۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85501483
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۴۰ تن گندم مازاد از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شد

بجنورد- ایرنا- مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: شبکه های تعاونی ۱۴۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان مناطق گرم استان از زمان آغاز خرید تضمینی( ۱۷ خردادماه جاری) تاکنون خریداری کرد.

جلیل رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۶ مرکز خرید در سطح استان برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان دایر شده است.

وی قیمت خرید تضمینی گندم را به ازای هر یک کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال اعلام کرد و افزود: اکنون ۲ مرکز خرید واقع در شهرهای آشخانه و جاجرم، تحویل محصول گندم را آغاز کرده اند.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: برای تعیین کیفیت گندم‌های عرضه شده توسط کشاورزان مؤلفه‌های رطوبت، افت مفید و غیرمفید، سن زدگی نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: پارسال بیش از ۲۵ هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط شبکه تعاونی‌های روستایی استان از کشاورزان خریداری شد.

سالانه در استان خراسان شمالی حدود ۱۴۰ هزار هکتار به کشت گندم اختصاص می یابد.

خرید هفت تن دانه روغنی کاملینا

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی در ادامه گفت: همچنین در چند روز اخیر خرید تضمینی دانه روغنی کاملینا از کشاورزان استان توسط مراکز خرید وابسته به شبکه تعاون روستایی استان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: اتحادیه شرکت های تعاون روستایی شهرستان های بجنورد، شیروان و آشخانه با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدات آنها اقدام به خرید دانه روغنی کاملینا می کند که تا به امروز به میزان هفت تن از این محصول خریداری شده است.

رمضانی تصریح کرد: خرید کاملینا به صورت توافقی به قیمت تضمینی است که بخش خصوصی این خرید را برعهده دارد.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم دانه روغنی کاملینا را ۳۳۰ هزار ریال دانست و افزود: از کشاورزان می خواهیم که محصولات خود ا به موقع تحویل دهند.

مدیرتعاون روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه برداشت دانه روغنی کلزا نیز از سطح کشتزارهای استان آغاز شده است به زودی دانه روغنی کلزا نیز به صورت توافقی به قیمت تضمینی از کشاورزان توسط بخش خصوصی خریداری خواهد شد.

خراسان شمالی با اختصاص سه هزار و ۷۰۰ هکتار کشتزار به کشت کاملینا باعث شده است تا این خطه کم آب اکنون در کاشت این محصول سازگار با خشکسالی و مقاوم با تنش ها اما اقتصادی، رتبه اول داشته باشد به نوعی کاشت کاملینا با معرفی این استان به کشور گسترش یافته است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد جمعیت این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha