کشت علوفه در دیم زارهای آذربایجان غربی افزایش سه برابری دارد

ارومیه - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت علوفه در دیم زارهای استان در سومین سال متوالی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سه برابر شده است.

مهدیه فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت محصولات علوفه ای از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال اول، به هشت هزار و ۱۸۶ هکتار در سال زراعی جاری افزایش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: علوفه های دیم همراه با محصولات خلر، ماشک، اسپرس و سایر انواع حبوبات کشت شده است.

وی بیان کرد: تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و خشکی زمین های زراعی را در پی داشته و تولید محصولات کشاورزی از جمله علوفه را تحت تاثیر قرار داده است‌ و در این راستا تولید لگوم های علوفه ای در اراضی دیم گامی موثر در تامین علوفه برای دام و طیور است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: وجود زمین های آیش در استان گزینه مناسبی برای کشت لگوم های علوفه ای یکساله و استفاده از آب سبز و تولید علوفه قابل توجه در اوایل بهار است.

فلاح افزود: در صورتی که از هر هکتار حداقل سه تن علوفه خشک برداشت شود مقدار قابل توجهی علوفه با کیفیت در استان تولید می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: علوفه های دیم از جمله محصولات کم هزینه، کم آب بر و پربازده محسوب می شود و در سال هایی که با چالش کم آبی رو به رو هستیم در مدیریت مصرف آب کشاورزی نقش بسزایی ایفا می کند و باعث بهبود تناوب زراعی می شود.

فلاح با اشاره به ضرورت ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، اضافه کرد: تلاش داریم تا با نتایج و یافته های مربوط به این نوع کشت ها، کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر را جایگزین گیاهان پرآب بر کنیم.

به گزارش ایرنا براساس اظهارات کارشناسان بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب در آذربایجان غربی را در اختیار دارد و این موضوع در شرایط کم آبی آسیبی جدی به منابع زیر زمینی است کشت جایگزین و تغییر الگوی کشت موضوعی است که در چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده و مورد تاکید کارشناسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha