آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

اصفهان-ایرنا- دغدغه روستاییان همواره در اندیشه رییس جمهور شهید هویدا بود و برایند خدمات ارزنده دولت او برای ساکنان روستاها در روزهایی که گذشت، گواه بر این حقیقت است.

به گزارش ایرنا، استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است و نزدیک به ۹۰۰ روستای این استان بیش از ۲۰ خانوار سکنه دارند.

دولت سیزدهم ادامه مسیر پیشرفت و آبادانی روستاها را با ایجاد شناسنامه‌ای از ظرفیت‌ها و نیازهای هر روستا آغاز کرد و سپس با ایجاد توازن در پرداخت‌ها، تخصیص‌ها و اعتبارات تا چشم‌انداز مطلوب پیشروی کرد، اگرچه این راه با هجرت «شهید جمهور» ناتمام ماند.

مروری بر آنچه از خدمات دولتمرد هشتم در روستاهای اصفهان به یادگار مانده است، ویژگی شناخته شده او یعنی «سید محرومان» را بیش از پیش اثبات می کند.

بهره‌مندی بیش از ۵۰ روستای اصفهان از آب آشامیدنی پایدار

بر اساس اعلام وزارت نیرو، آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی یا دچار تنش آبی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم است که برای انجام این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در دستور کار قرار دارد تا با تلاش آبفا و مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور ایجاد شود.

طرح جهاد آبرسانی تاکنون در ۵۴ روستای شهرستان‌های نایین، سمیرم و فریدونشهر به بهره‌برداری رسیده است.

آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

با اجرای کامل طرح جهاد آبرسانی در سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم بیش از یکصد روستا با جمعیت بالغ بر ۲۱ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد که این امر حفظ جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها را بدنبال خواهد داشت.

برق‌رسانی به خانوارهای بالای پنج نفر روستاهای اصفهان

با پایان یافتن طرح‌های برق رسانی که از دوره های گذشته آغاز شده بود، اکنون هزار و ۳۲۱ روستای بالای پنج خانوار استان اصفهان از نعمت برق برخوردار هستند.

همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهبرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده است و تا سه سال آینده ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی وارد مدار تحت پوشش شبکه برق اصفهان خواهد شد.

اتمام گازرسانی به ۱۳ روستای استان اصفهان

با نگاه ویژه دولت سیزدهم، گازرسانی به ۱۳ روستای استان اصفهان در شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، کاشان، کوهپایه، نایین و خور و بیایانک انجام شد.

اکنون ۹۹ درصد از جمعیت روستایی معادل یکهزار و ۶۵ روستا و صددرصد جمعیت شهری استان از گاز طبیعی برخوردارند و تنها تعداد محدودی از روستاها(حدود ۱۸ روستا) باقی مانده است.

گازرسانی به شهرها و روستاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت‌گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

اینک شبکه‌های گازرسانی در همه جای استان اصفهان گسترده شده است و به تقریب تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط از انرژی گاز بهره‌مندند.

اخذ مجوز ۶۴ دهیاری جدید در استان اصفهان

در دولت سیزدهم به ۶۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان اصفهان مجوز دهیاری اعطاء شد.

استان اصفهان افزون بر ۹۲۰ روستا دارد که ۸۴۷ روستای آن تا تیر ۱۴۰۲ واجد دهیار بودند و شورای اسلامی روستا در تمام ۹۲۰ روستای این خطه تشکیل شده است.

در طول دولت سیزدهم همچنین ۶۵ دهیاری با هدف تسهیل پروژه‌های عمرانی و خدماتی برای تبدیل به دستگاه اجرایی مورد تصویب قرار گرفت.

آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

در سال ۱۳۷۷ قانون تاسیس دهیاری خودکفا در روستاهای کشور به تصویب رسید و با الگوبرداری از مدیریت شهری که مشتمل بر نهاد شورای شهر و شهرداری است، به وزارت کشور اجازه داده شد تا به منظور اداره امور روستاها و توسعه پایدار روستایی سازمانی بنام دهیاری تاسیس کند.

بهسازی و روکش آسفالت ۷۳۰ کیلومتر راه روستایی

در دولت سیزدهم روکش آسفالت ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی روستایی با صرف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرا شد که سهم استان اصفهان از آن ۷۳۰ کیلومتر راه روستایی بوده است.

به گفته مسوولان، از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال، هفت‌ هزار و ۱۱۰ کیلومتر راه‌ روستایی آسفالت و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی نسبت به دولت پیشین رقم خورده است.

آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

واگذاری ۳۱۳ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌های استان نیز از دیگر خدمات شاخص دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان بوده است.

اتصال ۱۱۰ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات

با راه‌اندازی ۱۳۱ سایت جدید ارتباطی در دولت مردمی، ۱۱۰ روستای استان معادل ۱۴ هزار و ۲۸۷ خانواده روستایی با جمعیت بالغ بر ۴۵ هزار نفر به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

۸۷ روستا از مجموع ۱۶۹ روستای بدون اینترنت پرسرعت استان در دولت سیزدهم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شد و افزایش پوشش اینترنتی دیگر روستاها نیز در دستور کار است.

برخی روستاهای باقی مانده در این طرح(شامل نقاط عشایری و همچنین کوهستانی غرب استان) محدودیت دسترسی به برق، جاده و امنیت سایت در زمان کوچ عشایر دارند که علاوه بر سخت‌گذر بودن، مشکل برقراری ارتباط سایت آنها با مراکز مخابراتی وجود دارد.

در دولت سیزدهم ۵۶ باب خانه ورزش در روستاهای اصفهان تجهیز و راه‌اندازی و همچنین بیش از ۲ هزار فقره وام مقاوم سازی منازل روستایی(نوسازی، بهسازی و تعمیر) به ساکنان روستاها اعطا شد.

آفتاب مهر دولت سیزدهم در روستاهای اصفهان

به گزارش ایرنا، شهید رییسی که در وعده‌های خود پیش از ریاست‌ جمهوری تاکیدی ویژه بر «محرومیت‌زدایی» داشت، کوشید یکی از بهترین عملکردهایش را در این حوزه به انجام برساند.

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار و ۳۳ ماه به مردمِ ایران خدمت کرد.

هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha