هنرمندان صنایع دستی فارس ۷۰۰میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره دریافت کردند

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به خدمات دولت مردمی سیزدهم به هنرمندان صنایع دستی این استان ، از بیمه ۶۰۰ هنرمند رشته‌های مختلف صنایع دستی و پرداخت ۷۰۰میلیاردریال تسهیلات کم بهره از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به این صنعت در دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ثابت اقلیدی عصر یکشنبه در آیین روز جهانی صنایع دستی با اشاره به مشاهدات خود در سفرهای شهرستانی، اظهار کرد: اغلب مردم از خدمات انجام شده دولت آگاهی ندارند که نمونه آن پرداخت تسهیلات کم بهره مشاغل صنایع دستی و بیمه هنرمندان است.

وی با بیان اینکه بخش صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس تعطیلی ندارد، افزود: بروکراسی اداری در این اداره‌کل معنایی ندارد و تلاش شده فضایی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی بدون واهمه با کمترین دغدغه در بخش‌های سه گانه میراثی، گردشگری و صنایع دستی فعال باشد و تاکنون توفیقات خوبی حاصل شده است.

ثابت اقلیدی با اشاره به اختصاص یک درصد اعتبارات مسئولیت اجتماعی این اداره کل به بخش صنایع دستی، عنوان کرد: با این اعتبار مواد اولیه خریداری و با استادان نیز مذاکره شده تا شاهد آموزش و ترویج این مشاغل در سراسر فارس باشیم.

وی ادامه داد: روز گذشته بازارچه صنایع دستی شیراز در شهر آرین کلنگ زنی و فردا نیز عملیات اجرایی مجتمع صنایع دستی شیراز آغاز می‌شود و این مجتمع برای شهر جهانی شیرازماندگار خواهد شد.

ثابت اقلیدی گفت: این مجتمع در زیربنای هفت هزار متر مربع، شامل سالن نمایشگاه حرفه‌ای به متراز یکهزار و ۸۰۰ متر و سالن معرفی و موزه تخصصی صنایع دستی، اتاق اساتید و پیشکسوتان و بخش های مختلف تولید، آموزش و فروش است و برای اجرای آن علاوه بر اعتبارات دولتی با ۲ سرمایه‌گذار خصوصی نیز مذاکره شده است.

تحقق یک خواسته شهید جمهور در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به بازدید شهید آیت الله رئیسی از نمایشگاه صنایع دستی حافظیه در خلال دومین سفر خود به فارس، یادآور شد: ایشان در این بازدید پیشنهاد کرد اماکن و بناهای تاریخی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد که این امر در فارس محقق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به بازدید شهید آیت الله رئیسی از نمایشگاه صنایع دستی حافظیه در خلال دومین سفر خود به فارس، یادآور شد: ایشان در این بازدید پیشنهاد کرد اماکن و بناهای تاریخی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد که این امر در فارس محقق شده است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در این قالب اتاق‌های ارگ کریم‌خان، برخی از خانه‌های بافت تاریخی و کارگاهی در موزه هفت تنان در اختیار پیشکسوتان صنایع دستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به غریب بودن صنایع دستی در سالهای گذشته، اظهار گرد: اگر بخواهیم یک محصول معرفی شود باید در معرض دید قرار گیرد؛ به عنوان نمونه هنگامی که یک تذهیبگر در مکانی مانند حافظیه ایونت برگزار کند با معرفی این هنر بازدیدکنندگان به آن علاقمند می‌شوند و فرصت فروش بیشتری پیدا می‌کند و فارس با برخورداری از اماکن پرگردشگری مانند حافظیه فرصت خوبی در این زمینه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: به پاس توجه شهید آیت الله رییسی به توسعه و ترویج صنایع دستی یک خانه تاریخی بافت تاریخی شیراز تبدیل به خانه صنایع دستی و به نام شهید جمهور نامگذاری شد و با رهنمود استاندار فارس ابر پروژهایی نیز برای جبران مشاغل آسیب دیده از خشکسالی در این استان با نام طرح شهید جمهور آغاز شد.

وی توضیح داد: این طرح به عنوان پایلوت در شهرستان خرامه اجرایی شده و فضای لازم نیز در اختیار قرار گرفته تا بزودی آموزش و ترویج صنایع دستی در این شهرستان با اعتبار دولتی آغاز شود.

هنرمندان صنایع دستی فارس ۷۰۰میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره دریافت کردند

نگاهی به سه سال کارنامه دولت در صنایع دستی فارس

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در ادامه این آیین گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چهار شهر و روستای فارس ثبت ملی شد، اماکن تاریخی به هنرمندان واگذار شد، ۷۰۰میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به فعالان این حوزه پرداخت شد و با کمک شهرداری سردیس هنرمندان پیشکسوت ساخته شد.

بهزاد احمدی فارسانی افزود: طی مدت یاد شده هنرمندان فارس موفق به ۱۳۷ نشان مهر اصالت ملی و سه نشان مهر اصالت یونسکو شدند، نخستین محله هنر و صنایع کشور را در محله بالاکفت شیراز ثبت شد و بازارچه دایمی تخت جمشید و زندیه ساخته و بهره‌برداری شد و ۲۰ کارگاه صنایع دستی با کمک بهزیستی تجهیز و راه اندازی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha