۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85504496
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«رباط قره‌بیل» خراسان‌شمالی در دوراهی واگذاری و سند

بجنورد-ایرنا- کاروانسرای تاریخی رباط قره بیل در شهرستان گرمه آماده واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی است تا منزلگاه مسافران عبوری از خطه باب الرضا(ع) باشد اما در این زمینه با مشکل سند مالکیت روبه رو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای تاریخی رباط قره بیل روزگاری محل پذیرایی از مسافران بوده و برای خود برو بیایی داشته، این پیر خسته که اکنون در ظاهر اعتبار گذشته را از دست داده، دل تپنده برای رونق دارد، روح آجرها و طاق هایش به مسافر گره خورده، خاک سفر خورده و آماده است تا تب و تاب استقبال از مسافران را از سر گیرد.

سرمایه گذاران به تازگی برای احیای این کاروانسرای تاریخی اعلام آمادگی کرده اند اما نبود سند مالکیت سبب شده تا این امر تا کنون بی نتیجه بماند و حسرت حضور مسافران در دل این بنای پیر بماند.

قدمت رباط قره بیل مربوط به تیموریان ـ صفویه است، این کاروانسرا در روستای رباط قره بیل در ۱۱۰ کیلومتری بجنورد در روستایی به همین نام بر سر راه مسافران و زائران قرار دارد، این بنای تاریخی خفته در جاده ابریشیم، فرصت ها و ظرفیت های ارزنده برای توسعه گردشگران و رونق اقتصادی دارد که باید احیا شود.

خشت خشت این بنای تاریخی جاذبه ای برای گردشگران و مسافران در دل خود جای داده است، حضور در این بنای تاریخی و توقف کوتاه در آن برای استراحت می تواند فرد را به روزهایی ببرد که در آن کاروان هایی مختلف از راه رسیده و هیاهوی سفر راه انداخته اند، می توان تاریخ را در گوشه کنار این بنا ورق زد.

«رباط قره‌بیل» خراسان‌شمالی در دوراهی واگذاری و سند

ویژگی های منحصربفرد برای جذب گردشگر

این کاروانسرا که روزگاری منزلگاه کاروان های عبوری از جاده ابریشم بود، اکنون نیز می تواند محلی برای حضور مسافران باشد.

این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این بنا یک حیاط بزرگ داشت که غرفه‌های متعددی در آن وجود دارد. سقف این غرفه‌ها گنبدی شکل است و با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی تزئین شده‌اند.

نقشه ساختار این عمارت چهار زاویه ای است که ۲ صحن کم حجم و عریض دارد، کنار صحن کوچک اتاق هایی با اندازه های گوناگون به طور پی در پی ساخته شده که حفاظ بام آنها هلالی است و پایین بام با گچ بری های قشنگی زینت داده شده است. اطراف عمارت با یک جداره سنگی که در همه ضلع های آن برج های دیده بانی احداث شده محاصره شده است.

ویژگی های منحصر بفرد این بنا، تاریخی بودن، واقع بودن در راه مسافران عبوری از استان های شمالی کشور به مقصد مشهد، ظرفیت مناسبی است که کار صنعت گردشگری در این مکان را سکه کند، کافی است دستی به رویش کشیده و نونوار شود.

پیش از این در این زمینه طرحی هم داده شده و قرار است در قالب این طرح، کاروانسرای رباط قره بیل در قالب اقامتگاه و سفره خانه سنتی احیا شود.

«رباط قره‌بیل» خراسان‌شمالی در دوراهی واگذاری و سند

اختلاف بر سر مالکیت

فرماندار گرمه گفت: کاروانسرای رباط قره بیل در اینه شهرستان در کنار جاده بجنورد به شمال کشور است و با وجود ظرفیت بسیار مناسب گردشگری همچنان مغفول مانده است، این بنا نیاز به مرمت و سرمایه‌گذاری دارد.

عبدالحسین قاضوی با اشاره به اینکه اختلاف بر سرمالکیت رباط قره بیل سبب شد تا دریافت سند مالکیت با مشکل روبه رو باشد اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه و اداره میراث فرهنگی در زمینه مالکیت اختلاف نظر دارند.

وی افزود: اکنون بخش خصوصی برای ورود به سرمایه گذاری در این کاروانسرای تاریخی اعلام آمادگی کرده است و البته ظرفیت های بسیار مناسب و ارزنده در این بنای تاریخی برای سرمایه گذاری و رونق صنعت گردشگری وجود دارد، اما سرمایه گذار نمی تواند بدون تعیین تکلیف مالکیت، در این باره اقدام کند.

فرماندار گرمه اظهار کرد: سرمایه گذار با حفظ کاربری این بنا نسبت به راه اندازی رستوران و یا اقامتگاه اقدام کند.

وی تصریح کرد: امسال مرمت آثار تاریخی این شهرستان از جمله مسجد جامع درق، حمام ایور، قلعه جلال الدین و رباط عشق در این شهرستان در اولویت است.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha