۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85499009
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احداث پل کول، مصداق بارز توجه دولت سیزدهم به عشایر شهیون دزفول

اهواز- ایرنا - مدیر کل امور عشایر استان خوزستان گفت: ساخت پل کول در منطقه عشایری شهیون دزفول با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

سید اسکندر موسوی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سالهای گذشته عشایر به وسیله گرگر از رودخانه عبور می‌کردند که تلفات جانی و مالی زیادی به همراه داشت.

موسوی‌زاده این مسیر را ایلراه اصلی عشایر به لرستان دانست و گفت: در دولت سیزدهم به منظور تسهیل در تردد عشایر، احداث پل بر روی این رودخانه از سال ۱۴۰۱ توسط اداره کل امور عشایر خوزستان آغاز شده و همچنان با جدیت ادامه دارد.


مدیر کل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه سالانه یک‌هزارو ۵۰۰ خانوار از این منطقه سخت‌گذر به لرستان کوچ می‌کنند اظهار کرد: این پل شامل ۲ دهانه ۱۴ متری و یک دهانه ۶۰ متری است.

وی به چالش‌های احداث این پل اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه طی کردن این مسیر برای حمل مصالح با خودروی کمک دار حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد، هیچ پیمانکاری حاضر به کار در این منطقه نمی‌شد؛ ضمن اینکه در فصل زمستان به علت بارش برف مسیر بسته می‌شود و آنتن دهی تلفن و برق وجود ندارد.

موسوی‌زاده ابراز امیدواری کرد: این پل تا پایان امسال تکمیل و در اختیار عشایر منطقه قرار گیرد.

"پل کول" از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های عشایری کشور است که بیشتر از۸۰سال است عشایر منطقه در این مسیر، برای عبور خود و دام هایشان از عرض رودخانه، از "گَرگَر" استفاده می‌کنند.

این مسیر، شمال دزفول در استان خوزستان را به جنوب الیگودرز در استان لرستان به هم متصل می‌کند، مسیری که محل تردد دوهزار خانوار عشایری از استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان می باشد.

"گرگر" وسیله ای به شکل ابتدایی تله‌کابین است که در مناطق سخت گذر عشایری و روستایی از آن برای عبور از عرض رودخانه استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha