۱۳ سال معطلی فرهنگ و هنر کرمان و ثمره اقدام دولت سیزدهم

کرمان - ایرنا - تکمیل و بهره‌برداری از تالار فرهنگ و هنر کرمان، ۱۳ سال بعد از کلنگ‌زنی در حالی بود که در دولت‌های مختلف برای افتتاح آن قول می‌دادند اما انجام نمی‌شد.

به گزارش ایرنا، اما یک سال پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و پس از تاکید رییس جمهور شهید، در اقدامی جهادی این پروژه به ثمر نشست؛ رویکردی که همواره مورد تاکید شخص شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی قرار داشت و امروز اهالی فرهنگ و هنر دیار کریمان ثمره آن را در مجموعه ای باآبرو و زیبا می‌بینند.

کار احداث تالار فرهنگ و هنر کرمان پس از آغاز طرح مطالعاتی در سال ۸۲ به عنوان پروژه‌ای ملی، سال ۸۸ و در دولت دهم آغاز که از آن به عنوان یکی از ۱۵ طرح مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نام برده می شد و نویدبخش مجموعه ای به‌روز، آبرومند و مناسب برای اجرای برنامه های مختلف را به دیار کریمان می داد.

اما ساخت این پروژه که توسط دولت پیگری می شد و انتظار می رفت سه تا پنج سال به اتمام برسد، به دلایل مختلفی حدود ۱۳ سال به طول انجامید و تکمیل و بهره برداری آن به دغدغه مهم مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شده بود.

بر اساس سیاست دولت سیزدهم و شخص شهید آیت الله رییسی مبنی بر تکمیل طرح های نیمه کاره، ادامه ساخت و اتمام این پروژه بزرگ چند منظوره به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت و سرانجام در تاریخ ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۱ با عنوان تالار فرهنگ و هنر کرمان توسط محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مراسمی به بهره برداری رسید.

۱۳ سال معطلی فرهنگ و هنر کرمان و ثمره اقدام دولت سیزدهم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح تالار فرهنگ و هنر

یک سوم اعتبار این پروژه بزرگ در سال اول فعالیت دولت سیزدهم با زیربنای ۱۴ هزار و ۳۳۵ مترمربع تامین شد و هم اکنون با تجهیز به امکاناتی چون سالن های اختصاصی تئاتر، همایش و موسیقی، نمایشگاه، کتابخانه و کارگاه ساخت دکور در حال بهره برداری است.

سالن های اختصاصی و به‌روز بودن این مجموعه باعث شده است تا در مدت فعالیت این تالار فاخر فرهنگی برنامه های بزرگی در سطح ملی و استانی برگزار شود و این مکان چشم و چراغ برگزاری مراسم حوزه فرهنگ و هنر کرمان شود.

آنچه در تکمیل طرح بزرگ و فاخر تالار فرهنگ و هنر کرمان به چشم می آید، خدمتی ناب از دولت سیزدهم به مردم دیار کریمان، به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر این خطه است تا شاهد اقدامی ماندگار در مدیریت جهادی دولت کار و کرامت باشیم؛ هرسال در هر دولت وعده اتمام این تالار داده می شد اما گویا مهم قلمداد نمی شد.

۱۳ سال معطلی فرهنگ و هنر کرمان و ثمره اقدام دولت سیزدهم
بازدید استاندار کرمان از تالار فرهنگ و هنر

پوشش نیازهای فیزیکی حوزه فرهنگ و هنر کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این زمینه معتقد است: تالار فرهنگ و هنر که حدود ۱۶ سال از طرح ساخت آن می گذشت نیمه تمام مانده بود و در نخستین سفر استانی شهید آیت الله رییسی به کرمان، طی جلساتی اعتبار لازم برای اتمام طرح تامین شد و طی مدت زمان کمی این طرح بزرگ فرهنگی به بهره برداری رسید.

محسن روحی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: قبل از افتتاح تالار فرهنگ و هنر، برای برگزاری بسیاری از برنامه های فرهنگی سالن مجهز و استانداردی در استان وجود نداشت و به طور معمول از سالن های ورزشی و با امکانات بی کیفیت مثل صندلی های پلاستیکی استفاده می شد.

وی ادامه داد: در تالار فرهنگ و هنر سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت ۳۶۰ نفر وجود دارد که برای اجرای گروه های نمایش به امکانات مجهز شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطر نشتن کرد: سالن موسیقی تالار فرهنگ و هنر از مدرن ترین سالن های کشور است که می تواند میزبان جشنواره های موسیقی ملی، منطقه ای و بین المللی باشد.

وی افزود: این تالار همچنین ظرفیت بسیار خوبی برای همایش های دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در حوره های مختلف در استان کرمان ایجاد کرده است.

روحی تاکید کرد: این مجموعه بزرگ که به همت دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده، بسیاری از کمبودهای زیرساختی و فیزیکی برای حوزه فرهنگ و هنر را در استان کرمان رفع کرده است.

تالار فرهنگ و هنر کرمان در بلوار شهید صدوقی و نبش بلوار هزار قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha