جرایم و قوانین زیست محیطی در پسماند بازدارنده نیست

شهرکرد- ایرنا- معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جرایم و قوانین زیست محیطی در حوزه پسماند بازدارنده نیست .

به گزارش ایرنا، پیام جوهرچی روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی با اشاره به اینکه قوانین متعددی در رابطه با محیط‌زیست و مدیریت پسماند در سطح کشور وضع شده است، افزود: پایین بودن میزان جرایم در حوزه پسماند و سودآور بودن بازیافت، باعث می‌شود مدیریت پسماند به خوبی اجرا نشود.

وی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه پسماند در جایگاه کارشناس و ناظر بر مدیریت پسماند است و عاملیت مدیریت پسماند با وزارت کشور است.

وی به نبود برنامه جامع مدیریت پسماند در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: در چهارمحال و بختیاری برنامه جامع مدیریت پسماند وجود ندارد و برنامه‌های تهیه شده به صورت شهرستانی و منطقه‌ای است.

جوهرچی با اشاره به اینکه معضل پسماند در کل کشور وجود دارد، گفت: برای مدیریت پسماند در سطح کشور قوانین و آیین‌نامه متفاوت وجود دارد و باید به سمت تجمیع کردن قوانین پیش رفت.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از سال ۸۵ برنامه جامع مدیریت پسماند تهیه شد و در این مدت نصب زباله سوز، احداث کارخانه کمپوست انجام شد و تاکنون هیچ کدام از این طرح‌ها به خوبی موفق نبود.

وی به تهیه و تدوین برنامه راهبردی پسماند کشور در قانون برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: قوانین و برنامه‌های جامع تهیه شده تاکنون اثر بخش نبوده است.

جوهرچی افزود: برای رفع مشکل پسماند باید طرح تفکیک زباله از مبدا نهادینه، فرهنگ‌سازی و اجرایی شود که برای اجرا شدن این طرح نیاز به زیرساخت‌های اولیه دارد تا در هر منطقه تفکیک سطل زباله تَر و خشک نصب شود که به دلیل سودآوری بالای پسماند برای شهرداری و دهیاری‌ها سطل زباله تفکیلی نصب نمی‌شود..

اجرای طرح مدیریت جاتمع پسماند از اوایل شهریورماه در ۱۵ نقطه

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در استان چالشهای پیرامون مدیریت پسماندهای خانگی، شهری و روستایی مطرح است، گفت: طرح ماپ (مدیریت جامع پسماند) از اوایل شهریورماه سال جاری در ۱۵نقطه استان اجرا می‌شود.

سعید یوسف‌پور افزود: این طرح با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا در ۱۰ روستاو پنج شهر استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

به گفته وی، هم اینک پسماند شهری و روستای به عنوان یک چالش محیط زیست تبدیل شده که منابع آب وخاک را تهدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در این استان با چالش مدیریت پسماند مواجه هستیم، گفت:رهاسازی و دفن غیراصولی زباله، آلودگی بسیاری را به محیط‌زیست، آب و خاک تحمیل کرده است، باید اهمیت این مسئله برای تمامی افراد جامعه تبیین شود.

یوسف‌پور با بیان اینکه اولویت چهارمحال و بختیاری محیط‌ طبیعی است، افزود: باید تمرکز در استان بر موضوع مدیریت پسماند باشد و در این حوزه باید از تمامی ابزارهای قانونی بهره‌مند شویم، اگر مقدمات کار فراهم شود، می‌توان از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در این استان یک نقطه استاندارد برای دفن پسماند وجود ندارد، عنوان کرد: تفکیک زباله از مبداء بهترین راهکار برای مدیریت پسماند است، مدیریت پسماند موجب می‌شود، بتوانیم از ارزش افزوده ایجاد شده درآمدزایی کنیم.

به گزارش ایرنا،برخی از آمار نشان می‌دهد که در چهارمحال و بختیاری روزانه ۷۲۵ تن و سالانه بیش از ۲۶۴ هزار و ۳۶۸ تن زباله خانگی تولید می‌شود و میزان تولید پسماند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان روزانه بیش از چهار تن است که در ابتدا بی‌خطرسازی و سپس به همراه پسماندهای عادی جمع‌آوری و دفع می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha