سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

اصفهان-ایرنا-کاهش رنج بیمار و تسهیل فرایند «مریض داری» در خانواده ایرانی یکی از دغدغه های مهم دولت سیزدهم بود که نتیجه برخی اقدامات این حوزه در سبد سلامت اصفهان ملموس و به یادگار مانده است.

به گزارش ایرنا، رویکرد دولت سیزدهم در این بخش، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و درمان برای همه اقشار جامعه بخصوص دهک های کم برخوردار بود. همچنین حفظ سلامت مادران و کودکان با نگاهی بر سیاست های قانون جوانی جمعیت از دیگر اولویت های دولت سیزدهم در این حوزه بوده است.

دولت مردمی در آغاز راه؛ با همه گیری کرونا در کشور مواجه شد که سهم اصفهان از رویایی با این ویروس چموش، تامین و تزریق ۹ میلیون دز واکسن بود.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

پنجم اسفند سال ۱۳۹۸ نخستین مبتلایان به کرونا در استان اصفهان شناسایی شدند و درباره آن اطلاع رسانی صورت گرفت، در روزهای پس از آن آمار مبتلایان به کووید-۱۹ با شتاب زیادی افزایش یافت و به مرور بر آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا افزوده شد.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیشترین آمار بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان در موج پنجم و در تابستان سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد بطوریکه بالاترین میزان بستری به سه هزار و ۶۰۰ نفر در روز رسید اما این آمار در پیک ششم به یکهزار و ۸۵۰ نفر و در پیک هفتم به ۶۵۰ نفر کاهش یافت، موج پنجم کرونا با شیوع سویه دلتا آغاز شد و نسبت به سایر موج های دیگر وخیم تر بود.

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم که کشور با موج پنجم کرونا مواجه شد، پوشش واکسیناسیون برای دز نخست در استان اصفهان حدود ۲۳ درصد بود که تا پایان سال ۱۴۰۱، به ۸۶ درصد رسید.

حمایت ویژه درمانی از ۱۰۷ بیماری خاص و صعب العلاج برای نخستین بار

در دولت سیزدهم هزینه بستری و درمان ۱۵ بیماری خاص شامل سکته مغزی، همودیالیز، هپاتیت سی(c)، متابولیک، تالاسمی، هموفیلی، سرطان، اوتیسم، اسپاینوموسکولار آتروفی(SMA)، مولتیپل اسکلروزیس(MS)، سیستیک فیبروزیس(CF)، هیپرتانسیون ریوی، بال پروانه(EB)، دیالیز صفاقی و مُزمن روانی در مراکز دولتی رایگان شد.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

تا پیش از این، تنها ۶ بیماری در زمره بیماران خاص محسوب می شد اما اکنون ۱۰۷ بیماری مورد حمایت صندوق بیماران خاص و سخت درمان قرار گرفته است.

پوشش ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری برای نخستین بار

در دولت سیزدهم با توجه به سیاست‌های کلی نظام در زمینه افزایش جمعیت، درمان ناباروری برای نخستین بار در تاریخ بیمه کشورمان پوشش داده شد و اکنون بسته‌های خدمتی متنوع با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی در مراکز خصوصی به متقاضیان ارائه می‌شود.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

خدمات فوق تخصصی ناباروری، تصویربرداری، آزمایشگاهی، داروهای تخصصی و تجهیزات پزشکی و نیز جراحی در این طرح ارائه می شود. سقف تعهدات برخی خدمات نیز برای بیمه‌گزاران حذف شده و آزمایش‌های تشخیصی و ژنتیک در سقط مکرر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. همچنین بر اساس این طرح، برای حفظ قدرت تولید مثل در بیماران سرطانی خدمات با پوشش بیمه ای ارائه می شود.

درمان رایگان ۴۳۰ هزار کودک زیر هفت سال در مراکز درمانی دولتی

طرح ارائه خدمات رایگان درمانی برای کودکان زیر هفت سال از اسفند سال ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم تصویب و در اردیبهشت امسال به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

این طرح در زمان حاضر در همه بیمارستان های دولتی دانشگاهی استان از جمله بیمارستان تخصصی کودکان «امام حسین(ع)» در حال اجراست.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

خدمات درمانی از جمله سرپایی، بستری، اورژانس، معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری، توانبخشی و غربالگری مشمول این طرح است.

بیمه سلامت رایگان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

اکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت رایگان بیمه شده اند.

سه دهک پایین درآمدی بدون بیمه و بیماران خاص در استان، می‌توانند به صورت رایگان و فقط با نام نویسی در سامانه بیمه سلامت از خدمات درمانی این بیمه برخوردار شوند.

همه شهروندان می توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* از وضعیت پوشش بیمه درمانی خود مطلع شوند.

بیماران خاص(ام اس، ‌تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و پیوند کلیه) و بیماران نادری که فاقد هر نوع بیمه درمانی باشند، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

از حدود ۴۰ میلیون فرد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در کشور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن استان اصفهان هستند و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده که زیر پوشش بیمه سلامت استان قرار دارند، ۶۷۰ هزار نفر از آنها بیمه روستایی هستند.

توسعه گردشگری سلامت و پذیرش بیماران خارجی در اصفهان

تاکنون ۱۱ بیمارستان و مرکز درمانی در اصفهان موفق به اخذ مجوز پذیرش بیماران بین‌الملی(IPD) از وزارت بهداشت شده‌اند.

این مراکز شامل بیمارستان‌های الزهرا(س)، امین، شهید دکتر چمران، عیسی بن مریم(ع)، امام موسی کاظم(ع)، حضرت زینب(س)، میلاد، سعدی، خانواده و حجت بن حسن عسگریه و مرکز جراحی محدود چشم پارسیان است.

اصفهان جزو پنج استان برتر در این زمینه در کشور محسوب می‌شود. نخستین مجوز پذیرش بیماران خارجی در اصفهان در سال ۱۳۹۶ صادر شد.

افتتاح نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور در اصفهان

نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور در دولت سیزدهم از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استقرار ۴۰ شرکت‏ فناور افتتاح شد و پس از آن روند ایجاد این پارک ها در سراسر کشور سرعت گرفت.

در دولت سیزدهم با نگاه ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی، ۲۵ مرکز رشد فناوری سلامت در نقاط مختلف کشور فعال شد که این تعداد نسبت به دولت قبل ۲۱.۷ درصد رشد داشته است. همچنین در دولت مردمی پنج پارک علم و فناوری سلامت در کشور ایجاد شد و پارک‌های فعال در این حوزه به ۱۵ مورد رسید.

جذب هزار و ۱۳ کادر پرستار جدید در مراکز درمانی استان اصفهان

در زمان حاضر حدود ۱۳ هزار پرستار در مراکز دولتی و غیر دولتی استان اصفهان فعالیت دارند که هزار و ۱۳ نفر در دولت سیزدهم جذب شدند؛ با این وجود کمبود پرستار همچنان معضل مهم مراکز درمانی استان و کشور است.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

براساس اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۲۱ هزار نفر از پرستاران کشور که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیروهای طرحی بودند استخدام شده‌اند.

همچنین ۷۰۰ نیروی انسانی جدید در سال گذشته جذب شبکه بهداشت شهرستان‌های استان اصفهان شدند و امسال نیز جذب ۶۵۰ نفر در دستور کار است.

آغاز عملیات احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهر بهارستان

احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهر جدید بهارستان در اصفهان، بعد از ۲۰ سال انتظار در دولت مردمی کلنگ زنی شد.

این پروژه با مشارکت و امضای تفاهمنامه بین وزارتخانه‌های «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «راه و شهرسازی» اجرا می‌شود.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

مصوبات وزارت بهداشت و نقشه‌های اولیه این پروژه اخذ شده و تاکید بر این است که طراحی این بیمارستان با توجه به معماری ایرانی- اسلامی و در شأن اصفهان باشد.

بعد از ۲۰ سال، بالاخره وزارت بهداشت مجوز ساخت این بیمارستان را برای شهر جدید بهارستان صادر کرد و اکنون ساخت آن طبق کمیسیون ماده ۲۰ و ۲۳ در حال اجراست و بر اساس قانون، انجام زیرساخت ها با وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و ۵۰ درصد کار نیز بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

احداث بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی ایثارگران در اصفهان

عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی تخصصی و فوق تخصصی ایثارگران با نام «۲۵ آبان»، در منطقه ۱۴ شهر اصفهان آبان سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

این بیمارستان در ۱۰ طبقه و در منطقه ۱۴ شهر اصفهان احداث و در فاز نخست ۵۰۰ تخت آن به چرخه خدمت رسانی وارد خواهد شد.

احداث این بیمارستان، می‌تواند به توسعه منطقه ۱۴ (منطقه زینبیه) اصفهان نیز منجر شود.

اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این بیمارستان ۲۵ هزار میلیارد ریال است که از تهاتر املاک و اموال بنیاد شهید و مساعدت سایر دستگاه‌ها محقق خواهد شد.

افتتاح ۴۶ طرح حوزه سلامت در پویش «یادگار ابراهیم»

طرح‌های استان اصفهان در این پویش شامل ۲۸ پروژه عمرانی بهداشتی با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال و زیربنای ۱۱ هزار و ۱۴۲ مترمربع و ۱۸ پروژه عمرانی درمانی، آموزشی، دانشجویی و فرهنگی با اعتبار هشت هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال و زیربنای ۳۶ هزار و ۲۰۵ مترمربع است.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

در چند روز گذشته طرح‌های عمرانی، بهداشتی استان به یاد خدمات شهید رییسی و در شهرستان‌های مختلف شامل اصفهان، شهرضا، مبارکه، نطنز، نایین، خور و بیابانک، نجف آباد، سمیرم، خمینی شهر، چادگان، بویین میاندشت، فریدن، فریدونشهر، لنجان، اردستان، تیران و کرون، دهاقان، جرقویه، برخوار، کوهپایه و هرند افتتاح شد.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به پایگاه سلامت حضرت امام علی(ع) اصفهان با زیربنای۳۵۰ متر مربع و اعتبار ۷۰ میلیارد ریال، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی زفره و اسلام‌آباد هرند به ترتیب با ۱۱۷ و ۹۴ میلیارد ریال اعتبار، مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت امیرآباد با ۱۵۶ میلیارد ریال و مرکز خدمات جامع سلامت روستای کجان با ۹۳ میلیارد ریال اشاره کرد.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

طرح‌های عمرانی درمانی، آموزشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در شهرستان‌های اصفهان با ۱۰ طرح، فلاورجان سه طرح و ورزنه، نجف آباد، مبارکه، خوانسار و سمیرم هر کدام یک طرح اجرا شده است.

در قالب این طرح، ساختمان‌ها و بخش‌های جدیدی در بیمارستان قدیمی امین اصفهان با زیربنای ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع بازسازی شده است و ۸۰ تخت با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال به این مجموعه اضافه می شود.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

برخی از طرح های عمرانی درمانی و آموزشی مذکور شامل احداث بیمارستان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ورزنه با حدود پنج هزار مترمربع زیربنا و یکهزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار، احداث کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان، زایمان و نازایی بیمارستان شهید بهشتی اصفهان با زیربنای ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع و ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث پاویون (اقامتگاه) استادان و دستیاران مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با زیربنای پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع و یکهزار و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار بوده است.

به گفته مسوولان، بزرگترین مراسم افتتاح در تاریخ نظام سلامت کشور تاکنون مربوط به این طرح ها بوده است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

حدود یک هزار و ۲۶۰ واحد بهداشتی در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال است که ۵۰۰ واحد، خانه بهداشت روستایی هستند.

سبد سلامت اصفهان در فصل برداشت دولت سیزدهم

به گزارش ایرنا، سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و دولت مردمی در هزار و ۱۹ روز سکانداری آیت‌الله سید ابراهیم رییسی منشاء خدمات و دستاوردهای قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بود.

هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha