رویکرد دوگانه غرب در قبال همکاری‌های ایران و پاکستان باید پایان یابد

اسلام‌آباد- ایرنا- وزیر سابق اطلاع‌رسانی پاکستان با تمجید از دیپلماسی دولت شهید آیت‌الله رئیسی در تقویت روابط با پاکستان، کارشکنی آمریکا و متحدانش در روابط تهران و اسلام‌آباد را مورد سرزنش قرار داد و گفت: یا غرب بحران انرژی ما را حل کند یا باید از رویکرد دوگانه در مساله همکاری ما با ایران از جمله در پروژه مشترک گازی دست بردارد.

فواد حسین چودری سیاستمدار نام آشنای پاکستانی از حزب جنبش عدالت (پی‌تی‌آی) از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ نماینده مجلس ملی پاکستان بود و در دوره نخست وزیری عمران خان سکان هدایت وزارتخانه‌های اطلاع‌رسانی، علوم و فناوری و دادگستری را در دست داشت.

این مفسر سیاسی طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد با ابراز تاسف از سانحه سقوط بالگرد و شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه آنان، گفت: دست تقدیر اما اینچنین رقم زد که این حادثه باعث شود تا خاطرات سفر دکتر رئیسی به پاکستان همیشه در ذهن مردم‌ ما بماند.

وی اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی بازدید بسیار حائز اهمیتی از پاکستان داشتند و نگاه وی به روابط دو کشور از یک برنامه قوی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه حکایت داشت.

فواد حسین افزود: روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران در برهه زمانی کنونی و در منطقه‌ای پر آشوب بسیار مهم تلقی می‌شود. هر دو کشور از منافع و مشترکات فراوانی برخوردار هستند.

وی با اشاره به جایگاه والای علامه اقبال لاهوری نزد مردم ایران و ارتباطات قوی مردمی دو ‌کشور، افزود: مسائل جهان اسلام، معادلات منطقه‌ای و سناریوهای پیچیده بین المللی اهمیت توسعه همفکری و همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد را دوچندان می‌کند.

عضو ارشد حزب جنبش عدالت پاکستان با تمجید از رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در دوره شهید رئیسی برای تقویت روابط با همسایگان، گفت: اسلام‌آباد طی سال‌های اخیر برای تنش‌زدایی در منطقه از جمله رفع سوء تفاهم‌ها میان ایران و عربستان تلاش کرد هرچند این روند آسان نبود و امروز خوشبختانه شاهد فصل جدیدی در روابط این ۲ کشور بزرگ جهان اسلام هستیم.

رویکرد دوگانه غرب در قبال همکاری‌های ایران و پاکستان باید پایان یابد

وی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه انرژی و تجارت بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه با پاکستان تاکید کرد و اظهار داشت: پروژه مشترک گازی با ایران گزینه اصلی و مناسب برای حل بحران قدیمی انرژی در پاکستان است اما تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان یک مانع در مسیر تکمیل این پروژه است.

وزیر سابق اطلاع رسانی پاکستان خطاب به دولت این کشور گفت: پاکستان باید از آمریکا بخواهد که مساله تحریم ها را حل کند چرا که دیگر کشورها درحال تجارت با ایران هستند اما چرا پاکستان نباید از منفعت همسایگی با ایران و گزینه حل بحران انرژی برخوردار شود.

وی با انتقاد از رویکرد دوگانه جبهه غرب علیه همکاری‌های ایران و پاکستان افزود: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هیچ ارتباطی با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان ندارد لذا غربی‌ها نباید در این مسیر کارشکنی کنند.

فواد حسین تاکید کرد: یا غرب باید پاسخگوی نحوه غلبه بر بحران‌ انرژی در پاکستان باشد یا از رفتار دوگانه در قبال همکاری‌های دوجانبه ما با جمهوری اسلامی ایران دست بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha