله صادراتی مربوط به ۶ محصول تولیدی در زمینه فرآورده‌های خام دامی استان سمنان طی نیمه نخست ۱۴۰۳ انجام شد که سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای کشور ارزآوری داشت.

حسینی با اشاره به اینکه کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی از جمله وظایف سازمان دامپزشکی است، بیان کرد: طبق ارزیابی عملکرد اداره کل دامپزشکی سمنان رتبه سوم کشوری را در سال ۱۴۰۲ از آن خود کرد و جزو استان‌های پاک کشور از لحاظ شیوع بیماری‌های واگیر دام و طیور محسوب می‌شود.

وی گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد و ظرفیت پرورش طیور این استان تولید بیش از پنج میلیون قطعه طیور در هر دوره است.

مدیرکل دامپزشکی سمنان گفت: ۸۵۰ عامل بیماری شناخته شده در حوزه انسان و حیوان وجود دارد که این اداره‌کل در خط مقدم مقابله با این بیماری‌ها قرار دارد.

به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای ۵۰۸ مزرعه پرورش انواع طیور از جمله مرغ گوشتی، تخمگذار و اجداد با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه تولید در هر دوره، یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۰ هزار راس ظرفیت اسمی دام سنگین است که ۶۵ درصد جمعیت دام سبک این استان مربوط به عشایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha