برنامه‌ریزی برای رونمایی از مستندنگاری تا افتتاح اولین خانه صنایع دستی سمنان

سمنان - ایرنا - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت هفته صنایع‌دستی در استان، گفت: رونمایی از مستندنگاری و آلبوم صنایع دستی شاخص، برپایی نمایشگاه، و ایجاد نخستین خانه صنایع دستی شهرستان سمنان در روستای خیرآباد، در جمله برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمانه سلطانی پور روز شنبه با تبریک این هفته به فعالان، هنرمندان، استادان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی، به خبرنگاران گفت: بیستم خرداد آغاز هفته صنایع‌دستی و روز جهانی صنایع‌دستی است و برگزاری بیش از ۲۶ ویژه‌برنامه شامل افتتاح فروشگاه‌ها و خانه صنایع‌دستی، رونمایی از گام نخست مستندنگاری و آلبوم آثار صنایع‌دستی استان سمنان، برگزاری نشست خبری هفته صنایع‌دستی، برگزاری اجرای زنده صنایع‌دستی، و برپایی بازارچه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، برنامه‌های هفته صنایع‌دستی تا ۲۷ خرداد در تمام شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: افتتاح اولین خانه صنایع‌دستی شهرستان سمنان در روستای خیرآباد با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته صنایع‌دستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی این هفته فروشگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌های سمنان و شاهرود افتتاح می‌شود، بیان کرد: از دیگر رویدادهایی که برای نخستین بار در طول تاریخ صنایع‌دستی این استان در هفته صنایع‌دستی به وقوع می‌پیوندد، رونمایی از نخستین بخش مستندنگاری صنایع‌دستی و آلبوم آثار صنایع‌دستی استان سمنان است.

برنامه‌ریزی برای رونمایی از مستندنگاری تا برپایی اولین خانه صنایع دستی سمنان

این مسوول گفت: بازدید از کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی با هدف رفع مشکلات و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و موفق، حضور بر سر مزار هنرمندان آسمانی صنایع‌دستی از برنامه‌هایی است که در هفته صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌شد.

سلطانی پور افزود: برنامه‌ریزی برای حضور راهنمایان گردشگری در کارگاه‌های صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی با هنرمندان و معرفی محصولات صنایع‌دستی به گردشگران، برپایی نشست و دورهمی هنرمندان با مسئولان شهری و استانی، فراهم کردن شرایط بازدید دانش‌آموزان و عموم مردم از مراکز فروشگاهی و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی با روند تولید و معرفی محصولات صنایع‌دستی و برگزاری اجرای زنده در محل آثار تاریخی از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در استان سمنان محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برنامه‌هایی نیز در حوزه اصحاب رسانه شامل بازدید از کارگاه‌های هنرمندان با اجرای فم‌تور با حضور خبرنگاران، اهالی رسانه‌ها، و مدیران دولتی در شاهرود، و برگزاری نشست خبری به مناسبت هفته صنایع‌دستی در نظر گرفته‌شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان افزود: تبادل تفاهم‌نامه با شرکت شهرک‌های صنعتی استان در زمینه راه‌اندازی شهرک صنایع‌دستی و مشارکت در برگزاری مسابقه طراحی و دوخت لباس مدارس استان، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی به منظور معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی را می‌توان از دیگر رویدادهای هفته صنایع‌دستی در استان سمنان برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۳۰ فن و مهارت مربوط به صنایع دستی مناطق مختلف استان سمنان در قالب میراث ناملموس ثبت ملی است.

۲ شهر کلاته‌خیج و مهدیشهر جزو خانواده شهرهای ملی صنایع دستی کشور هستند که اکنون کارگاه‌های فعال صنایع دستی در این مناطق موجب اشتغالزایی خوبی شد.

گلیچ روستای چاشم در شهرستان مهدیشهر، مهارت خرسک بافی روستای افتر در شهرستان سرخه، دست‌بافته‌های سنتی امیریه در دامغان، و سفالگری و قالی‌بافی در سمنان، از جمله صنایع دستی استان سمنان، و مفرش بافی در روستای پاده آرادان، قالی خودرنگ سنگسری در مهدیشهر، مهارت فن لاک تراشی در منطقه کالپوش میامی، دوخت کیسه مراد در شاهرود، از جمله میراث معنوی و ناملموس استان سمنان است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

رشته های مطرح صنایع دستی استان سمنان مانند سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، منبت و معرق چوب، گوهرتراشی، زیورآلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن‌دوزی سنتی، نمدمالی، قلم‌زنی، بافت‌های داری و چرم‌دوزی است و دست‌سازه‌های هنرمندان این رشته ها در بازار عرضه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha