عضو شورای شهر تهران: نگاه جزیره‌ای به محیط زیست بزرگترین چالش است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگترین چالش نگاه جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری به حوزه محیط زیست است، گفت: برخورد سلیقه‌ای و عدم توجه به نظام مسایل واحد سبب شده که هر دستگاه فراخور ماموریت‌های خود و فارغ از رویکرد کلان به امور خود بپردازد و به محیط زیست نگاه ابزاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی پیرهادی روز یکشنبه در دویست و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود افزود: اقتصاد جهانی در حال پیشی‌گرفتن از ظرفیت‌های قابل ‌تحمل محیط‌ زیست و تمامی نظام‌ های حیات‌بخش کره زمین است، این شرایط به‌گونه‌ای است که هر روز دامنه و ابعاد فشارهای وارده بر منابع طبیعی و محیط زیستی گسترده‌تر می‌شود به همین دلیل امروزه موضوع حفاظت از محیط‌زیست و حفظ پایداری آن به‌ عنوان یکی از مهمترین مسایل و مشکلات جامعه جهانی در کانون توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در تمامی کشورهای جهان قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: تغییرات اقلیمی، مصرف بی‌رویه منابع طبیعی و محیط زیستی، توسعه ناپایدار شهری و صنعتی، کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و تشدید آلودگی آنها، آلودگی هوای شهرها، جنگل‌زدایی، کاهش تنوع زیستی، فرسایش خاک، شیوع طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ناشی از آلودگی‌ها و غیره از جمله مسایل و مشکلاتی هستند که جوامع انسانی را در اقصی‌ نقاط جهان تحت‌تأثیر قرار داده و موانع اساسی فراروی رفاه و آسایش جامعه جهانی هستند.

پیرهادی اظهار کرد: امروزه عوامل تهدید کننده جامعه انسانی دیگر تنها به سطوح ملی و محلی محدود نمی شود و حل و فصل مسایلی مانند تغییر اقلیم، انواع آلودگی‌های محیط زیست مانند طوفان‌های گرد و غبار، آلودگی منابع دریایی، شیوع بیماری‌های نوپدید و بازپدید و غیره که اکنون ابعادی جهانی پیدا کرده‌اند مستلزم مشارکت همه جانبه تمامی کشورهای جهان است در این میان ایران نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ و صیانت از محیط زیست از لحاظ تاریخی یادآور شد: این موضوع در منابع دینی ما ایرانیان از جایگاه متعالی برخوردار است.

پیرهادی اضافه کرد: در آیات قرآن و احادیث مختلف و همچنین تاکیدات و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و نیز در تمامی برنامه‌های توسعه ملی و شهری همواره در کانون توجه بوده است بنابراین هرگونه زیاده روی و تخریب در این مواهب الهی سبب محرومیت گروهی از مردم جهان یا محرومیت خود ما می‌شود.

وی گفت: هر چند با تعیین یک روز در سال به محیط زیست نمی‌توان از آن حفاظت کرد، اما این روز و جریان سازی این مناسبت نمادین، فرصت مغتنمی برای ارتقاء آگاهی جامعه، فرهنگ سازی، جلب مشارکت شهروندان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در کشور است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمرکز بیشتر به اسناد فرادستی ملی و تعهدات بین المللی در حوزه محیط زیست قطعا مهمترین گام در راستای صیانت از محیط زیست و ارتقای شاخص‌های آن به شمار می‌رود، افزود: اصل پنجاهم قانون اساسی که حفاظت‌ محیط زیست را که‌ نسل‌ امروز و نسل‌های‌ بعد باید در آن‌ حیات‌ اجتماعی‌ رو به‌ رشدی‌ داشته‌ باشند، به عنوان وظیفه‌ عمومی‌ تلقی‌ کرده و به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین در حوزه محیط زیست شناخته شده است.

وی ادامه داد: سیر تطور محیط زیست در اسناد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در کشور بیانگر رشد توجه به این مقوله در برنامه‌های توسعه بوده است؛ به‌نحوی که بازتاب آنها را می‌توان به‌صورت افزایش احکام در برنامه‌های توسعه مشاهده کرد. هر چند به دلایل مختلف نظیر بخشی‌نگری و عدم ارتباط هماهنگ بین دستگاه‌های اجرایی، نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم برای اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی و عدم بازدارندگی جرائم در مقابل خسارات وارده بر محیط زیست این برنامه ها از توفیق چندانی برخوردار نبودند.

پیرهادی گفت: این روند به دلیل نبود رویکرد مسئله محوری در تدوین برنامه هفتم توسعه، کلی گویی و ابهام در بندهای پیشنهادی، عدم لحاظ کلان روند تغییر اقلیم در بخش های مختلف توسعه‌ای کشور، بی توجهی به توازن و پایداری زیست بوم، کم توجهی به قوانین دائمی کشور در حوزه محیط زیست و همچنین فقدان ضمانت اجرایی از جمله چالش‌های اصلی است که در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به چالش‌ها و بحران‌های محیط زیستی که کشور با آنها دست به گریبان است، اظهار کرد: این چالش‌ها شامل از بین رفتن جنگل‌ها، تنش آبی و فرونشست زمین، بیابان زایی، آلودگی هوا و از بین رفتن تالاب‌هاست که توجه اندکی به آنها صورت گرفته است.

پیرهادی بهره برداری از منابع آب بیش از ظرفیت قابل تحمل، بهره وری نازل در تمام بخش‌های مصرف به ویژه بخش کشاورزی، نبود سیستم پایش و قابل اطمینان برای منابع آب، تشدید مناقشه‌های آبی محلی و منطقه ای و تشدید پدیده‌های حاد هیدرولوژیکی مانند خشکسالی و سیل و فرونشست را از جمله چالش‌های جدی در حوزه آب برشمرد.

وی ادامه داد: ملموس ترین مثال برای درک این مساله قانون هوای پاک است که بر طبق آن بیش از ۲۰ دستگاه و نهاد اجرایی و نظارتی از جمله وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، شهرداری‌ها، متولی اجرای آن هستند اما با گذشت قریب به ۷ سال به دلیل بخشی نگری، عدم پیش‌بینی رسیدگی قضایی فوری، کم‌توجهی به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و عدم اعطای حق عام دادخواهی به نفع عموم به سازمان حفاظت از محیط‌زیست کماکان از توفیق چندانی برخوردار نشده است.

وی با بیان اینکه چالش بعدی بهره گیری ضعیف از یافته‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه است، گفت: علی رغم اینکه کشور در بسیاری از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های بین المللی با موضوعات تغییرات آب و هوا، حفاظت از لایه ازن، تجارت بین المللی گونه‌های حیوانات و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی، کنترل انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان آور و دفع آنها، بیابان زدایی و کاهش اثرات خشکسالی، تنوع زیستی، جلوگیری از آلودگی دریایی، حمایت از میراث طبیعی و دهها مورد دیگر عضو است، انتظار می‌رود با تعامل سازنده و اثر بخش شاهد تحولات بیشتری در این عرصه‌ها باشیم.

عضو شورای شهر تاکید کرد: محیط زیست تنها یک ضرورت نیست بلکه به عنوان یک اصل و جزء لاینفک توسعه پایدار شناخته می‌شود و هر شهر و کشوری که این اصل را نادیده بگیرد قطعا از جریان توسعه عقب خواهد ماند.


ضرورت حفظ املاک بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تذکر به شهرداری تهران نسبت به پیگیری حفظ املاک بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها گفت: از شهردار تهران درخواست می‌شود نسبت به حفظ این املاک اهتمام لازم را داشته باشد.

نرگس معدنی پور افزود: در راستای تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ دستورالعملی برای ایجاد شفافیت در بهره برداری های جدید و تمدید مدت املاک قبلی صادر شده است.

وی یادآور شد: قرار بود کمیسیونی متشکل از معاون اجتماعی و فرهنگی، معاون مالی و اقتصاد شهری، رییس سازمان بازرسی و رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری و یک عضو شورا تشکیل شود که بر اساس گزارشات؛ تشکیل جلسه انجام نشده و دبیرخانه کمیسیون نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و نظارت بر حسن اجرای مصوبه ارائه نداده است.

 

ظرفیت‌های ایوان ری هنوز بالفعل نشده است

در ادامه جلسه امروز یکشنبه جعفر بندی شربیانی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ظرفیت‌های ایوان ری هنوز بالفعل نشده این ایوان از دوره‌های گذشته در شهرری وجود داشته است، اگر قرار باشد بنایی همچون ایوان ری ساخته شود به میلیاردها تومان نیاز دارد و یکی از ایراداتی که ما به دوره قبل گرفتیم عدم تکمیل این طرح بود.

وی افزود: ظاهرا در این باره برنامه‌ای پیش بینی نشده و باید نسبت به راه اندازی جریانات فرهنگی در جنوب تهران توجه شود اما شاهدیم که این ظرفیت بزرگ در حال خاک خوردن است.

شربیانی با بیان اینکه اختلال در خط سه مترو برطرف شده است، یادآور شد: از شرکت بهره برداری مترو خواهش می‌کنیم که دقت بیشتری در خدمت رسانی به مردم داشته باشند و ظرفیت‌ها را در این دوره افزایش دهند.

کاشت سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار درخت در تهران

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به اهتمام مدیریت شهری به درختکاری گفت: طی ۳ سال اخیر ۳.۵ میلیون درخت در سطح شهر کاشته شده و نشان می‌دهد شورا و شهرداری اهتمام جدی در این زمینه دارند. و در این راستا تلاش شهرداری منطقه ۱۰ جای تقدیر دارد.

پرویز سروری با بیان اینکه ۱۵۰ بوستان در طول این سه سال روز گذشته در منطقه ۱۰ شهرداری تهران افتتاح شد، افزود: با توجه به فقر فضای سبز، افتتاح بوستان شهدای خدمت می‌تواند اثرگذار باشد.

بوستان شهدای خدمت حاصل جرایم قطع درختان است

در ادامه رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه روز گذشته گفتم که بوستان شهدای خدمت از محل جرائم قطع درختان احداث شده است که این موضوع برای مردم غریبه بود، گفت: قرار بر این بود این جرائم تنها برای گسترش فضای سبز هزینه شود که بخشی از آن در منطقه ۱۰ صرف شد.

مهدی چمران افزود: در برخی نقاط سرانه ۲۴ مترمربع است، البته استاندارد سرانه ۱۶ مترمربع است اما در منطقه ۱۰ با احداث این بوستان، سرانه به ۲.۹ مترمربع رسید.

وی تاکید کرد: در قانون سه ماه تا ۳ سال حبس تعزیری برای قطع درختان پیش بینی شده اما متأسفانه تاکنون در دادگاه‌ها ندیدیم که فردی در این باره مورد بازخواست قرار بگیرد و زندانی شود که علاوه بر استفاده از جرائم برای گسترش فضای سبز می‌تواند به حفظ درختان کمک کند.

وی ادامه داد: مرتبا پیامک‌هایی در مورد خشک شدن درختان برای ما ارسال می‌شود و شهرداری همانگونه که تا به حال تمام تلاش خود را برای حفظ درختان به کار گرفته‌اند باید برای جلوگیری از درختان نیز همت خود را به کار بگیرد.

شهروندان قطع درختان را اطلاع دهند

در ادامه مبحث قطع درختان، رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه شورا از شهروندان خواست تا قطع درختان را از طریق صفحه شورای شهر در فضای مجازی و صفحات کمیته نظارت به شورا اطلاع دهند.

مهدی اقراریان ضمن تقدیر از دستگاه قضا برای پیگیری موضوع قطع درختان در تهران افزود: شهروندان کمک کنند تا ما ناظر بر حفظ درختان و محیط زیست باشیم.

به گفته وی، شهروندان به عنوان دیده بانان محیط زیست حتما قطع درختان را به نمایندگان شورا اطلاع دهند و این گزارشات به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد، اگر تخلفی شکل گرفته باشد با آن برخورد و از قطع دیگر درختان جلوگیری خواهد شد.

۹۸۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای قلع و قمع دکل‌های مخابراتی متخلف

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر خود در ا ین جلسه شورا گفت: بر اساس گزارشات ۹۸۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای قلع و قمع دکل‌های مخابراتی وجود دارد.

مهدی بابایی افزود: بنده در اردیبهشت و شهریور سال گذشته ۱۴۰۲ درخصوص اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در رابطه با دکل های مخابراتی تذکر دادم، بر اساس گزارشات ۹۸۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای قلع و قمع دکل‌های مخابراتی وجود دارد و علت عدم اجرای آن را پرسیدیم که علت را بهانه اپراتورها همچون اعتراض‌ها و اغتشاشات، مکاتبات فرمانداری و شورای تامین اعلام کردند.

وی ادامه داد: همواره در کشور شرایط خاص وجود دارد اما این مانع اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیست و تنها دیوان عدالت اداری می‌تواند مانع اجرای آن شود لذا شهرداری باید در این زمینه اقدام و یا جرائم آنها را دریافت کند، کل جرائم این دکل‌ها یک دهم درآمد اپراتورها هم نیست.

تقدیر مردم برای آسفالت‌ریزی در سطح معابر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با تاکید بر اینکه مردم از اجرای آسفالت در سطح معابر منطقه ۹ تقدیر می‌کردند، گفت: مشکلاتی همچون فاضلاب مانع این می‌شد که چنین اقداماتی دیده شود.

ناصر امانی با ارائه گزارش محله گردی از محله شهید دستغیب در منطقه ۹، افزود: منطقه ۹ شهرداری شاید در ابتدا به نظر از مناطق کوچک پایتخت تلقی شود اما به دلیل وجود میدان آزادی و فرودگاه امام و محلات اصیل و قدیمی از مناطق مهم به شمار می رود و مسایل و مشکلاتی دارد که وقتی از کالبد آن عبور می کنیم، خود را نمایان می کند.

وی ادامه داد: ناحیه ۲ منطقه ۹ شهرداری دارای ۷۰ هزار نفر جمعیت و سه محله استاد معین، هوشیار و شهید دستغیب است؛ یکی از دو ناحیه محله شهید دستغیب است که با ۲۲ هزار نفر جمعیت و ۳۵ درصد بافت فرسوده که بنده از آنجا بازدید کردم.

امانی اضافه کرد: در کل این ناحیه تعداد ۱۸۹ پلاک در حال نوسازی است که اکثرا در این دوره در حال انجام است پیمانکاران در مورد زمان صدور پروانه همچنان اعتراض دارند و از چهار سال دوندگی برای اخذ پروانه سخن می‌گویند.

وی گفت: تسهیلات مشوق نوسازی بافت فرسوده از جمله طبقات تشویقی در این دوره اجرایی شده است اما روند رفت و آمد بین شهرداری، دفاتر خدمات الکترونیک و نظام سازندگان، شهروندان و پیمانکاران را خسته کرده است.

این عضو شورای شهر یادآور شد: تکمیل سیستم فاضلاب در این دوره از مدیریت شهری شتاب خوبی داشته و شرکت آبفا در منطقه در حال کار است و این نوید را داده که تا یک ماه آینده شبکه تکمیل شود اما کارگاه‌های آب و فاضلاب در محله اکثرا غیرفعال بود و کارگری در آنها حضور نداشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه به دلیل وجود معابرکوچک و تیرهای برق مزاحم، حفاری فاضلاب زندگی روزانه مردم و تردد عابران را با سختی مواجه کرده است، یادآور شد: حدود ۱۰ کیلومتر از سیستم فاضلاب منطقه ۹ همچنان باقی مانده و این اطلاعاتی است که مردم اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۷۰ تیر برق با وضعیت خطرناک در معابر گفت: علاوه بر مزاحمت در تردد، ممکن است با سقوط این تیرها به جان و مال مردم آسیب بزند. این تیرهای برق در نظافت معابر نیز مشکل ایجاد کرده و هرچند هماهنگی‌ها بین شهرداری و شرکت برق انجام شده اما متأسفانه پی‌کنی‌ها رها شده و درخت کنار تیر برق نیز در خطر خشک شدن قرار گرفته است.

امانی افزود: وقتی فاضلاب در انهار جاری و معابر کم عرض باشد و تیرهای برق مزاحم وجود داشته باشد، نظافت غیرمنطقی به نظر می‌رسد، نمی‌توان حق ندهیم به پیمانکاران نظافت؛ چرا که کار سختی دارند.

به گفته وی، شهرداری در برخورد با حیوانات موذی کم کاری نکرده اما زیرساخت‌ها به گونه‌ای نیست که این شرایط را کنترل کند، مخازن در سطح محلات وجود دارد و بعضا روزانه سه بار مخازن تخلیه می‌شوند.

وی افزود: در طرح جدید نگهداشت شهر، یک پیمانکار باید از ۱۱ شب تا ۶ صبح معابر سه منطقه را پاکسازی کند وقتی تفکیک پسماند را نیز به همین پیمانکار واگذار کنیم دست پاکبانان پلاستیک‌های بزرگی می‌بینیم که در حال جمع آوری پسماند خشک برای پیمانکاران هستند و بطور متوسط برای ۹ کوچه محله یک مخزن وجود دارد و بر اساس شنیده‌ها قراردادها کاملا حجمی است و هیچ الزامی برای حضور نیروهای انسانی در منطقه وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه باکس‌های مربوط به اداره برق نیز علاوه بر تیرهای برق در سطح محلات وجود دارد، اظهار کرد: شهرداری منطقه هم موضوع را پیگیری کرده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

امانی با بیان اینکه وضعیت نگهداشت درختان در منطقه نگران کننده و نیازمند طرح ویژه‌ای است، یادآور شد: جمع آوری نخاله اطراف درختان و عدم هرس در زمان مناسب، درختان را تهدید می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دبیرستان پسرانه این محله نیاز به نوسازی دارد، اعلام کرد: هر سه بانک دولتی محله دستغیب تعطیل شدند و خودپردازها نیز جمع آوری شده است.

به گفته وی، مردم برای استفاده از کارت بانکی باید به محلات دوردست مراجعه کنند، نمی‌دانیم متولی این امر بانک مرکزی است یا این موضوع را هم باید شهرداری پیگیری کند؟ از رییس بانک مرکزی می‌پرسیم که آیا یک شعبه بانک و یا خودپرداز نباید وجود داشته باشد که به مردم خدمات ارائه دهد؟

وی با اعلام اینکه این محله تنها یک داروخانه دارد که در ساعات میانی روز تعطیل بود، یادآور شد: خوشبختانه مشکل آسیب‌های اجتماعی و اتباع در این محله وجود نداشت و مردم گلایه‌ای از این موضوع نداشت البته به اندازه‌ای مشکل وجود دارد که اتباع نیز به این محله نمی‌آیند!

امانی با بیان اینکه سرای محله به مدت ۹ ماه توسط یکی از کارمندان شهرداری به عنوان سرپرست اداره می‌شود، تصریح کرد: در مجموع تکمیل شبکه فاضلاب و احداث اتصالات، تسریع در صدور پروانه برای نوسازی بافت فرسوده و جمع آوری تیرهای برق مزاحم از درخواست‌های اساسی مردم است که در کمیته بودجه برای موضوع جمع آوری تیرها در تمام محلات بودجه پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری منطقه تمام توان خود را به کار گرفته و مشکلات باید توسط شهرداری مرکز دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد.

۸۹ درصد بافت محله فرسوده است

در ادامه محمد جواد مرتضوی شهردار منطقه ۹ توضیحاتی در این جلسه شورای شهر ارایه داد.

شهردار منطقه ۹ شهرداری تهران گفت: عمده مشکلات موجود به شرکت آب و فاضلاب و اداره آموزش و پرورش بر می‌گشت و ما تاجایی که توانستیم برای انجام وظایف اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: شیب مناطق ۲ و ۵ به سمت منطقه ۹ است و در زمان بارندگی، آب جاری به سمت منطقه ۹ می آید و متأسفانه شبکه فاضلاب آن تکمیل نشده است. شرکت آبفا قبوض سنگین برای ما صادر می‌کند اما ما مجوز حفاری به آنها می‌دهیم بدون اینکه ریالی بپردازند.

مرتضوی با بیان اینکه در خیابان شهید دستغیب در سال ۱۴۰۱ و خیابان هاشمی در سال ۱۴۰۲ شبکه جمع آوری آب‌های سطحی را اجرایی کرده ایم، یادآور شد: پیاده روسازی و توزیع آسفالت متعاقب اجرای شبکه جمع آوری آب‌های سطحی انجام شده است.

شهردار منطقه ۹ با تاکید بر اینکه در راستای اجرای پروژه‌های توسعه محلی، دو بازار میوه و تره بار، خانه محیط زیست، ایجاد مخزن آب اضطراری، ایمن سازی بوستان‌ها و هم سطح سازی مخازن پسماند در منطقه انجام شده است، اظهار کرد: مشارکت زیادی با مساجد و گروه‌های جهادی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و جشن‌ها در سطح محلات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۸۹ درصد بافت این محله فرسوده است؛ در این دوره از مدیریت شهری روند نوسازی رو به رشد بوده و با توجه به آمار صدور پروانه، نوسازی و صدور پروانه در منطقه ۹ در سه سال اخیر افزایش یافته و منطقه در نوسازی بافت فرسوده حائز رتبه برتر شد.

مرتضوی با بیان اینکه علیرغم صدور دستورالعمل‌های معاونت شهرسازی به دلیل ابعاد املاک امکان صدور پروانه تک پلاک مقدور نیست، یادآور شد: وجود املاک قولنامه ای و همچنین عدم تامین پارکینگ برای ساختمان‌ها از معضلات نوسازی به شمار می‌رود، وجود معارضین از جمله تیرهای برق نیز در این راستا چالش ساز است و باعث شده نوسازی سرعت کمتری داشته باشد.

شهردار منطقه ۹ با پرداختن به تشکیل ستاد بازآفرینی منطقه گفت: مرتبا اعلام و مکاتبه کرده‌ایم که تیرهای برق مزاحم جمع آوری شود اما متأسفانه همکاری‌های لازم از ادارات مربوطه را شاهد نیستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha