کرمان در دولت سیزدهم صادرکننده مرغ شد

کرمان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: قبل از دولت سیزدهم با مشکل تامین مرغ در استان روبه رو بودیم، اما در این دولت برای صادرات مرغ به خارج از کرمان برنامه ریزی می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، علی باقری روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی تکلیفی باید سه میلیون قطعه مرغ ماهانه در استان کرمان تولید شود، اما برای مواجهه با موارد و مشکلات غیر قابل پیش بینی، ۳۰ درصد بیشتر از این عدد هدف گذاری کردیم.

وی تصریح کرد: قبل از دولت شهید آیت الله رییسی در بحث امنیت غذایی، تامین گوشت قرمز، مرغ و شیر با مشکلاتی در استان روبه رو بودیم اما با تلاش همه همکاران، دامداران و خدمات رسانی، کمبودها و نیازها تا حد زیادی برطرف شد و در بحث مرغ، تولید و مصرف به یک سطح رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما تامین کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و دام و طیور است، در این راستا تمامی چرخه تولید مرغ توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی کنترل کامل می شود و مرغ تولیدی در استان کاملا سالم و فاقد آنتی بیوتیک است.

رییس جهاد کشاورزی کرمان: استان در دولت سیزدهم صادرکننده مرغ شد
نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان

وی با اشاره به آغاز هفته جهاد کشاورزی بیان کرد: در این هفته ۱۲۷ طرح در حوه های مختلف جهاد کشاورزی با اعتبار بیش از پنج هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال در استان کرمان افتتاح می شود.

باقری ادامه داد: سه طرح در حوزه باغبانی، گلخانه، ۶۷ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۶ طرح در بخش دام و طیور، ۱۳ طرح صنایع کشاورزی تبدیلی و تکمیلی، یک طرح شیلات و آبزیان، ۶ طرح منابع طبیعی، چهار طرح تحقیقات و ترویج کشاورزی، ۹ طرح تعاون روستایی، هفت طرح امور عشایری در هفته جهاد کشاورزی در شمال استان به بهره برداری می رسد.

وی گفت: طرح تولید سرکه خرما در بم و نمایشگاه تولیدات فرآورده های زنان روستایی در بردسیر از جمله طرح هایی است که در این هفته به بهره برداری می رسند و دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز طی نمایشگاهی در محل وزارت جهاد کشاورزی در تهران به نمایش گذاشته می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به ظرفیت های کشاورزی این خطه بیان کرد: به لحاظ تولید محصولات کشاورزی دچار چالش هایی نظیر آفات کشاورزی مانند سوسک سرخرطومی خرما هستیم که کار مقابله و ردیابی با این آفت در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری کشاورزان و کارشناسان در شهرستان اُرزوئیه آفت کرم برگ خوار نتوانسته به محصول گندم خسارت بزند و پیش بینی می کنیم امسال ۶۰ هزار تن گندم در این منطقه تولید شود.

باقری اظهار کرد: در بحث شیوع آفات متعدد به محصولات مختلف کشاورزی، شاهد خسارات زیادی بودیم، این آفات می توانند موجب خسارت زیادی به چرخه تولید محصولات شوند که سبب ضرر و زیان به کشاورزان و نارضایتی ها باشد.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد این شیوع با یک هدف عمدی بوده است اما باید منشا آن بررسی و مبادی ورود این آفات توسط سایر نهادها مشخص شود تا بهتر بتوان اظهار نظر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به خاموشی موتور چاه های کشاورزی در فصل گرم و تابستان بیان کرد: حدود ۳۰ درصد مصرف برق استان مربوط به بخش کشاورزی است که این خاموشی تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت محصول دارد، اما کشاورزان باید به سمت استفاده از پنل های خورشیدی بروند تا ضمن جلوگیری از خاموشی موتور پمپ ها، درآمد زایی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ما در بحث خاموشی موتور پمپ های کشاورزی و مدیریت صرفه جویی برق در کنار کشاورزان و در حال پیگیری هستیم تا اجرای این طرح کمترین ضرر و زیان به کشاورزان و تولید کنندگان وارد کند.

باقری بیان کرد: در رابطه با مشکلات کشاورزان گل محمدی، جلساتی با کشاورزان و بهره برداران داشتیم و تسهیلات و پیشنهاداتی را برای خشک کردن غنچه گل محمدی ارائه کردیم؛ امسال ۳۰ درصد از برداشت گل محمدی به صورت غنچه است.

وی افزود: همچنین قیمت گذاری خرید گل محمدی با هماهنگی و مشارکت خود کشاورزان انجام شد و برای جلوگیری از افزایش هزینه کارگری، مصوب شده تا دستمزد کارگران مدیریت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: در حال رایزنی هستیم تا بر اساس سطح زیر کشت و ساعت کاری سوخت ادوات و ماشین آلات کشاورزی اصلاح شود تا انتقادی در رابطه با سوخت قاچاق به کشاورزان وارد نباشد.

وی گفت: تنها مزرعه آرتمیا ( جانداری سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند) در کشور در استان کرمان و منطقه جوادیه فلاح فعال است و رتبه نخست تولید آرتمیا در کشور داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha