برنامه‌های گرامیداشت هفته صنایع دستی در شاهرود تشریح شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود گفت: افتتاح سه فروشگاه صنایع دستی، برگزاری نخستین نکوداشت ثبت ملی شهر دست‌بافته‌های سنتی(کلاته خیج) و برپایی غرفه‌های ارایه محصولات از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته صنایع دستی در این شهرستان است.

مرتضی نظری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح این سه مرکز فروش، تعداد فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی شاهرود به ۱۰ باب رسید که این تعداد ۵۰ درصد فروشگاه‌های استان سمنان است.

وی به فرارسیدن هفته صنایع دستی اشاره کرد و گفت: به مناسبت این هفته برای نخستین بار آیین نکوداشت ثبت ملی شهر دست بافته‌های سنتی(تانه بافی) در شهر کلاته خیج با همکاری شهرداری این شهر برگزار می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه صنایع دستی بیش از ۵۰۰ جواز تولید انفرادی و کارگاهی صادر و ‌تمدید شد، ابراز کرد: صدور و تمدید این تعداد مجوز نسبت به سال‌های قبل رشد ۲ برابری داشت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود ادامه داد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ میلیارد ریال وام کم‌بهره به صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام مشاغل خانگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰۰ درصدی داشت، اظهار کرد: این میزان وام پرداختی نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۰ درصد افزایش داشت.

نظری ادامه داد: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ این اداره توانست در یک دوره داوری، ۱۰ نشان ملی مهر اصالت را برای هنرمندان شهرستان کسب کند.

۱۸ تا ۲۶ خردادماه به عنوان هفته صنایع دستی در تقویم کشور ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، طی سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha