۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85525424
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تشکیل تعاونی تامین نیاز؛ ضرورت هنرصنعت مبلمان ملایر

همدان- ایرنا- پنج سال است که از ثبت جهانی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر می‌گذرد و این هنر در لابلای کارگاه‌های خشتی و گلی این شهر رشد و نمو کرد تا بر بام صنایع دستی دنیا تکیه زد، اما امروز با مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند که تشکیل تعاونی منسجم راهکاری مهم برای رفع این مشکل است.

به گزارش ایرنا؛ بی‌تردید جهانی شدن مبلمان منبت ملایر فصل جدیدی به روی این هنرصنعت گشود تا توانمندی‌ها، ظرافت‌ها و استعدادهای هنری بی‌همتای خود را به رخ جهانیان بکشد و بستر تداوم این پیشرفت و رفع مشکلات پیش‌رو جز با پشتیبانی، همدلی، مدیریت و حمایت‌های دلسوزانه مسئولان مرتبط و البته فعالان این هنرصنعت مهیا نمی‌شود.

در کنار تمامی افتخاراتی که هنرصنعت مبلمان منبت در گذر زمانی حدود هفت سال یعنی از زمان ملی شدن(سال ۱۳۹۶) تا ثبت جهانی(سال ۱۳۹۸) این صنعت کسب کرد، راه‌های پُرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته تا موانعی همچون گرانی و کمبود مواداولیه، خم به ابروی تولیدکنندگان مبل و منبت این شهرستان نیاورد و با دست پُر میزبان خریداران از نقاط مختلف کشور باشند.

اگرچه منبت‌کاران و تولیدکنندگان مبلمان منبت طی سال‌های گذشته اجازه ندادند هنرشان از عیار بیفتد، اما گرانی مواداولیه تولید آنها را با مشکل مواجه کرده است، مشکلی که موجب شده قیمت تمام شده تولیدات بالا برود و تهدیدی برای فعالان این صنعت به شمار می‌رود.

«مرتضی زیبائی» یکی از هنرمندان و منبت‌کاران ملایری است که در گفت و گو با ایرنا، از کمبود و گرانی مواد اولیه چوب و بالارفتن دستمزد و پائین آمدن قدرت خرید به عنوان بزرگترین مشکل تولیدکنندگان مبلمان نام برد.

وی افزود: با توجه به اینکه بهترین چوب‌ها راش گرجستان است و در تمام تولیداتمان از سوپر راش استفاده می‌کنیم، قیمت کار تمام شده بالا می‌رود و مردم قدرت خرید مبلمان را همانند قبل ندارند.

این منبت‌کار ملایری ادامه داد: قبلا مشتریان سرویس سفارش مبلمان می‌دادند، اما هم اکنون به علت گران شدن محصولات، بیشتر دستک سفارش می‌دهند و فروش میز غذاخوری کم و بسیار ناچیز شده و بیشتر مشتریان خرید اقساطی را تقاضا دارند که با مشکلات امروز تولیدی‌ها همخوانی ندارد.

تشکیل تعاونی تامین نیاز؛ ضرورت هنرصنعت مبلمان ملایر

زیبائی با بیان اینکه مبلمان منبت جزء کالاهای لوکس محسوب می‌شود، افزود: امروز به علت افزایش قیمت، فروش با رکود مواجه است و همان تعداد مشتریان باقی مانده تولیدات را به صورت شرایطی و چکی خرید می‌کنند که بعضا در پاس کردن چک‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شویم.

وی تشکیل تعاونی منسجم و قدرتمند برای تامین چوب و مواد اولیه را در شهرستان ضروری دانست و گفت: این تعاونی می‌تواند چوب را به قیمت پائین تامین و به دست تولیدکننده برساند و به طور قطع امکان تولید محصولات با قیمت مناسب‌تر و فروش بیشتر نیز وجود دارد.

زیبائی که ۲۶ سال سابقه کار و فعالیت در رشته منبت را دارد و از سال ۱۳۷۷ وارد کار منبت شده است، افزود: به صورت استاد و شاگردی کار را یاد گرفتم و در حال حاضر هم به تولید مبلمان استیل مشغول هستم.

او که حرفه منبت‌ را به صورت تجربی نزد اساتیدی همچون «اسماعیل امینی» و «ابراهیم امینی» فرا گرفته و هم اکنون بیش از ۲۰ سال به صورت مستقل مشغول به کار است، ادامه داد: تاکنون هشت شاگرد داشتم که منبت‌کاری و مبلمان، برش، نجاری و کلاف چسباندن فرا گرفتند و ۶ نفر از آنها هم اکنون در این رشته مشغول به کارند و برای خودشان کارگاه دارند.

منبت‌کار ملایری: تشکیل تعاونی منسجم و قدرتمند برای تامین چوب و مواد اولیه را در شهرستان ضروری است و این تعاونی می‌تواند چوب را به قیمت پائین تامین و به دست تولیدکننده برساند و به طور قطع امکان تولید محصولات با قیمت مناسب‌تر و فروش بیشتر نیز وجود دارد.

این منبت‌کار ملایری یادآور شد: تولیدات ما فقط مختص مبلمان است و مشتریان ما نمایشگاه‌دارانی از ملایر، تهران، مشهد و اصفهان است، البته یکسری مشتریان خانگی نیز داریم که کار را به صورت تکمیل، رنگ و پارچه به آنها تحویل می‌دهیم.

زیبائی با اشاره به اینکه تاکنون برای بازاریابی و جذب مشتری کاری نکرده‌ام و حتی سایت و صفحه‌ شبکه‌های اجتماعی نیز ندارم، افزود: خریداران بر اساس رضایت و کیفیت کار، ما را به آشنایان و دوستان خود معرفی می‌کنند و تقریبا تمام مشتریان خانگی ما توسط خریداران قبلی به ما معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در هنرصنعت مبلمان منبت سختی‌های زیادی پشت سر گذاشتیم تا به موفقیت‌های امروز رسیدیم، تاکید کرد: اگر هدف ما برای خدا باشد و تولید خوب و با کیفیت تحویل خریداران دهیم که رضایت آنها در پی داشته باشد، بدون شک به تبلیغ نیاز نداریم.

وی در عین حال به مشکلات این هنرصنعت اشاره کرد و گفت: مسائلی همچون تورم، تحریم‌ها و صادرات، کشوری است، اما با کمک و حمایت نمایندگان مجلس پیگیر حل این مشکلات هستیم.

تشکیل تعاونی تامین نیاز؛ ضرورت هنرصنعت مبلمان ملایر

ملایر موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز هنرصنعت مبلمان منبت را از لحاظ حجم مبادلات تجاری، صادرات، تعداد هنرمندان و کسب برند، اولین هنر این شهرستان را در صنایع دستی دانست و اظهار کرد: به اذعان وزارت میراث فرهنگی، شهر جهانی مبل و منبت ملایر، موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی است.

«ابراهیم جلیلی» با بیان اینکه طی سال‌های اخیر این هنرصنعت با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: تامین مواد اولیه با قیمت بالا انجام می‌شود که راهکار مهم آن تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز است تا مواداولیه را به صورت مستقیم تهیه و از سود آن دیگر اعضا نیز سود ببرند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در شهرستان تاسیس شده و تمامی ادارات نیز در آن دخیل هستند، گفت: گام نخست فعالیت این تعاونی به اهتمام فعالان این هنرصنعت بستگی دارد و برای فعالیت هر چه بهتر این تعاونی، باید بخشش خصوصی حضور داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند.

جلیلی تاکید کرد: راهکار مهمی که می‌تواند مشکل این صنعت را رفع و به رونق تولید و بهتر شدن وضعیت اقتصادی کارگاه‌ها کمک کند، صادرات است که با پیگیری‌های صورت گرفته، لازم است با کمک شرکت شهرک‌ها و فعالان این صنعت، کنسرسیومی تشکیل و موضوع صادرات را پیگیری کنند، ما نیز در گنار آنها هستیم.

این در حالیست که پیش از این مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با توجه به پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد یک تعاونی تامین نیاز در شهرک صنعتی مبلمان منبت، از تشکیل تعاونی تامین نیاز این صنعت خبر داد و گفت: تامین نیازهای اولیه فعالان این هنرصنعت از طریق بازارهای داخلی و خارجی، یکی از محاسن مهم این تعاونی است و حمایت‌های لازم از تشکیل و فعالیت این تعاونی در ملایر انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۹ هزار منبت‌کار و استادکار ماهر و بیش از پنج هزار کارگاه فعال و تنها شهرک تخصصی مبلمان منبت است که بیش از ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنر فعالیت می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد مبلمان منبت کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

هنرصنعت مبلمان منبت ملایر سال ۱۳۹۸ به ثبت جهانی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha