اردبیل؛ کارگاه بزرگ راه‌سازی/ شاخص بزرگراهی استان ارتقا می‌یابد

اردبیل - ایرنا - توسعه شبکه بزرگراهی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر منطقه‌ای از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان اردبیل بوده است به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم حدود ۱۰۰ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و ۸۵ کیلومتر دیگر هم به تدریج تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا ، یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در استان اردبیل ارتقای شاخص‌های اقتصادی و عمرانی بوده است. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که توسعه زیرساخت‌ها اساسا هزینه‌بر بوده و از توان بخش خصوصی خارج است ، برای همین دولت‌ها معمولا در توسعه زیرساخت‌هایی که سرمایه‌گذاران رغبت کمتری به سرمایه‌گذاری در آن دارند، وارد عمل شده و راه را برای حضور سرمایه‌گذاران در سایر بخش‌ها فراهم می‌کنند.

استان اردبیل در بسیاری از شاخص‌های توسعه از جمله شاخص بزرگراهی جزو استان‌های محروم کشور بوده است به طوری که هم‌اکنون ارتباط مرکز استان اردبیل با مرکز کشور از طریق بزرگراه نیست.

این وضعیت طولانی شدن زمان سفر و به تبع آن افزایش هزینه و مصرف سوخت را به دنبال داشته است ، از سوی دیگر با توجه به تردد وسایط نقلیه به صورت رفت و برگشت احتمال تصادفات رخ به رخ در راه‌های این استان بالاست به طوری که همه سال‌ها تعدادی از شهروندان اردبیلی در تصادف‌های رخ به رخ جان خود را از دست می‌دهند.

دولت سیزدهم برای رفع عقب‌ماندگی‌های مزمن تاریخی استان اردبیل در فاصله کمتر از سه سال فعالیت خود توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه بزرگراهی را در دستور کار قرار داد و امروز هر ناظر منصفی که در راه‌های استان تردد کرده باشد، اذعان می‌کند که اردبیل تبدیل به کارگاه بزرگ راه‌سازی شده است.

در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پروژه‌های بزرگراهی در دست اجرا در این استان اظهار کرد: قبل از دولت سیزدهم۱۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود و با روی کار آمدن این دولت اجرای ۱۸۰ کیلومتر دیگر در دستور کار قرار گرفت.

محبوب حیدری در خصوص قطعاتی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده است، گفت: تاکنون ۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ با سفر معاون اجرایی وقت رییس‌جمهور و ۲۵ کیلومتر اسفندماه پارسال افتتاح شد و ۱۵ کیلومتر دیگر هم تا آخر تیرماه امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: طبق برنامه احداث ۸۵ کیلومتر بزرگراه در مسیرهای اردبیل - مشگین‌شهر ، سربند – مشگین‌شهر، مشگین‌شهر- اهر، سه‌راهی صحرا - گرمی ، اردبیل - سرچم و نیر - سراب در دست اجراست که به تدریج تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول ، اغلب طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل دارای ردیف ملی هستند و این طرح‌ها در قالب قطعات مختلف در شمال و جنوب استان با توجه به اولویت این قطعات تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

استان اردبیل؛ کارگاه بزرگ راه‌سازی/ شاخص بزرگراهی استان اردبیل ارتقا می‌یابد

تکمیل قطعات جاده اردبیل - سرچم نیازمند بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مسیر اردبیل –سرچم به عنوان اصلی‌ترین مسیر ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور به شمار می‌رود و تکمیل قطعاـ آن جزو اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان است.

وی ادامه داد: در این مسیر در سال‌های اخیر ۴۴ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است ،در حال حاضر هم قطعات دیگر این پروژه با جدیت در دست اجراست و امسال هم قطعات دیگری تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

حیدری با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از قطعات در دست اجرا در سال‌جاری نیازمند ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: انتظار می‌رود با تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز شاهد تسریع در روند تکمیل شبکه بزرگراهی استان و ارتقای ایمنی جاده‌ای باشیم.

وی در ادامه احداث تونل دوم گردنه حیران به طول ۷۳۰ متر، باند دوم رضی – امیرکندی و گرمی – بیله‌سوار به طول ۶۵ کیلومتر و باند دوم پارس‌آباد – سربند – مشگین‌شهر به طول ۶۰ کیلومتر را از جمله طرح‌های مهم و بزرگراهی در دست اقدام استان ذکر کرد و درباره آخرین وضعیت بهسازی بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر گفت: موسسه عاشورا به عنوان مجری طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار و تامین اعتبار لازم، این طرح در موعد مقرر بهره‌برداری می‌شود.

۷۵درصد طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل فعال است/ اردبیل نیازمند ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه است

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد طرح‌های بزرگراهی استان فعال است، افزود: با توجه به اینکه توسعه همه‌جانبه استان بدون توسعه زیرساخت‌های آن و مهم‌تر از همه توسعه بزرگراه‌ها مقدور نیست برای تردد ایمن در راه‌های استان بر اساس پژوهش و مطالعات انجام گرفته این استان نیازمند ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است.

حیدری ادامه داد: با توجه به شکل جغرافیایی استان اردبیل، طول راه‌ها در کریدور شرقی – غربی استان حدود ۹۰ کیلومتر است که مسیر منتهی به استان گیلان با بهره‌برداری از تونل شمالی حیران و در مسیر منتهی به غرب از محدوده نیر به سمت سراب تکمیل و نواقص موجود در این کریدور مرتفع شده و در حال حاضر اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به استان‌های شمالی کشور برقرار است.

استان اردبیل؛ کارگاه بزرگ راه‌سازی/ شاخص بزرگراهی استان اردبیل ارتقا می‌یابد

تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: برای تکمیل ۲۰ کیلومتر از جاده سه‌راهی سربند - مشگین‌شهر به غیر از مطالبات پیمانکاران یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حیدری خاطرنشان کرد: تکمیل ابنیه فنی شامل نصب یک دستگاه پل خاص با یک دهانه ۴۴ متری، آسفالت لایه دوم و نصب علایم ایمنی و خط‌کشی ۲۰ کیلومتر اول از مسیر سه‌راهی سربند - مشگین‌شهر جزو برنامه کاری این اداره کل در سال جاری است.

وی افزود: در ۲۰ کیلومتر دوم این مسیر هم همزمان با عملیات خاکی ، ابنیه فنی در سطح ۶.۵ کیلومتر اول اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین با ۱۷۸ نفر نیروی انسانی در این طرح فعالیت دارند، افزود: جاده سربند - پارس‌آباد و سربند- مشگین‌شهر از جاده‌های حادثه‌خیز استان است که در دست اجراست و انتظار می‌رود با اختصاص به موقع اعتبارات طرح‌های بزرگراهی شمال استان شتاب بیشتری بگیرد.

وی هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه را ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برنامه اصلی احداث ۲۷۷ کیلومتر بزرگراه در جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان است تا با تکمیل آنها ایمنی جاده‌ها ارتقا یافته و از میزان تصادفات جاده‌ای کاسته شود.

به گزارش ایرنا ، تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگین‌شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای در دست اجرای استان دارای ردیف ملی شده است.

با افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه ، شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه از ۲۱ درصد به ۲۷ درصد رسیده و با افتتاح ۸۶ کیلومتر بزرگراه دیگر نیز شاخص بزرگراهی استان به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha