۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85504812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدارس فوتبال و رسالت شناسایی استعدادهای برتر+ فیلم

زنجان- ایرنا - مدارس فوتبال که همواره طرفداران و علاقه‌مندان خاص خود را دارد ظرفیت بسیار مطلوبی برای شناسایی و معرفی استعدادهای جدید و برتر است و در صورت سرمایه گذاری در آنها قطعا نتایج مفید و مثبتی را به دنبال خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، با پایان امتحانات دانش آموزان و فرا رسیدن فصل تابستان موضوعی که توجه اغلب خانواده‌ها را به خود جلب می‌کند، ثبت نام فرزندانشان در کلاس‌های اوقات فراغت و به عبارتی غنی‌سازی اوقات آنها است.

در این میان، رشته فوتبال همواره از کلاس‌های پرطرفدار و مورد اقبال خانواده‌ها بوده و علاقه مندان و طرفداران خود را داشته است.

با توجه به اینکه این کلاس ها و دوره های آموزشی در مدارس فوتبال برگزار می شود افزایش شناخت و آگاهی نسبت به این مدارس می‌تواند به جذب بیشتر خانواده ها، کیفی بخشی آموزش‌ها و تداوم آنها کمک کند و علاوه بر آن مشکلات و معضلات احتمالی را نیز کاهش دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا درخصوص وضعیت فعالیت‌ مدارس فوتبال استان با "نادر بلباسی رئیس هیات فوتبال استان زنجان" گفت و گو کرده است.

مدارس فوتبال و رسالت شناسایی استعدادهای برتر

ایرنا: در خصوص نحوه راه اندازی و فعالیت مدارس فوتبال توضیح دهید.

اصول و ضوابط ایجاد و چگونگی فعالیت و استمرار مدارس فوتبال در سطح کشور با توجه به مقررات حاکم بر فوتبال و اساسنامه فدراسیون تبیین می‌ شود.

مقررات مصوب در آیین نامه فدراسیون فوتبال برای تمامی مدارس فوتبال و فوتسال و حتی فوتبال ساحلی بانوان و آقایان لازم الاجراست.

از جمله اهداف مدارس فوتبال، گسترش و توسعه ورزش فوتبال در میان نونهالان و نوجوانان، کشف استعدادهای برتر در سن پایه، زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها، پر کردن اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان با ایجاد محیط سالم، جذاب و شاد با فوتبال و پشتوانه سازی برای تیم‌های ملی رده‌های سنی پایه و بالاتر است.

مدارس فوتبال و رسالت شناسایی استعدادهای برتر

ایرنا: مدرسه فوتبال چه وظایفی بر عهده دارد؟

ایجاد محیطی سالم، مفرح و بهداشتی برای شکوفایی استعدادها منطبق با رعایت تمامی اصول محافظت از کودکان در محیط‌های فوتبالی، رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های کمیته جوانان فدراسیون فوتبال، آموزش اصول و تکنیک‌های پایه در فوتبال و فوتسال ساحلی بر اساس برنامه‌های تدوین شده، زمینه سازی برای کشف استعدادهای برتر از جمله این وظایف است.

معرفی استعدادهای برتر به باشگاه‌ها به عنوان یکی از معیارهای مهم ارزشیابی مدارس فوتبال، الزام به تهیه بیمه‌های ورزشی و مسئوولیت‌های مدنی مربیان فوتبال و عوامل اجرایی، شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات مدارس فوتبال شهرستان، استان و کشور و اخذ مجوز از هیات فوتبال برای برگزاری هر نوع مسابقه داخلی از دیگر وظایف مدرسه فوتبال است .

ایرنا : شرایط تاسیس مدرسه فوتبال چیست؟

متقاضی تاسیس مدرسه فوتبال باید گواهی مجوز از کمیسیون فرعی ماده پنج با درج اجازه فعالیت در رشته فوتبال را دریافت کرده و مجوز فعالیت آن به تایید و امضای رئیس هیات فوتبال رسیده باشد.

معرفی حداقل یک مربی ورزشی با گواهینامه درجه سه از دیگر شرایط تاسیس این مدارس است همچنین متقاضیان استفاده از نام باشگاه‌هایی که در سطح کشور به طور رسمی فعالیت دارند باید حتما مجوزهای قانون را برای استفاده از نام باشگاه‌ها از هیات مدیره‌ها کسب و ارائه کنند.

از طرفی مدرسه فوتبال باید زمین فوتبال چمنی مسطح و ایمن از جنس طبیعی یا مصنوعی با ابعاد مناسب حداقل به ازای هر ۲۴ نفر بازیکن ۲۰ در ۴۰ متر داشته باشد، همچنین به رختکن و سرویس بهداشتی مناسب مجهز شود و با توجه به رده‌های سنی مختلف لباس یا کاور مناسب در رنگ‌های مختلف به تعداد فوتبال آموزان تهیه کند.

نکته مهم اینکه در مدارس فوتبال به ازای هر ۲۴ فوتبال آموز یک مربی، یک پزشک یا پزشکیار و یک نفر مسئول تدارکات باید حضور داشته باشد.

ایرنا: مجوز مدارس فوتبال طبق چه فرایندی صادر می شود؟

متقاضیان تاسیس مدرسه فوتبال ابتدا باید به اداره ورزش و جوانان شهرستان مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند پس از آن اداره ورزش و جوانان از هیات فوتبال شهرستان صحت مدارک ارائه شده متقاضی را استعلام کرده و متقاضی را به کمیسیون فرعی ماده پنج معرفی می‌کند.

کمیسیون فرعی ماده پنج نیز براساس وظایف محوله و پس از تطبیق با ضوابط خود مجوز پروانه فعالیت را که مدت اعتبار آن حداکثر سه سال خواهد بود صادر می‌کند.

متقاضی پس از دریافت مجوز از کمیسیون ماده پنج و ثبت نام در سامانه مدارس فوتبال به هیات فوتبال شهرستان خود مراجعه کرده و مجوز فعالیت را به همراه تکمیل فرم‌های تعهدنامه در سامانه ثبت می‌کند.

هیات فوتبال شهرستان هم پس از احراز مدارک تایید شده، مجوز فعالیت مدرسه فوتبال را از طریق سامانه به هیات فوتبال استان ارسال می‌کند.

مدارس فوتبال طبق آیین نامه باید در تمامی فصول فعال باشند؛ هر مدرسه فوتبال موظف است حداقل ۲ جلسه تمرین در هفته و هر جلسه ۹۰ دقیقه با رعایت سرفصل‌های آموزشی فدراسیون فوتبال برگزار کند.

مدارس فوتبال حق ادغام دوره‌های آموزشی و رده‌های سنی مختلف با یکدیگر را ندارد به نحوی که هر فوتبال آموز باید در رده سنی کلاس مخصوص خود به همراه همسالان خود آموزش ببیند.

نکته مهم اینکه مدارس فوتبال به درجه یک، ۲ و سه تقسیم بندی می‌شود و متناسب با آن خدمات مورد نیاز را ارائه می‌کند.

ایرنا: استان زنجان در زمینه مدارس فوتبال چه وضعیتی دارد؟

خوشبختانه با کارهای انجام گرفته مدارس فوتبال استان به گفته خود والدین و بررسی های صورت گرفته از وضعیت خوبی در سطح کشور برخوردار است.

مدارس فوتبال وظیفه دارند مجوز خود را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند در غیر این صورت والدین باید این موضوع را از مسوولان آن مطالبه کنند.

هم اکنون ۳۰ مدرسه فوتبال پسران و ۲ مدرسه فوتبال و فوتسال بانوان در سطح استان فعال است.

این مدارس باید در چهار فصل فعالیت داشته باشد اما بیشترین متقاضیان آن به فصل تابستان اختصاص دارد.

همه ساله ۳۰ نفر از بازیکنان برتر مدارس فوتبال استان به مرحله اول اردوهای تیم ملی دعوت می شوند که از ظرفیت ها و پتانسیل های این حوزه در استان حکایت دارد.

اردوی تیم ملی هم چند مرحله دارد و در نهایت برترین ها انتخاب می شوند.

سال گذشته هشت بانوی زنجانی از سوی مدارس فوتبال و فوتسال به مراحل اولیه اردوی تیم ملی دعوت شدند که براساس شناسایی استعدادهای جدید انجام شد.

متاسفانه نبود ویترین فوتبال در استان زنجان موجب شده چنین ظرفیت هایی مشاهده نشود ولی در مجموع زنجان از جمله استان های موفق در حوزه مدارس فوتبال است که سرمایه گذاری در این حوزه می تواند چشم انداز بهتری را در رشته فوتبال استان فراهم کند.

برآیند:

مدارس فوتبال ظرفیت مهم و بی بدیلی در کشف استعدادهای برتر و جدید است و همچنین نقش بسیار موثری در پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارد.

از این رو سرمایه گذاری در این بخش می تواند به رونق این رشته مفرح به ویژه در استان زنجان منجر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha