فرزندان شجاع غزه به مقاومت تا شهادت ادامه خواهند داد/ خارج شدن برگه مهم از دست قاهره

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب به تحولات محور «فیلادلفیا» در مرز نوار غزه با مصر و اشغال آن از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: این تحولات بدان معنا است که گرسنه نگه داشتن ساکنان نوار غزه با موافقت همه طرف‌های ذیربط و نظارت آمریکا انجام می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در روزنامه رای الیوم با اشاره به تداوم تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی در مرز نوار با مصر، آورده است: سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که نظامیان این رژیم به طور کامل بر محور «صلاح الدین» یا همان فیلادلفیا میان مصر و نوار غزه مسلط شده‌اند. این بدان مفهوم است که رژیم اشغالگر بر همه گذرگاه‌ها مسلط شده است.

وی نوشت: تسلط این رژیم بر گذرگاه‌ها به آن امکان می‌دهد که مانع از ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای یک میلیون و نیم شهروند نوار غزه‌ شود و نکته قابل توجه این است که این تحرک قابل پیش‌بینی اسرائیل همزمان با فروپاشی اسکله دریایی آمریکایی و انتقال تجهیزات آن به بندر «اشدود» در سرزمین های اشغالی است. این تحولات یعنی اینکه طرح گرسنه نگه داشتن ساکنان غزه با موافقت همه طرف‌ها مربوطه و با نظارت آمریکا انجام می‌شود.

عطوان بیان کرد: نکته قابل توجه این است که تسلط ارتش اسرائیل بر مرز نوار غزه با مصر که طول آن ۱۴ کیلومتر است، در برابر نیروهای مصری انجام شد که در طرف دیگر مستقر هستند و آنها یک گلوله هم شلیک نکردند که این موضوع سئوالات بسیاری را درباره این سکوت رسمی و نظامی مصری مطرح می‌کند.

این تحلیلگر روند تحولات در مرز غزه با مصر را به مثابه اهانت به حاکمیت و کرامت مصر و حتی نقض همه توافق‌های میان طرفین به ویژه توافق سازش «کمپ دیوید» دانست و افزود: آیا این سکوت مصر طبق توافقات قبلی میان مصر و با نظارت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکاست؟

وی بیان کرد: مقامات مصری با این سکوت در واقع خودزنی کردند و خود را به عنوان همسو با این اقدام تجاوزکارانه و تحریک آمیز علیه بزرگترین کشور عربی نشان دادند که این موضوع تبعات مخرب و منفی بر امنیت و ثبات داخلی آن به همراه دارد؛ به ویژه که جامعه مصری در حال غلیان است.

عطوان از اشغال محور فیلادلفیا از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان بر باد رفتن مهمترین و قوی ترین برگهِ در دست مصر یعنی فلسطین نام برد و ادامه داد: هنگامی که اسرائیل برگه فلسطین را از دست مصر خارج می کند، مصر به کشور حاشیه‌ای در موضوع فلسطین تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: فرزندان شجاع غزه که با پایداری معجزات و پیروزی هایی رقم زده اند به مقاومت تا شهادت خواه از گرسنگی و خواه با گلوله دشمن ادامه می دهند زیرا آنها مقاومت را در دفاع از این امت و این عقیده برگزیده اند حتی اگر این ماموریت مقدس را به تنهایی انجام دهند.

عطوان در پایان نوشت: اگر کشتار «تل السلطان» در غرب شهر رفح که کودکان زنده در آتش سوخته و شهید شدند، به این همسایه تلنگری وارد نکند پس هیچ چیز دیگری در آینده آنرا تکان نخواهد داد؛ اما اطمینان داریم که ملت بزرگ مصر از برادران غزه ای خود دست نخواهند کشید و به یاری آنها خواهند شتافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha