۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85500842
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۲۰ درصد مناطق حفاظت شده کشور به سیستم «پایش هوشمند» مجهز شد

همدان- ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قصد داریم در قالب یک مانیتورینگ ملی در سازمان محیط زیست تمام مناطق حفاطت شده کشور را پوشش دهیم و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از مناطق به سیستم پایش هوشمند مجهز شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ علی سلاجقه عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر افزود: در برنامه ما بود که تا پایان دولت سیزدهم، با توجه به تجهیزات فراهم شده، تمام مناطق کشور را در قالب یک مانیتورینگ مرکزی در ستاد سازمان محیط زیست پوشش دهیم تا کار حفاظت به بهترین نحو انجام شود.

وی با بیان‌اینکه از لحاظ نیروی محیط‌بان، کشور ما یک هشتم تا یک دهم میانگین جهانی نیرو در اختیار دارد، افزود: تعداد محیط‌بانان نسبت به ۲۰ میلیون هکتاری که در کشور باید حفاظت شود، بسیار پایین است، در حالی‌ که هم اکنون ما تنها حدود سه هزار و ۸۰۰ محیط‌بان داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعداد کسانی که در این راه شهید، مصدوم و ایثارگر می‌شوند، بالاست و برای صیانت از مناظق حفاظت شده باید از روش‌ها، دانش و فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا بتوانیم خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

سلاجقه بیان کرد: در عین حال باید قدرتِ دقت را در کشف و تعقیب مجرمان به حداکثر برسانیم و یکی از راه‌های آن هوشمندسازی مناطق ماست که در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر که یک منطقه کوهستانی و دارای مسیرهای صعب‌العبور و غیرقابل دسترس است، این افتتاح انجام شد.

وی با بیان اینکه همکاران ما در محیط زیست همدان با ایثار این اتفاق را رقم زدند و از دوربین‌های دوربرد استفاده کردند و توانستند این منطقه را پوشش دهند، خاطرنشان کرد: این اقدام یک گام رو به جلوست تا ما بتوانیم در امر کشف و تعقیب متخلفان و قاچاقچیان و کاهش شهدا گام برداریم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: آنچه برای ۲۰ میلیون هکتار از مناطق حفاظت شده کشور طراحی کرده بودیم، این بود که پایش مناطق بصورت برخط انجام شود و در این راستا بسیاری از تالاب‌ها را در قالب فضای آنلاین قرار دادیم و از این طریق آنها را پایش می‌کنیم و آتش سوزی‌ها نیز به حداقل رسیده است.

سلاجقه گفت: علاوه بر این از ظرفیت‌های پهپادی و پرنده‌ای برای حفاطت از مناطق کشور استفاده می‌کنیم و خیلی از استان‌های ما خرید پهباد را انجام داده‌اند و بدنبال این هستیم یگان پهبادی را در قالب شرایط تجهیزات یکسان انجام دهیم که پلتفرم و طرح‌های پیشنهادی نیز ارائه شده و بحث پهبادی برای ما ایده‌آل است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه یگان دریایی نیز در دولت سیزدهم سیستم پایش هوشمند انجام شد و خسارت‌ها را به حداقل رساندیم و حفاظت‌ها را بیشتر کردیم، یادآور شد: با حضور رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست کشور که در آن بازه زمانی کوتاه چهار جلسه به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد، بحث جرائم و تعرفه‌ها تکان محسوسی خورد و افزایش یافت اما ما عامل بازدارنده را فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم می‌دانیم.

به گزارش ایرنا؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز به ملایر سفر کرد که در این سفر با فرماندار، نمایندگان مردم ملایر در مجلس و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از واحدهای فروسیلیس این شهرستان در شهرک امام رضا(ع) بازدید کرد.

همچنین پاسگاه محیط‌بانی «یاسین» و سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده لشگرد ملایر نیز افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha