۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85501068
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

شیراز، میزبان سه روزه جهانی ها؛ از آفرینش دست تا خلقت هنر

شیراز – ایرنا – شیراز مرکز فارس شهر جهانی صنایع دستی است و این استان با برخورداری از ۲ شهر جهانی و چندین شهر و روستای ملی، جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد؛ خطه هنرخیز فارس ۲۰ خرداد امسال روزهای پر رونق و هیاهویی را در صنایع دستی پیش رو دارد.

به گزارش ایرنا، فارس بیش از ۱۲۰ رشته صنایع دستی دارد که از این شمار ۸۰ رشته فعال است؛ آباده شهر جهانی منبت است و شیراز به سبب تنوع هنر صنعت‌های فعال آن، جهانی شده و هنر دست قلم‌زنان، استادکارهای منبت، حجاری سنتی، گل و مرغ، کاشی هفت رنگ و خاتم شیرازی و فارسی بلند آوازه شده و زینت‌بخش مراکز فرهنگی و مذهبی ایران است..

همین جایگاه شاخص فارس سبب شده تا هر ساله ۲۰ خرداد ماه در فارس و بویژه شیراز متفاوت باشد و همزمان با روز صنایع دستی شاهد آغاز طرح‌ها یا اجرایی شدن و افتتاح پروژه‌های صنایع دستی باشیم که هر یک نقطه عطفی در توسعه و ترویج بیشتر این هنر صنعت‌ها است.

امسال نیز اعلام ویژه برنامه‌های این روز، نوید سه روز امیدبخش و پر هیاهو در زمینه صنایع دستی برای شیراز و هنرمندان سراسر فارس دارد.

قرار است از ۱۹ تا ۲۱ خردادماه شاهد تکمیل و بهره‌برداری از چندین پروژه صنایع دستی باشیم، بسیاری از هنرمندان چیره دست فارسی دراین روز نشان عالی دریافت کنند و شهر جهانی شیراز نیز میزبان شهرداران شهرهای جهانی سراسر ایران باشد.

شیراز، میزبان مسئولان جهان‌شهرهای صنایع دستی ایران

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در جمع خبرنگاران اعلام کرد، شیراز میزبان نمایشگاه صنایع دستی ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع دستی است.

محمد ثابت اقلیدی گفت: این نمایشگاه به صورت ورک شاپ برگزار می‌شود و در روز جهانی صنایع دستی نیز آیین بزرگداشت این روز در قالب همایش ملی به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: در این آیین که با حضور شهرداران و دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود، از پنج شهردار و دبیر روستاهای جهانی صنایع دستی و ۱۵ هنرمند شاخص صنایع دستی تجلیل می شود.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: در این آیین ۶ هنرمند پیشکسوت فارس نیز نشان عالی صنایع دستی دریافت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد: در این روزها تفاهم‌نامه هایی نیز پیرامون برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و داخلی صنایع دستی منعقد می‌شود.

روز صنایع دستی در شیراز؛ میزبانی از جهانی‌های ایران تا بهره‌برداری پروژه‌های زیربنایی

کلنگ‌زنی نخستین مجتمع بزرگ صنایع دستی در شیراز

اما روز جهانی صنایع دستی ۱۴۰۳ برای شیراز نقطه عطف برخورداری از یک مجتمع بزرگ صنایع دستی نیز هست؛ به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس همزمان با این روز نخستین مجتمع بزرگ صنایع دستی در شیراز به زمین زده خواهد شد.

ثابت اقلیدی گفت: علملیات اجرایی این مجتمع با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز می‌شود.

او اعلام کرد: بازارچه صنایع دستی شهرک آرین شیراز نیز به مناسبت روز جهانی صنایع دستی کلنگ زنی می‌شود.

روز صنایع دستی در فارس؛ از افتتاح خانه «شهید جمهور» تا بهره‌برداری از غرفه‌های دائمی تخت‌جمشید

۱۹، ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ همچنین برای صنایع دستی فارس از این جهت فرخنده است که چهار خانه صنایع دستی در این استان افتتاح می‌شود که یکی از آنها خانه صنایع دستی شهید جمهور آیت الله رییسی است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانه صنایع دستی شهید جمهور در بافت تاریخی شیراز در کوچه هفت پیچ راه اندازی می‌شود تا رونق بخش فرهنگ در دل بافت تاریخی شهر نیز باشد.

ثابت اقلیدی افزود: همچنین غرفه های دائم صنایع دستی زندیه شیراز و غرفه های صنایع دستی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز به بهره برداری می رسد.

او ادامه داد: طی این روزها سردیس سه هنرمند پیشکسوت فارس در رشته های صنایع دستی نیز رونمایی می‌شود؛ هنرمندانی که در رشته‌های مربوط به معماری فارسی صاحب نام شده‌اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس رونمایی از نخستین مرکز توسعه و ترویج دست بافته های داری، تذهیب و صنایع چوبی ، رونمایی از کارت منزلت و بیمه بیش از ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی و تجلیل از هنرمندان دارای نشان ملی و جهانی شهر جهانی منبت آباده از دیگر ویژه برنامه‌های روز و هفته جهانی صنایع دستی در استان هنرخیز فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha