۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85506116
T T
۳۵ نفر

برچسب‌ها

پیکرتراشیِ چوب؛ آن روی دیگر هنرصنعت منبتِ ملایر

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۵
کد خبر: 85506116
پیکرتراشیِ چوب؛ آن روی دیگر هنرصنعت منبتِ ملایر

همدان- ایرنا- هنرمندان ملایری از موی سپیدانی که تا آخرین لحظه به هنر دست خود وفادار ماندند تا جوانانی که مُغار از دستان پدر و استادکاران گرفتند، با ظرافت و مهارت بر پیکر خشک چوب جان می‌بخشند.

به گزارش ایرنا؛ هنر منبت‌کاران ملایر سال‌هاست در عرصه ملی و جهانی خودنمایی می‌کند و امروز نقش بستن هنر آنان بر مبلمان، عبور کرده و قاب‌های زیبایی از هنرمندان را پیکرتراشی می‌کنند تا گویای ظرافت و اصالت این هنر فاخر باشد.

«حامد دهنوی‌پور» منبت‌کار چیره‌دستی است که شکل دیگری به هنرصنعت مبلمان منبت بخشیده و با خلاقیت و نوآوری که از عنفوان جوانی داشته، پیکرتراشی روی چوب را در وجود خود پرورانده تا امروز که به واسطه این هنر بی‌نظیرش آوازه‌اش به آن سوی مرزها رسیده است.

حامد نیز در کنار دیگر هنرمندان جهان شهر ملایر مُغار در دست، عاشقانه‌هایی را بر چوب حک کردند و نگذاشتند نبض منبت از شماره بایستد، نقش در نقش زدند و خود را از هزار توی تاریخ بالا کشیدند تا امروز که موفق شدند تجربه چهار هزار سال حکاکی روی چوب را در مبلمان منبت خلاصه کنند و پیکر تراشی را نیز در کنار دیگر افتخارات خود بیاویزند.

این هنرمند ملایری با اجرای صورت و مجسمه روی چوب، پیکرتراشی را خلق می‌کند، پیکر و مجسمه بزرگانی که در هنر خود نام‌آور روزگار خود بودند و با دستان هنرمندان دیگری به نسل‌های امروز و فردا معرفی می‌شوند و اجازه نمی‌دهند هنر در سکوت بماند.

پیکرتراشیِ چوب؛ آن روی دیگر هنرصنعت منبتِ ملایر

تلفیق منبت روی چوب با معرق، خاتم و گره‌چینی

دهنوی‌پور که از جوانی به این هنر پرداخته و با حمایت خانواده به این مرحله از استادکاری رسیده است، می‌گوید: مسیر من تنها به پیکرتراشی معطوف نشد و تصمیم گرفتم هر هنری را که با چوب قابل انجام است را تحقیق کنم و به مرحله ظهور برسانم.

او در کنار پیکرتراشی، هنرهای دیگری را نیز فرا گرفته و در آثارش هنرهایی همچون معرق‌کاری، خاتم‌کاری، گره چینی، حجاری و ساخت ماکت نیز مشهود است و منبت‌کاری روی چوب را به اوج خود رسانده است.

حامد متولد ۱۳۶۸ در شهرستان ملایر و دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر است و در رشته مجسمه‌سازی و پیکرتراشی چوب فعالیت دارد و به گفته خودش، برای اولین بار در سن ۲۰ سالگی در منزل پدری با تکه‌ای از چوب گردو و با مغار و پیچ گوشتی اولین پیکره صورت یک پیرمرد را اجرا کرد و از هنری که خود خلق کرد، بسیار به وجد آمد.

او با حمایت خانواده به صورت خودآموز این هنر را ادامه داد و با مطالعه، آزمون و خطا به صورت جدی به مرحله حرفه‌ای‌تری در ساخت مجسمه و پیکرتراشی روی چوب رسید.

دهنوی‌پور ادامه می‌دهد: من به صورت خودآموز و تحقیقی این هنر را یاد گرفتم و در حال حاضر در حال تلفیق چوب‌ها با رنگ طبیعی روی مبلمان و اجرای یک اثر ترکیبی از هنرهای معرق‌کاری، خاتم‌کاری و گره چینی هستم و این نوعی نوآوری در هنرصنعت منبت است.

ساخت ماکت سالن اُپرای وین توسط هنرمند ملایری

ساخت ماکت سالن اُپرای وین به سفارش کشور اتریش، یکی‌ از دست‌سازه‌های هنری حامد است که به عنوان یک هنر فاخر ایرانی در قاره اروپا خودنمایی می‌کند، اثری ماندگار از منبت‌کاری ملایری که با مقیاس یک صدم از چوب راش ظرف مدت ۹ ماه و چهار هزار ساعت کار ساخته شده است، سالنی که بهترین اثر تاریخی قرن نوزدهم و بزرگترین موسیقی‌دان‌های جهان از جمله «بتهوون موتزارت» در این مرکز آموزش داده شده و به درجات بالای موسیقی کلاسیک رسیدند.

وی درباره نحوه فروش تولیداتش می‌گوید: تمامی کارهای من در بستر فضای مجازی نشر داده می‌شود و مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام و لینکدین) با من آشنا می‌شوند و بیشتر مشتریان از کشورهای اتریش، رومانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و مشتریان داخلی بیشتر خواستار مبلمان و زیورآلات چوبی هستند.

دهنوی‌پور که در توسعه و آموزش هنر خود و ایجاد اشتغال اهتمام ویژه‌ای دارد، می‌افزاید: من در شهرهای ملایر، بروجرد و نهاوند دوره‌های زیورآلات چوبی، تندیس و مجسمه چوبی برگزار کردم و بیش از ۱۰۰ شاگرد داشتم که حدود نیمی از آنها جذب بازار شده‌اند و مشغول به کار هستند و با تعداد کمی از آنها به صورت مجازی برای تکمیل دوره آموزش در ارتباط هستم.

او در عین حال عدم دسترسی به بازارهای بین‌المللی و هزینه گزاف برای شرکت در بازار به صورت شخصی را از جمله مشکلات موجود در مسیر این هنر اشاره و تاکید می‌کند: این مشکلات مانع از حضور من در بازار شده است.

دهنوی‌پور می‌گوید: این در حالیست که کارهای من به دلیل ظرافت زیاد و زمان فراوان برای تولید یک اثر، از ارزش و قیمت بالایی برخوردار است و تنها در یکسری بازار هدف خاص قابل فروش است و معمولا به صورت تک نسخه و اختصاصی ساخته می‌شود.

وی می‌افزاید: همانطور که از یک تمدن غنی، یک کار فاخر همانند اپرای وین به یک جوان ایرانی سفارش داده می‌شود، نشان دهنده بازگشت عظمت و شکوه هنرمندان این سرزمین است و امیدواریم مسئولان در این مورد یار و یاور هنرمندان باشند.

پیکرتراشیِ چوب؛ آن روی دیگر هنرصنعت منبتِ ملایر

فعالیت بیش از ۳۰ هزار هنرمند در صنعت مبلمان منبت

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز به موفقیت‌های هنرمندان جهان شهر ملایر طی سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: منبت‌کاران ملایری همچون «حامد دهنوی‌پور» در هنرصنعت منبت به خلاقیت و نوآوری‌های زیادی دست پیدا کرده‌اند و امروز هنر دست آنها در جهان به خوبی معرفی شده است.

«ابراهیم جلیلی» گفت: هنرصنعت مبلمان منبت ملایر از لحاظ حجم مبادلات تجاری، صادرات و تعداد هنرمندان و کسب برند، اولین هنر ملایر در صنایع دستی است و به اذعان کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، ملایری موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی در کشور است.

وی ادامه داد: در صنعت مبلمان منبت ملایر بیش از پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه فعال است و بیش از ۱۱ هزار نفر به طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این هنر مشغول به کارند و بیش از ۶۰ درصد تولیدات مبلمان منبت کشور در جهان شهر ملایر تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ نهم دیماه سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی، منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید و بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha