تردد ناوگان تجاری از پایانه لطف‌آباد خراسان رضوی با ترکمنستان افزایش یافت

مشهد-ایرنا- مدیر پایانه مرزی لطف آباد گفت: ۲۵ هزار و ۸۵ دستگاه ناوگان حامل ۳۹۱ هزار و ۴۲۴ تن کالای تجاری در دو ماهه ابتدایی امسال از پایانه مرزی لطف آباد درگز با کشور ترکمنستان تردد کردند کــه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

محسن رکنی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع ناوگان خروجی شامل ناوگان حامل بار صادراتی و ترانزیت خروجی ۱۲ هزار و ۷۸۶ دستگاه، حامل ۲۷۰ هزار و ۲۶۲ تن کالا بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ هزار و ۲۹۹ دستگاه، حامل ۱۲۱ هزار و ۱۶۲ تن کالای وارداتی و یا ترانزیت ورودی در بازه زمانی یاد شده از این پایانه مرزی وارد کشور شده است که از رشد ۱۳ درصدی حکایت دارد.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد در خصوص علت افزایش ترددهای تجاری از این مرز زمینی گفت: رویکرد دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی، رییس جمهور شهید، در استحکام بخشی روابط خارجی کشورمان با آسیای مرکزی و به‌ویژه کشور همسایه ترکمنستان مهم ترین دلیل رونق ترددهای تجاری از این مرز بوده است.

رکنی رویکرد دولت سیزدهم را هدف گذاری برای معرفی ایران به عنوان گذرگاه و راهگذر تجارت شمال - جنوب عنوان کرد و افزود: پایانه مرزی لطف آباد به دلیل موقعیت ممتاز و نزدیکی به پایتخت ترکمنستان به عنوان دالان تجاری ترانزیت با آسیای مرکزی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: هماهنگی میان پایانه مرزی لطف آباد با گمرک، مرزبانی، نمایندگی گذرنامه، قرنطینه های دامی و نباتی و دیگر دستگاه های فعال در حوزه مرز همچنین از دلایل تسهیل ترددها و رونق تجارت در دوماهه نخست امسال بوده است.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و با مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی با کشورهای ترکمنستان و افغانستان همجوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha