ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

قصرشیرین- ایرنا- رهاورد سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق و حضور در نشست مشترک استانداران استان‌های هم مرز با اقلیم با استانداران سلیمانیه، حلبچه، اربیل، دهوک و ادارات مستقل گرمیان و سوران و وزیر داخلی اقلیم، گسترش روابط تجاری، بازرگانی و فرهنگی و به خصوص تسهیل‌گری امور گمرکی در خصوص مرز پرویزخان و بهسازی زیرساخت‌ها برای تردد مسافری و تجاری بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدطیب صحرایی که در راس هیاتی متشکل از معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، مدیران کل امنیتی- انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی به اربیل سفر کرد دیدارهای مختلفی با مقامات اقلیم کردستان عراق از جمله وزیر امور داخلی و استانداران اقلیم کردستان عراق و سرکنسول های ایران در سلیمانیه و اربیل، به منظور بررسی مهمترین مسائل ۲ جانبه و گره گشایی از مشکلات و رفع نقایص موجود برای تغییر در زیرساخت ها به منظور گسترش مراودات تجاری و بازرگانی و فرهنگی داشت.

ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

استاندار کرمانشاه در این سفر دیداری با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم در اربیل به عنوان مرکز سیاسی این منطقه با هدف تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی ۲ جانبه داشت و مهمترین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان کرمانشاه در حوزه‌های مرزی، کشاورزی، پزشکی، گردشگری، صنعتی را مطرح و پیشنهادهایی برای افزایش همکاری‌ها و منتفع شدن مردم ۲ طرف ارائه نمود که با استقبال نخست وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق همراه شد.

محمدطیب صحرایی، در نشست با استانداران ۹ استان مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق با اشاره به توانمندی استان کرمانشاه و وجود ظرفیت های ویژه در حوزه گمرکات، انواع گردشگری، درمان، کشاورزی و صنعت، بر ضرورت تداوم گفت و گوهای کارشناسی و توافقات عملیاتی برای ارتقای روابط تاکید کرد.

ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

سامان دهی مرز پرویزخان در راستای تسهیل در امور گمرکی

استاندار کرمانشاه در این سفر با سامان عبدالرحمان رئیس گمرکات اقلیم کردستان عراق در محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به منظور سامان دهی مرز پرویزخان و تکمیل سریعتر تعریض پل مرزی و توسعه تجارت۲ جانبه دیدار و گفت و گو کرد که تکمیل زیرساخت های مرزهای مشترک کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تعریض پل مرز پرویزخان، تسهیل تجارت و بازرگانی بین ۲ طرف و ارتقای سطح همکاری ها مهمترین محورهای این مذاکرات بود.

استاندار کرمانشاه در رابطه با موارد مورد بحث با رئیس گمرکات اقلیم کردستان عراق گفت: با توجه با اینکه پرویزخان مهمترین گلوگاه و مرز صادرات و واردات و ترانزیت استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است و جایگاه ویژه ای برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد، توافقات و گفتگوها در خصوص امور گمرکی و تسهیل گری در خصوص مرز پرویزخان برای سامان دهی و بهسازی زیرساخت ها و تغییر در چیدمان فعلی مرز برای سهولت در آمد و رفت کامیون ها بود به گونه ای که بتوانیم رفت و آمد ترانزیت سوخت و تره بار و کالاها را جدا کنیم که شاهد سرعت و تسهیل در امور باشیم.

صحرایی عنوان کرد: با ارتقای زیرساخت ها در پرویزخان همچنین در رابطه با سرعت و اهمیت جابجایی و تامین امنیت مناسب و دقت بیشتر در آمد و رفت مسافر در مرز پرویزخان نیز توافقاتی به عمل آمده و برنامه ریزی خوبی انجام شد که کارها گام به گام از همین هفته دنبال شود که در این رابطه بخشی از امور با هماهنگی با وزارتخانه ها و بخشی هم در استان و مرز پرویزخان قابل اجرا خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با این تغییرات، به لحاظ کیفی و کمی تبادلات را به سمت بهتری ببریم و امیدواریم بتوانیم شاهد ارتقای مرز پرویزخان در آینده نزدیک باشیم که توسعه ترانزیت و تعریض پل مرزی برای تسریع در خروج کامیون ها از موارد مورد توافق بود.

سامان عبدالرحمان رئیس گمرکات اقلیم کردستان عراق نیز در این خصوص گفت: در خصوص مرز پرویزخان دیداری با استان کرمانشاه داشتیم که بتوانیم سطح روابط در مرز پرویزخان را ارتقا دهیم و شاهد پیشرفت امور در این مرز باشیم و امیدواریم در آینده نزدیک نتیجه دیدار با این هیات را ببینیم که از مهم ترین موارد قابل بحث و مورد توافق توسعه ترانزیت و احداث پل تازه در مرز پرویزخان بود که شاهد تسهیل در امر ترانزیت و ورود کامیون ها در کم ترین زمان ممکن به داخل عراق باشیم.

وی با بیان اینکه کارها در مراحل نهایی هستند، اضافه کرد: به محض دریافت توافقات آن را انجام خواهیم داد.

ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

توسعه روابط گردشگری، صنعتی و کشاورزی در دستور کار استان کرمانشاه و گرمیان عراق

رئیس اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق نیز در دیداری جداگانه با استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به اهمیت مرز پرویزخان به عنوان یکی از مرزهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار در رابطه با توسعه روابط گردشگری، صنعتی و کشاورزی بین ۲ استان کرمانشاه و گرمیان عراق بحث و گفت و گو شد.

شیخ جلال نوری افزود: همچنین در رابطه با منطقه آزاد تجاری و ایجاد شهرک های صنعتی مشترک به عنوان برنامه هر ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد.

استاندار کرمانشاه نیز در دیدار با رئیس اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از تعاملات تجاری و بازرگانی و آمد و رفت های گردشگری با اداره گرمیان است توافق های خوبی انجام شد تا باتوانیم در خصوص مرز پرویزخان روز بروز شاهد پویایی مرز و عملکردی فعال تر و همچنین تسهیل گری برای امور داشته باشیم.

صحرایی ادامه داد: قرار شد که در یک ماه آینده سه کارگروه مجموعه های بعدی را با کار کارشناسی برای پیشبرد توافقات آماده کنند تا شاهد و بهره گیری بیشتر مرز برای اشتغال و رفاه مردم باشیم.

ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

اقلیم کردستان عراق از توسعه روابط با جمهوری اسلامی حمایت می کند

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق نیز در نشست با استانداران استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان و استان های اقلیم ضمن ابراز همدردی با ملت ایران به مناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان و با اشاره به سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ایران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان عنوان کرد: اقلیم کردستان از توسعه روابط با جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف حمایت می‌کند و خواستار رونق تعاملات اقتصادی و فرهنگی با استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان است.

ریبر احمد افزود: ما هیچ مانعی در برابر توسعه روابط با استان‌های هم مرز در ایران نمی‌بینیم و برای ارتقای همکاری‌ها آمادگی کامل داریم.

نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل عراق نیز در دیدار با استاندار کرمانشاه درباره راهکارهای ارتقای روابط کرمانشاه و اقلیم کردستان و بهره مندی استان از ظرفیت های متعدد عراق بحث و تبادل نظر کرد که در این دیدار که در حاشیه سفر استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق و دیدار با مقامات ارشد این کشور برگزار شد، دستیار استاندار در امور عراق نیز حضور داشت.

ارتقای روابط تجاری و فرهنگی اقلیم کردستان و کرمانشاه رهاورد سفر استاندار به اربیل

استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه ۱۶ خردادماه برای حضور در نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به این منطقه از کشور عراق سفر کرد و عصر جمعه ۱۸ خرداد ماه از مرز پرویزخان به کشورمان بازگشت.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha